USB aangesloten en scooter start niet meer

Wieckbud

Well-Known Member
Ik heb een USB aansluiting in de buddy van mijn dochter gemaakt en aangesloten op de = en - pool van de accu.
Het gaat om een La Souris Sourini 4 takt scooter uit 2019 met motor management.
Nu start hij echter niet meer. Als ik de USB weer los maak start hij wel gewoon.
Wat doe ik verkeerd?
 
Advertisement - register to remove this

Dat is lastig te zeggen en eerlijk gezegd giswerk.

Ervan uitgaande dat de USB goed is aangesloten, op de plus- en de min-pool van de accu en de rest van de scooter gewoon gelijkspanning blijft krijgen van de accu, het volgende:

Tegenwoordig wordt in plaats van gewone analoge elektronica vaak gebruik gemaakt van schakelende voedingen voor het transformeren van de ene spanning naar de andere.
In jouw geval van de12 Volt accu-spanning naar 5 Volt usb-spanning.

Schakelende voedingen werken met een oscillatie frequentie en past deze continue aan om de spanning op de uitgang continue constant te houden bij wisselende belasting.
Zulke voedingen veroorzaken ook veel stoorproducten op de gelijkspanning van de accu.
Misschien dat je ECU van slag raakt door deze stoorproducten en daardoor niet goed werkt.

Het volgende zou je kunnen controleren:

1. Als je de USB-converter hebt aangesloten werkt de rest van de gelijkspanningscomponenten van je scooter dan wel? (ik denk aan claxon, verlichting, knipperlicht., remlicht, elektrische start)

2. Zitten de accuklemmen goed vastgedraaid en maken deze goed contact?

3. Werkt de USB-converter zelf wel? (dus als je een telefoon aansluit, laadt deze dan bij?)

Nog een laatste opmerking, door deze usb-converter rechtstreeks op de accu aan te sluiten en niet achter het contactslot, moet je, je realiseren dat deze converter continue stroom trekt uit de acuu, hoe weinig ook.
Gebruik je de scooter dan een tijdje niet, kan het zijn dat dit ding de accu heeft leeggetrokken en je de scooter niet meer gestart krijgt!
 
dank je voor je reactie, op je vragen 1,2 en 3 kan ik zeggen dat alles goed werkt. Volgens mij vraagt de USB pas stroom als je er iets op aansluit.
Heeft er niemand anders een dergelijke usb aangesloten en op welke manier?
 
In principe kun je met het aansluiten van deze usb-converter niet veel mis doen.
De plusdraad op de pluspool van de accu en vergeet niet een zekering op te nemen in deze draad als deze er al niet in zit.
Verder de mindraad op de minpool van de accu, een andere manier is er niet.

Voor wat betreft het leeg trekken van de accu, de tijd zal het uitwijzen.

Maar zoals het nu uitziet denk ik toch dat de stoorproducten van de geschakelde voeding de werking van de ECU beinvloeden.
Je zou kunnen proberen een ontstoorcondensator tussen de twee draden te monteren of dit echter voldoende is, geen idee.

Maar misschien heeft iemand anders hier op het forum hier wel een oplossing voor.
 
Tijdje niet meer hier geweest maar het probleem bleek dus een loszittende zijkant(aansluitpunt) van de glaszekering te zijn. Stationair niks aan de hand maar als je ging rijden begon de glaszekering natuurlijk te trillen/schudden en begon dus ook het probleem.
Nieuwe zekering er in en opgelost
 
Tijdje niet meer hier geweest maar het probleem bleek dus een loszittende zijkant(aansluitpunt) van de glaszekering te zijn. Stationair niks aan de hand maar als je ging rijden begon de glaszekering natuurlijk te trillen/schudden en begon dus ook het probleem.
Nieuwe zekering er in en opgelost
Tijdje niet meer hier geweest maar het probleem bleek dus een loszittende zijkant(aansluitpunt) van de glaszekering te zijn. Stationair niks aan de hand maar als je ging rijden begon de glaszekering natuurlijk te trillen/schudden en begon dus ook het probleem.
Nieuwe zekering er in en opgelost
Mooi dat het opgelost is.
En erg netjes dat je de oplossing deelt op dit forum.
Zo hebben anderen hier wellicht ook iets aan !
 
In principe kun je met het aansluiten van deze usb-converter niet veel mis doen.
De plusdraad op de pluspool van de accu en vergeet niet een zekering op te nemen in deze draad als deze er al niet in zit.
Verder de mindraad op de minpool van de accu, een andere manier is er niet.

Voor wat betreft het leeg trekken van de accu, de tijd zal het uitwijzen.

Maar zoals het nu uitziet denk ik toch dat de stoorproducten van de geschakelde voeding de werking van de ECU beinvloeden.
Je zou kunnen proberen een ontstoorcondensator tussen de twee draden te monteren of dit echter voldoende is, geen idee.

Maar misschien heeft iemand anders hier op het forum hier wel een oplossing voor.

Trekt enkel stroom als er een indicatie lampje op zit, of een ingebouwde voltmeter, ecu staat er los van, heb zelf ook een injectie met een boordcomputer, en van alles aangesloten, maar niks geen problemen, begin bij een betere accu: https://www.scootercentrum.com/nitr...YSGsLz6WLtxcU5sk1YAaAnZJEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

standaart accus, zijn naar mijn ervaring ruk.
 
Back
Top