Usb aansluiten?

Manu76

Burn and rise...
Hallo,

Ik wil in mijn buddy bak van mijn iva retro 4 takt 2014 snor een oplader installeren voor het opladen van mijn telefoon.

Welke en wat is de correcte werkwijze, onderdeel dat ik moet monteren?

Voorheen deed ik gewoon een usb oplader aansluiten aan de plus en min van de accu maar mij werd eens gezegd dat deze manier van installeren om brand vraagt.

Dus hoeveel volt usb stekker (Ik zie 3,6-12v) moet ik hebben? En kan ik het aansluiten op de accu met een zekering er tussen?

Ik ben niet meer zo gedreven als een paar jaar terug dus het moet makkelijk en simpel zijn.

Ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Het makkelijkste is inderdaad op je accu met een zekering , maar ik zou hem op de geschakelde plus van je accu doen , en daar dan eventueel een zekering tussen zetten. Kan hij ook je accu niet leeg trekken , is en blijft een omvormer , die ook minimaal gebruikt als er niets inzit.
 
Het makkelijkste is inderdaad op je accu met een zekering , maar ik zou hem op de geschakelde plus van je accu doen , en daar dan eventueel een zekering tussen zetten. Kan hij ook je accu niet leeg trekken , is en blijft een omvormer , die ook minimaal gebruikt als er niets inzit.
Misschien een hele stomme vraag, maar de plus is geschakeld?

Dan zou ik een klein beetje mantel weg moeten halen en dan daar vast maken.

Maar maakt de voltage van de usb stekker nog wat uit?

Dankjewel voor je antwoord.
 
Prima joh.
Accu naar apparaatje in de buddybak.
Apparaat maakt van de 12v van je accu ==> usb 5V.
Schakelaartje ertussen en klaar. Zekering zit al in dit setje.
2.1A is geen snelladen, maargoed. Prima zat.

Vind zon enorm ding voor oplader beetje ouderwets.
Moet die hele cilinder wegwerken en een flink gat in me kap/buddy boren.


Ik zelf heb dit:

Kleiner en sneller.
 
Ik zou het zo aansluiten zoals @trabiarie voorstelde.
Op de geschakelde plus bij het contactslot dus.
Je kunt nooit vergeten deze lader uit te schakelen want ook al steek je niks in de usb-aansluiting, deze lader blijft altijd een beetje stroom trekken en bij langere stilstand van je scooter trekt deze je accu leeg, zoals Arie ook al schreef.
Een zekering is dan ook niet nodig want in principe zit deze lader dan al gezekerd via de standaard zekering van je scooter.

Helaas heb ik geen schema van een Iva anders kon ik je vertelen welke kleur draad de geschakelde plus bij je contactslot heeft.
Maar met een testlampje of een multimeter ben je daar zo achter.
Of kijk eens in de gebruikershandleiding van deze scooter, mocht je die nog in bezit hebben, soms vindt je daarin het elektrische schema.
 
Helaas heb ik geen schema van een Iva anders kon ik je vertelen welke kleur draad de geschakelde plus bij je contactslot heeft.
Maar met een testlampje of een multimeter ben je daar zo achter.
Of kijk eens in de gebruikershandleiding van deze scooter, mocht je die nog in bezit hebben, soms vindt je daarin het elektrische schema.
Wss de zwarte, mijn Iva 2016 (non retro) iig wel.
Ben inmiddels 3 van de 3 china scooters tegen gekomen die dat hebben.


Ja ik heb zelf de Usb ook over de geschakelde plus, maar de TS vraagt om een makkelijke optie.
Schakelaar, zekering en lader is 4 kabelschoentjes en een gaatje boren in de buddybak(er vanuitgaande dat de accu niet al in de buddybak zit) voor de kabel.
Letterlijk 15 min gestructureerd werk.

Voorkap eraf en geschakelde plus op contactslot ontleden en al dan niet netjes solderen zijn we 2 uur verder als leek.
Heeft de ts nou trouwens een Iva Retro, zon brede old school style scooter of gewoon zon Iva Peugeot vclic kloon?
 
Wss de zwarte, mijn Iva 2016 (non retro) iig wel.
Ben inmiddels 3 van de 3 china scooters tegen gekomen die dat hebben.


Ja ik heb zelf de Usb ook over de geschakelde plus, maar de TS vraagt om een makkelijke optie.
Schakelaar, zekering en lader is 4 kabelschoentjes en een gaatje boren in de buddybak(er vanuitgaande dat de accu niet al in de buddybak zit) voor de kabel.
Letterlijk 15 min gestructureerd werk.

Voorkap eraf en geschakelde plus op contactslot ontleden en al dan niet netjes solderen zijn we 2 uur verder als leek.
Heeft de ts nou trouwens een Iva Retro, zon brede old school style scooter of gewoon zon Iva Peugeot vclic kloon?
Nee ik heb inderdaad zo'n brede iva. Wit. Old school!

Zal morgens eens een foto plaatsen
 

Attachments

  • img_1670159404084.jpg
    img_1670159404084.jpg
    79.3 KB · Views: 19
Misschien een hele stomme vraag, maar de plus is geschakeld?

