Usb aansluiten?

Manu76

Burn and rise...
Hallo,

Ik wil in mijn buddy bak van mijn iva retro 4 takt 2014 snor een oplader installeren voor het opladen van mijn telefoon.

Welke en wat is de correcte werkwijze, onderdeel dat ik moet monteren?

Voorheen deed ik gewoon een usb oplader aansluiten aan de plus en min van de accu maar mij werd eens gezegd dat deze manier van installeren om brand vraagt.

Dus hoeveel volt usb stekker (Ik zie 3,6-12v) moet ik hebben? En kan ik het aansluiten op de accu met een zekering er tussen?

Ik ben niet meer zo gedreven als een paar jaar terug dus het moet makkelijk en simpel zijn.

Ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Ik wil in mijn buddy bak van mijn iva retro 4 takt 2014 snor een oplader installeren
Nadeel is dat er ongenodigde mensen er mis(gebruik er van kunnen maken) nadeel kan zijn dat je accu leeg raakt.

Als die over het contact geschakeld word, schakel je van de USB poort ook de stroom eraf.. Dus niemand kan die poorten gebruiken omdat er geen stroom erop staat.
1670219769806.png
Dat is wel heel erg ver gezocht, dus iemand breekt eerst de buddybak open en legt dan z'n eigen telefoon of what ever, in de buddybak om te laden?????
 
Last edited:
Goed, ligt er ook aan waar je natuurlijk dat ding plaatst.

Maar het zou mij niet vreemd zijn als men tot zover weet te geraken. (blijkbaar zijn ze daar gek genoeg voor)
Niemand gaat een buddy openbreken om een apparaat op te laden. Als de oplader zichtbaar is zoals dit:
C1DD8751-CFA0-4F2B-8175-5BB7EC2955C2.jpeg
Ja dan is de kans aanwezig. Ik denk dat iemand die kwaad wilt liever je banden laat leeglopen.
 
Jongens kijk eerst eens naar de vraag die @Manu76 stelt.

TS wil deze usb-aansluiting maken in zijn buddybak en niet ergens anders waar iemand ermee zou kunnen rommelen.

@eurokit, je moet toch wel erg bezopen zijn om iemands buddybak open te breken om vervolgens je GSM een uurtje op te laden en bovendien moet je helderziende zijn om uberhaupt te weten dat er zich een usb aansluiting in de buddybak bevindt!!!

@dnh300 , je accu is niet goed geladen of mottig misschien wel het gevolg van een bezopen iemand die z'n gsm stiekem heeft opgeladen met jouw usb-aansluiting. ;)
 
Jongens kijk eerst eens naar de vraag die @Manu76 stelt.

TS wil deze usb-aansluiting maken in zijn buddybak en niet ergens anders waar iemand ermee zou kunnen rommelen.

@eurokit, je moet toch wel erg bezopen zijn om iemands buddybak open te breken om vervolgens je GSM een uurtje op te laden en bovendien moet je helderziende zijn om uberhaupt te weten dat er zich een usb aansluiting in de buddybak bevindt!!!

@dnh300 , je accu is niet goed geladen of mottig misschien wel het gevolg van een bezopen iemand die z'n gsm stiekem heeft opgeladen met jouw usb-aansluiting. ;)

Helemaal geweldig en goede tekst! :)

Ps: zit er geen duimpje bij de smilies?
 
Er zijn twee manieren om dit aan te sluiten...
Eerste is via de constante 12 Volt aansluiting welke direct afkomstig is van de accu.

USB continu.png
Andere manier is via de geschakelde 12 Volt aansluiting die ook rechtstreeks vanaf de accu afkomstig is maar via het contactslot ingeschakeld word. Dit geniet wel de voorkeur omdat de 12 Volt dan uitgeschakeld wordt als men de sleutel uit het contact haalt.
(dit kan ook aangesloten worden via een externe schakelaar bijvoorbeeld)

USB geschakeld.png
Op die manier maken onverlaten dan ook geen kans om de outlet te kunnen verkrachten om het zo maar even te zeggen.
En evenmin heb je dan verlies van Milliampère wat normaliter verbruikt wordt als de stroomkring gesloten is!

