Usb aansluiten?

Manu76

Burn and rise...
Hallo,

Ik wil in mijn buddy bak van mijn iva retro 4 takt 2014 snor een oplader installeren voor het opladen van mijn telefoon.

Welke en wat is de correcte werkwijze, onderdeel dat ik moet monteren?

Voorheen deed ik gewoon een usb oplader aansluiten aan de plus en min van de accu maar mij werd eens gezegd dat deze manier van installeren om brand vraagt.

Dus hoeveel volt usb stekker (Ik zie 3,6-12v) moet ik hebben? En kan ik het aansluiten op de accu met een zekering er tussen?

Ik ben niet meer zo gedreven als een paar jaar terug dus het moet makkelijk en simpel zijn.

Ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

aan uit schakelaar tussen de plus kabel naar de oplader , na de zekering . Dus pluskabel door knippen , en aan beide zijde van de schakelaar monteren . Dit ligt ook een beetje aan de schakelaar , of de aansluitingen naast of tegen over elkaar zitten , zou je even een foto moeten maken , en hier posten.
Ja zoiets had ik al in gedachten. Ik kan natuurlijk ook mannetje en vrouwtje doen aan beide uiteinden van de plus kabel.

Want een schakelaar aan/uit is toch niets anders dan een circuit onderbreker.

Dankje voor je bericht.

Zie onderstaande foto, als ik de plus maar de usb oplader door knip en die uiteindes hier aan vast maak dan ben ik er toch al?
 

Attachments

  • Screenshot_20221210-190530_Chrome.jpg
    Screenshot_20221210-190530_Chrome.jpg
    60.2 KB · Views: 13
Last edited:
Kan ook , wat jij makkelijker vind . Als je werkt met mannetje vrouwtje , doe dan het vrouwtje aan de plus draad die van de accu komt , Zo voorkom je sluiting als je ongewild iets raakt of de losse kabel die nog aan de pluskant zit de massa raakt.
 
Kan ook , wat jij makkelijker vind . Als je werkt met mannetje vrouwtje , doe dan het vrouwtje aan de plus draad die van de accu komt , Zo voorkom je sluiting als je ongewild iets raakt of de losse kabel die nog aan de pluskant zit de massa raakt.
Das een goede. Maar ik had mijn bericht even aan gepast. Wil je hierboven ff naar kijken?
 
Die is goed voor jou doel, heb je twee vrouwtjes nodig . Zit denk ik geen lampje in dus 2 aansluitingen , hoe je ze aansluit maakt niet uit.
Alleen wel een plekje uitzoeken waar geen water bij de schakelaar kan komen.
 
Die is goed voor jou doel, heb je twee vrouwtjes nodig . Zit denk ik geen lampje in dus 2 aansluitingen , hoe je ze aansluit maakt niet uit.
Alleen wel een plekje uitzoeken waar geen water bij de schakelaar kan komen.
2 vrouwtjes? Dus 1 vanaf de schakelaar en 1 op de accu? Maar dan kan ik toch niets vast zetten? Moet dan toch man en vrouw zijn vanaf de plus?

De min maakt niet zoveel uit. Als ik de plus maar onderbreek. Of zie ik het verkeerd?

Ff denken hoe je dat bedoeld...

Ik dacht 1 van de accu + naar de schakelaar en 1 naar de - van de accu? Dus plus en massa.
 
heb even een eenvoudige schets gemaakt voor je .
Post automatically merged:

Dat soort bedoel ik , maar die heb je ook helemaal geisolleerd , deze genieten de voorkeur , omdat je dan geen sluiting hebt als er iets losraakt , of je polen raakt.
 

Attachments

  • aansl.jpg
    aansl.jpg
    38.2 KB · Views: 11
  • 1542nblu-63-x-08-schuifstekker.jpg
    1542nblu-63-x-08-schuifstekker.jpg
    6.5 KB · Views: 6
heb even een eenvoudige schets gemaakt voor je .
Post automatically merged:

Dat soort bedoel ik , maar die heb je ook helemaal geisolleerd , deze genieten de voorkeur , omdat je dan geen sluiting hebt als er iets losraakt , of je polen raakt.
Aaah, je hoeft dan niets met de min te doen? Die blijft dan zo vanaf de accu naar de usb oplader?

Dankje voor de moeite en duidelijke schets.
 
daar kun je een aparte draad voor trekken , maar is onnodig min kant van je accu zit op het frame , als je in de buurt van je usb oplader dicht bij het frame ergens een boutje hebt kun je hem daaronder doen , nadat je het frame een beetje hebt schoon gemaakt .
Post automatically merged:

Kun je later als je klaar bent dat punt met een beetje heldere tectyl inspuiten tegen het roesten.
geen dank graag gedaan.
 
daar kun je een aparte draad voor trekken , maar is onnodig min kant van je accu zit op het frame , als je in de buurt van je usb oplader dicht bij het frame ergens een boutje hebt kun je hem daaronder doen , nadat je het frame een beetje hebt schoon gemaakt .
Post automatically merged:

Kun je later als je klaar bent dat punt met een beetje heldere tectyl inspuiten tegen het roesten.
geen dank graag gedaan.
Nee een extra min kabel ga ik zo 1 2,3 ook niet trekken. Ik ga alleen met de plus aan de gang. Een andere min kan altijd nog. Zit nu gevlochten met de andere - kabels in het schoentje. (Was niet optimaal, best krap om de 3 kabels erin te krijgen maar het werkt werkt)

Maar wat gebeurd er dan in zo'n schakelaar? Duwt die dan een lipje opzij of zo dat de + onderbroken word?
 
inderdaad , met het knopje onderbreek je twee contacten . Over dat meerdere draadjes in die schoentjes . ook daar is een bedrijfs zekere oplossing voor , namelijk deze ( zie bijlage) daarvan kun je meerdere aan elkaar doen , al blijft het mijn persoonlijke voorkeur , om het dan aan elkaar te solderen. En te isoleren met electra tape of een krimp kousje.
 