Dan zou ik een klein beetje mantel weg moeten halen en dan daar vast maken.

Maar maakt de voltage van de usb stekker nog wat uit?

Dankjewel voor je antwoord.


Werkt zelfde bij als een auto / auto radio.


Je hebt een live plus vanuit de accu die altijd spanning geeft. (word ook gebruikt voor het geheugen van de auto radio vast te houden.

Maar de meeste dingen op je scooter zit vast aan de geschakelde plus.. Daarmee zet je alles uit van je scooter.
 
Werkt zelfde bij als een auto / auto radio.


Je hebt een live plus vanuit de accu die altijd spanning geeft. (word ook gebruikt voor het geheugen van de auto radio vast te houden.

Maar de meeste dingen op je scooter zit vast aan de geschakelde plus.. Daarmee zet je alles uit van je scooter.
Dus als ik hem aansluit op de plus van de accu dan is het goed?

Maar wat is een live plus?

Er zit wel een accu in waar de plus en min vast klikken met een "speaker" schoentje. Dus niet met 2 schroeven.
 
Niet te moeilijk doen, gewoon op je accu aansluiten. Even een zekeringetje ertussen en eventueel een schakelaar. Ik heb nooit een schakelaar gehad, het verbruik is minimaal. Na 5 weken niet op de scooter gereden te hebben is de accu niet leeg geraakt. Het handige van direct op de accu en niet op contact, is dat je apparaten ook kunt opladen als je scooter op slot staat.
 
Ik ben eigenlijk meer voorstander van een gewone cigarettenaansteker plug en daarin dan een losse 12V naar USB adapter.
Dit heeft mijn inziens meerdere voordelen.
  1. Op de cigatettenaansteker staat 12 Volt waar je wat meer mee kunt dan alleen USB-apparatuur laden.
  2. Als je niet aan het laden bent trek je die adapter eruit en er loopt dan ook geen lekstroom
  3. Via deze cigarettenaanstekerplug kun je eventueel ook je accu laden als je even een adapterkabeltje maakt.
  4. En koop je zo'n adapter zoals op de afbeelding met voltmeter kun je ook de accuspanning en eventueel de laadspanning in de gaten houden.
1670170617621.png1670170854003.png
 
Dank jullie voor de antwoorden. @trabiarie ik weet nu in ieder geval wat de live plus is. Dankje.

Dan denk ik dat ik een beetje mantel weg haal van de puls met daartussen een zekering.

En met schakel bedoelen jullie een aan/ uit knop?

Paar jaar geleden deed ik het makkelijk zelf. Maar helaas door wat hersen beschadiging is mijn korte/ lange termijn beschadigd. Ik weet gewoon niet veel meer en dat stemt me erg droevig.
 
Dank jullie voor de antwoorden. @trabiarie ik weet nu in ieder geval wat de live plus is. Dankje.

Dan denk ik dat ik een beetje mantel weg haal van de puls met daartussen een zekering.

En met schakel bedoelen jullie een aan/ uit knop?

Paar jaar geleden deed ik het makkelijk zelf. Maar helaas door wat hersen beschadiging is mijn korte/ lange termijn beschadigd. Ik weet gewoon niet veel meer en dat stemt me erg droevig.
Ja een schakelaartje is een uit en aan knopje. Om sluipverbruik uit te sluiten.

En wat klote om te horen… je kan hier alles vragen wij helpen je graag!
 
Dankjewel. Doet me goed.

Die zwarte was gewoon min hé? Op het chassis bijvoorbeeld
Ja je kunt je min ook ergens op het chasis aansluiten. Zorg wel even dat het stukje waar je de min aansluit vrij is van lak zodat je goed metaal op metaal contact hebt. Maar de min op de accu is ook geen probleem natuurlijk, en als je daar ook je + kabel vandaan haalt is het misschien wel makkelijker meteen een - kabel mee te nemen.
 
Ik heb er zo'n eentje, gewoon op m'n accu zit ook een zekering in. Met 12v kan ik ook m'n band oppompen bijv. Ik heb nooit gehad dat hij m'n accu leegtrekt ook niet na 2 weken vakantie.
 

Attachments

  • Screenshot_20221204_224106_AliExpress.jpg
    Screenshot_20221204_224106_AliExpress.jpg
    86.7 KB · Views: 23
Dus als ik hem aansluit op de plus van de accu dan is het goed?

Maar wat is een live plus?

Er zit wel een accu in waar de plus en min vast klikken met een "speaker" schoentje. Dus niet met 2 schroeven.


Om het simpeler te maken..


Met live plus staat er altijd spanning op je USB poorten, dus ook als je scooter uit staat.
Nadeel is dat er ongenodigde mensen er mis(gebruik er van kunnen maken) nadeel kan zijn dat je accu leeg raakt.

Als die over het contact geschakeld word, schakel je van de USB poort ook de stroom eraf.. Dus niemand kan die poorten gebruiken omdat er geen stroom erop staat.
 
Back
Top