Beste is dus om de stroomkring te verbreken via het contactslot wat al eerder genoemd/beschreven is door sommige collega's.

Edit Via het contactslot:

Op de meeste Chinese scooters is de Rode draad de constante 12 Volt.
De Zwarte draad is de geschakelde 12 Volt.
En de Groene is de aarding (massa) draad.
 
Last edited:
Ok tot zover duidelijk. Maar hoe zit het ook alweer met de zekering zelf?

Stel ik heb een 2amp usb uitgang, moet ik dan een 1amp of een 3amp zekering erin doen.

Ik dacht altijd dat ik lager moest zitten qua Amp dan wat er op de usb poort staat.

Zie foto: hoeveel ampere moet ik dan als zekering gebruiken?

En misschien kan iemand mij in het kort uitleggen wat hier dan de logica van is?
 

Attachments

  • 20221206_155821.jpg
    20221206_155821.jpg
    109.5 KB · Views: 8
Die usb-lader die je tussen je vingers houdt, heeft 2 uitgangen, eentje van 1 Ampere en eentje van 2,1 Ampere.
Theoretisch zou je, als je op beide uitgangen een apparaat aansluit, in totaal 3,1 Ampere kunnen trekken zonder dat de lader defect raakt.
Dus de zekering die je opneemt moet dit ook minimaal kunnen "verdragen", om het zo maar uit te drukken.
Ik zou dus 1 of 2 maten hoger gaan qua amperage dan die 3,1 Ampere, dus dit wordt 4 of 5 Ampere.
 
Die usb-lader die je tussen je vingers houdt, heeft 2 uitgangen, eentje van 1 Ampere en eentje van 2,1 Ampere.
Theoretisch zou je, als je op beide uitgangen een apparaat aansluit, in totaal 3,1 Ampere kunnen trekken zonder dat de lader defect raakt.
Dus de zekering die je opneemt moet dit ook minimaal kunnen "verdragen", om het zo maar uit te drukken.
Ik zou dus 1 of 2 maten hoger gaan qua amperage dan die 3,1 Ampere, dus dit wordt 4 of 5 Ampere.
Ok duidelijk sparky.

Dankjewel
 
Die usb-lader die je tussen je vingers houdt, heeft 2 uitgangen, eentje van 1 Ampere en eentje van 2,1 Ampere.
Theoretisch zou je, als je op beide uitgangen een apparaat aansluit, in totaal 3,1 Ampere kunnen trekken zonder dat de lader defect raakt.
Dus de zekering die je opneemt moet dit ook minimaal kunnen "verdragen", om het zo maar uit te drukken.
Ik zou dus 1 of 2 maten hoger gaan qua amperage dan die 3,1 Ampere, dus dit wordt 4 of 5 Ampere.
Wil het allemaal niet te moeilijk maken.
Met een 5A zekering zit je prima.
De zekering is op de 12v Ader.
De usb is 3.1A op 5v = 15,3watt
Even los van rendement etc. 15,3/12v= 1,27 A.
Dit zul je ook ongeveer terug zien wanneer je de stroomsterkte zou meten op de 12v ader.
 
Wil het allemaal niet te moeilijk maken.
Als in deze adapter/lader een trafo zou zitten heb je gelijk echter in deze dingen zit een soort schakelende voeding die een pwm signaal maakt en op die manier de spanning naar beneden brengt.
De gemiddelde stroom die dat ding trekt zal inderdaad rond het getal liggen die jij aangaf maar de piekwaarden liggen toch in de buurt van die 3 Ampere die ik aangaf.
De stroom die deze adapter opneemt varieert, door de manier van transformeren, met een hoge frequentie tussen 0 en die 3 Ampere
En een zekering moet nu eenmaal ook die piekwaarden kunnen verwerken.
En inderdaad 4 of 5 Ampere is voldoende, zoals ik al aangaf.

Maar goed we zijn hier aan het mieren neuken waar Manu weinig aan heeft maar wel interessant is om over na te denken/te discussieren.
Ik ben toch wel nieuwsgierig wat nu echt de russtroom van deze adapter is en met name het model wat Manu heeft gekozen omdat hier ook nog continue een led op brandt als ik de foto goed bekijk, met een beetje pech loopt hier toch een stroom van 20 mA alleen voor de Led.
 