Attachments

  • kabelschoen-doorsnede-1.5-2.5mm.jpg
    kabelschoen-doorsnede-1.5-2.5mm.jpg
    49.5 KB · Views: 5
inderdaad , met het knopje onderbreek je twee contacten . Over dat meerdere draadjes in die schoentjes . ook daar is een bedrijfs zekere oplossing voor , namelijk deze ( zie bijlage) daarvan kun je meerdere aan elkaar doen , al blijft het mijn persoonlijke voorkeur , om het dan aan elkaar te solderen. En te isoleren met electra tape of een krimp kousje.
Ohja die "schoentjes" was ik helemaal vergeten.

Morgen maar eens naar de gamma/ praxis. Helaas zit heuts morgen dicht.

Maar ik kom met jouw informatie al een heel eind.

Hartelijk dank voor de genomen moeite en je tijd.

Groet manu
 
Klinkt allemaal top.
Mocht je uiteindelijk toch zonder schakelaar gaan werken.
Dan is het wss eenvoudiger om je zekering gewoon eruit te trekken.
Hoef je niet aan van die gebeunde man/vrouw stekkertjes te trekken.
Die zullen wss sneller sneuvelen dan een zekeringhouder.
 

Attachments

  • 48881.jpg
    48881.jpg
    68.6 KB · Views: 3
Klinkt allemaal top.
Mocht je uiteindelijk toch zonder schakelaar gaan werken.
Dan is het wss eenvoudiger om je zekering gewoon eruit te trekken.
Hoef je niet aan van die gebeunde man/vrouw stekkertjes te trekken.
Die zullen wss sneller sneuvelen dan een zekeringhouder.
Ja de zekering eruit halen kan ook nog ja. :grinning:
Maar ik vind het leuk om te prutsen en dingen netjes maken.

En ja als ik de zekering eruit haal laat ik het niet los in de buddybak liggen. Dus dan doe ik hem in mijn zak of zo en dan vergeet ik weer waar ik het gelaten heb. Zo snel vergeet ik dingen. :disrelieved:
 
Last edited:
Ook vroeg ik me af waarom er aan uit schakelaars zijn met 3,4 of zelfs met Polen.

Je hebt toch maar 2 Polen nodig?

Zie foto's wat ik bedoel met 3 of met Polen.
 

Attachments

  • Screenshot_20221211_131207_Google.jpg
    Screenshot_20221211_131207_Google.jpg
    89.2 KB · Views: 2
  • Screenshot_20221211_131111_Chrome.jpg
    Screenshot_20221211_131111_Chrome.jpg
    92.1 KB · Views: 2
In deze schakelaar zit een lampje.
2 polen zijn dus voor het schakelgedeelte, de derde pool is voor de nulleider (massaverbinding) van het lampje.

1670767806097.png


Heb je een schakelaar met 3 polen en geen lampje is het een wisselschakelaar, dus eentje met een maak en verbreekcontact.

1670763928522.png

Vaak zie je dan ook de termen:
  • NO afkorting voor normaly open, In het Neederlands een maakcontact.
  • NC afkorting voor normaly closed, in het Nederlands een verbreekcontact.
 
Last edited:
Nou ben ik het ff kwijt. Ik hem nu een plus en min kabel vanaf de accu
In deze schakelaar zit een lampje.
2 polen zijn dus voor het schakelgedeelte, de derde pool is voor de nulleider (massaverbinding) van het lampje.


Heb je een schakelaar met 3 polen en geen lampje is het een wisselschakelaar, dus eentje met een maak en verbreekcontact.

View attachment 67913

Vaak zie je dan ook de termen:
  • NO afkorting voor normaly open, In het Neederlands een maakcontact.
  • NC afkorting voor normaly closed, in het Nederlands een verbreekcontact.
Het is gelukt met een deurbel maar het principe blijft hetzelfde. Nu ga ik zo'n schakelaar bestellen en die erin monteren en dan is alles weer netjes.

Bedankt voor jullie hulp.

Ik plaats en foto als alles klaar is. Eerst een schakelaar bestellen.
 
Ok ik heb de schakelaar binnen.

Maar zie foto: moet ik nou 1 of 2 aanhouden.

Mij lijkt 1? Want bij het aan en uit klikken zie ik dus het interne plaatje omhoog en omlaag gaan.

Of toch 2? Kan het me niet voorstellen.

Ik hoor het heel graag.

Groetjes
 

Attachments

  • img_1671020325703.jpg
    img_1671020325703.jpg
    167.5 KB · Views: 5
Back
Top