UPDATE! Scooter start niet meer na vervangen luchtfilter!

SoDamnInsane

New Member
Goedemiddag,

Sorry, ik ben geen monteur, ik probeer het zo goed als kan, lol.

Ik heb een Peugeot Jetforce 50 C-Tech.
De luchtfilter was defect, en daardoor had ik start en rijproblemen.
Dit heb ik tijdelijk opgelost, (Zie foto 1) :rolleyes:

51234

De scooter reed PERFECT! Deed snel opptrekken, starten en reed goed. Nu heb ik een andere luchtfilter geplaatst. (Zie foto 2) Maar nu start hij helemaal niet meer. Nu heb ik er schuim in gedaan, en beetje bij beetje werd het steeds beter. Hij starte meteen, en reed perfect.

MOET er überhaupt schuim in gedaan worden??

Maar vanochtend wilde ik hem weer starten, en hij start alweer niet. :( Wat kan hier de oorzaak van zijn?

De rode pijlen laten de 3 slangen(tjes) zien die NERGENS op zijn aangesloten.
51237


Tevens zijn er nu 2 slangen NIET meer aangesloten, omdat de luchtfilter is vervangen. Zie andere foto's.




!51236



Kan dat de reden zijn dat hij niet start? En wat zou ik moeten doen, cq veranderen?

Bij voorbaat mijn hartelijke dank!!!!!
 

Attachments

  • 20190714_104149.jpg
    20190714_104149.jpg
    172.6 KB · Views: 16
Advertisement - register to remove this

Volgens easyparts zit er standaard maat 55 sproeier in, dus ik zou 58 proberen of met 60 blijven rijden, en jah die bougie was hard aan vervanging toe.

Hartelijk dank voor alle moeite kerel!!! Ik heb zoveel gelezen, dat wil je niet weten, haha. Las ook dat de variorollen invloed hebben, en de positie van de naald etc etc.... Het is frustrerend zo. Ben ERG blij dat jij me helpt, thx!! ;)Die van de scootershop hier zei al, je had nooit een Peugeot jetForce moeten kopen... LOL. Weet ik veel... Had snel vervoer nodig, en vond het model wel apart..
 
En volgens mij zei je dat je 12gram rollen had? Volgens easyparts zit er standaard 8gram rollen in dus met de varioring eruit en de uitlaatprop zou je nog wel iets lichter kunnen dan 8 dus die 12 gram rollen zullen je dip wel veroorzaken.

Nee er zaten variorollen in van 9 gram. Heb nu 8 gram... Toevallig las ik dat die ook invloed kunnen hebben. Hoe lichter ze zijn, hoe meer benzine hij nodig heeft.... Wilde morgen al lichtere gaan halen... Maar ja.... Er zijn zoveel soorten en gewichten... Ga ze maar eens allemaal aanschaffen en uitproberen, haha. ;)
 
Begin een beetje de hoop te verliezen in je lokale scootershop:tongueclosed:, ik zou gewoon lekker onderdelen via internet bestellen veel breder aanbod en vaak nog goedkoper ook, nogmaals ik ben zelf een enorme voorstander van easyparts,en geen dank voor de hulp ik doe het graag, laat maar weten hoe het afloopt!
 
Ik ben zelf een voorstander van de malossi rollen( gebruik ik in al mijn scooters) je hebt 16x13 rollen kwa afmetingen volgens mij, dus zou zelf 7 en 7.5 proberen, en dan kun je bijv altijd 7 en 7.5 nog eventueel mixen om op 7.3 ongv uit te komen etc.
 
Begin een beetje de hoop te verliezen in je lokale scootershop:tongueclosed:, ik zou gewoon lekker onderdelen via internet bestellen veel breder aanbod en vaak nog goedkoper ook, nogmaals ik ben zelf een enorme voorstander van easyparts,en geen dank voor de hulp ik doe het graag, laat maar weten hoe het afloopt!

Ja ik ook helaas... Denk dat ik ga kijken voor een setje sproeiers.. Hier betaal ik 3,00 p/st. Zul je zien dat ik bij de 5de ofzo pas de juiste te pakken heb, hahaha. Ik hou je zeker op de hoogte! Hou de duimpjes maar, hahahaha! ;)
 
Ja ik had bijvoorbeeld op mijn eigen scooter een klein dipje met 7.2 en met 6.5 had ik overtoeren dus heb ik ze gemixt om op ongv 6.9 uit te komen en mijn dip was verdwenen.
Wauwww, dat wist ik niet. Ik heb al vanaf het begin een flinke dip vanaf optrekken tot ongeveer 10 km/u. Na de 8 gr erin gezet te hebben, wel wat minder. Dus logisch idd om nog lichter te gaan... Top
 
Blijkbaar is het niet gelukt om iemand welke je gevonden hebt ernaar te laten kijken dus?


De gele pijl is voor de carburateur verwarming zodat het in de winter geen probs geeft.
Voorts is het verstandig om een originele luchtfilter aan te schaffen en de slangen (blauwe pijl) weer aan te sluiten.
Nu is het zo dat de motor valse lucht trekt en kan je het goed afstellen wel op je buik schrijven.

Zowel de brandstofinlaat als het transmissiegedeelte is momenteel totaal verkeerd afgesteld.
De originele uitlaat zit er immers nog onder dus is het waanzin om te gaan klooien met rollen en trekveren!

Mijn advies is dan ook om bij het begin te beginnen, en dat is met een ori luchtfilter.
V.w.b. de rest is het gewoon de originele setting, zijn er begrenzers verwijdert gaat de sproeiermaat omhoog.
Origineel is het trouwens maat 54 voor de Gurtner PY-15 carburateur.

Edit: Heeft men toch een andere uitlaat is het verstandig om de slangen te verwijderen en de luchtpomp dicht te maken zodat het een dicht systeem is en er geen lucht kan worden ingezogen. Dit kan d.m.v. een slangetje om beide punten te doen met bijvoorbeeld tiewraps.
 
Last edited:
Dat koperen ding waar die gele pijl naar wijst is de verwarming van de carburateur.
Dit dient aangesloten te zijn op de gele bedrading die van je lichtspoel komt achter je vliegwiel.

Deze spanning voedt oa ook:

1. verlichting voor en achter
2. dagrijverlichting
3. cockpitverlichting
4. spanningsregelaar
5. elektrische choke

Edit: Ik zie net dat Floris me voor was :oops:
 
Back
Top