Ik betwist echter wel dat de stroompiek zo hoog zal liggen.
Daar verschillen we dan van mening is maar dat mag.
Als je met een relatief trage multimeter meet zul je die piekjes niet meten.
Hiervoor zou je dieper moeten kijken met een oscilloscoop.

Maar het lijkt mewel interessant wat die lader in rust aan stroom trekt, dus als je weer eens gaat sleutelen, zou wel leuk zijn dit te weten.
 
Zoooo, dat is snel.
De eerste meting, met de keuze schakelaar op het 200 mA bereik, meet je 0,1 mA.
Bij de tweede meting, met de keuzeschakelaar op het 20 mA bereik, meet je opeens 0,01 mA.
Dat vond ik vreemd en heb nog eens goed naar de foto gekeken.
Volgens mij heb je het rode meetsnoer in de verkeerde aansluitbus steken.
Om stromen te meten tot 200 mA moet je de middelste aansluitbus hebben.
 
Oke genoeg geintjes uitgehaald.
Kwam erachter dat of de multimeter niet helemaal functioneert op dit bereik of dat de zekering in t verleden ooit geklapt is.
Lastig te zien, maar ik gok op het tweede.
Helaas lastig te vinden in de buurt, dus maar even een zooitje + wat andere zekeringen die ik nodig had online besteld.
Ondertussen even de boel hier scherp gehouden;) terwijl ik meteen even een andere multimeter ging halen.
Backup accu, usb socket heb ik wel, maar had geen tweede multimeter. Nu wel. :D
 

Attachments

  • 20221207_183532.jpg
    20221207_183532.jpg
    249.7 KB · Views: 8
  • 20221207_183542.jpg
    20221207_183542.jpg
    240.2 KB · Views: 8
Zooo,flink in de kosten gegooid zie ik. ;)
Perfect metertje van de Action en dat voor 5 Euro, daar kun je niet voor sukkelen.
Je vraagt je af hoe kunnen ze het ervoor maken en al helemaal iets op verdienen???

De meting ziet er nu veel beter uit.
10 mili Ampere, met brandende led nog wel, de ruststroom valt reuze mee, ik had een beetje meer verwacht, minimaal het 3 of 4 voudige.

In iedergeval dat weten we ook weer hartelijk dank voor de moeite.
Nooit te oud om te leren, dat blijkt wel weer.
Ik hoop heel oud te worden en nog veel te leren. ;)
 
Haha, inderdaad.
Voor dat geld heb je een diepvriespizza.

Ja goed het is wel interessant allemaal.
Mijn twee momentsleutels, slagmoer, multimeters etc kosten bij elkaar meer dan me 2 GY6 scootertjes.
Heb nu een Dc Stroomtang besteld tot 60A van ali.
Zal wel 2/3 weken duren, maar er zijn wat specificaties die online nergens te vinden zijn die we even bloot moeten stellen.
Alles voor de wetenschap.
 
Ok vraagje, usb zit erin maar ik moet het toch anders gaan doen.

De plus van de usb oplader heb ik toegevoegd aan de plus van de accu de min aan de min.

Aan de dikke plus zit een zekering maar die is 15 amp.

Nou wil ik dus de plus van de usb lader gaan voorzien van een 5 ampere zekering.

Maar dat gaat allemaal wel lukken.

De vraag is: welke en hoe bouw ik een aan/ uit schakelaar zodat ik de usb oplader aan en uit kan zetten.

Heb al wat in mijn hoofd maar precies weet ik het niet.

Aan/ uit schakelaar op de pluskabel van de usb oplader? Of hoe zat dat ook alweer. Ik weet het simpelste gewoonweg niet meer.

Kunnen jullie mij uitleggen hoe het ook weer moest?
 
aan uit schakelaar tussen de plus kabel naar de oplader , na de zekering . Dus pluskabel door knippen , en aan beide zijde van de schakelaar monteren . Dit ligt ook een beetje aan de schakelaar , of de aansluitingen naast of tegen over elkaar zitten , zou je even een foto moeten maken , en hier posten.
 
Back
Top