Uitvallen scooter

Thiërry v

New Member
Hallo, ik heb een scooter Agm star 50.
Ik starte hem vanmorgen en reed richting werk, na echt een heel kort stukje rijden. (Motor nog koud) viel hij uit. Ik probeerde elektrisch te starten, dat wilde niet. Dacht probeer het even met de kickstart, maar helaas wilde ook niet. Ben terug naar huis gelopen ermee, en heb maar even de auto gepakt om niet al te laat op werk te komen. Ik heb nog geen idee waar dit door zou kunnen komen.

verder wel een detail wat mij de laatste tijd is opgevallen. Soms na het starten van de scooter hoor ik een aantal tikjes wanneer ik beetje gas geef wanneer hij net stationair draait. Wanneer dit zich voordoet neigt de motor soms ook uit te vallen.
Mocht iemand weten, of denken te weten of zelf ook gehad. Ik hoor graag!!
Alvast Bedankt!!.
Groeten Thiërry
 
Advertisement - register to remove this

Hallo, ik heb een scooter Agm star 50.
Ik starte hem vanmorgen en reed richting werk, na echt een heel kort stukje rijden. (Motor nog koud) viel hij uit. Ik probeerde elektrisch te starten, dat wilde niet. Dacht probeer het even met de kickstart, maar helaas wilde ook niet. Ben terug naar huis gelopen ermee, en heb maar even de auto gepakt om niet al te laat op werk te komen. Ik heb nog geen idee waar dit door zou kunnen komen.

verder wel een detail wat mij de laatste tijd is opgevallen. Soms na het starten van de scooter hoor ik een aantal tikjes wanneer ik beetje gas geef wanneer hij net stationair draait. Wanneer dit zich voordoet neigt de motor soms ook uit te vallen.
Mocht iemand weten, of denken te weten of zelf ook gehad. Ik hoor graag!!
Alvast Bedankt!!.
Groeten Thiërry
misschien wat handig om wat meer info te vermelden, km stand, waneer laatse beurt gehad etc
 
Km stand is niet zo precies meer aangezien enkele kilometers gereden met defecte teller kabel. Echter wel twee maanden geleden kop en cilinder eraf gehad. Nieuwe kop erop nieuwe pakkingen nieuwe bougie. Alles goed schoon gemaakt. Draaide goed heeft in begin iets te rijkelijk afgesteld gestaan. Langzaamaan beetje terug gesteld.
 
Controleer of je bougie vonkt
controleer of je bougie nat/vochtig wordt na een aantal keer kicken
controleer je klepspeling eens
 
Ik heb bougie er even uit gehaald en tegen het blok gehouden met starten voor vonk check. Zie m niet vonken. Of ik heb m niet goed contact laten maken met massa
Post automatically merged:

Heb m droog en schoongemaakt en weer terug in blok gedaan. Na paar keer proberen te starten is die wat vochtig inderdaad .
 
Last edited:
Als de bougie niet vonkt is er iets kapot in de ontsteking. Ik vervang dit altijd in de volgorde; bougie, bobine en cdi. Werkt een nieuwe bougie niet dan vervang ik de bobine en werkt ie dan nogsteeds niet de cdi. Als je handig bent met een multimeter kan je t meten.
 
Zie m niet vonken
dan is dit het eerste probleem dat moet worden opgelost.

Wat je kan doen is het volgende:
- pak een multimeter
- zet deze op de laagste weerstand stand
- houd de pennen tegen elkaar (Meting 0)
- meet de weerstand van de bobine. Van de groene naar de zwarte connector moet dit maximaal 2 ohm zijn. (Meting 1)
Van de connector van de boegiekabel naar groene en zwart (meting 2 en meting 3)

Als deze goed zijn, haal dan de CDI los

Je ziet nu dat de draden die naar de CDI gaan allemaal verschillende kleuren hebben

De zwarte-gele draad gaat richting de bobine. Meet daarover de weerstand (meting 4 )
Je ziet ook een groene draad, meet deze vanaf de - pool (meting 5)

deze metingen moeten nagenoeg hetzelfde zijn als meting 0


nu ga je de stator meten
dit is een blauw-gele draad en deze wordt gemeten op de - pool, de weerstand zal tussen de 150ohm en de 300 ohm moeten liggen.
 
dan is dit het eerste probleem dat moet worden opgelost.

Wat je kan doen is het volgende:
- pak een multimeter
- zet deze op de laagste weerstand stand
- houd de pennen tegen elkaar (Meting 0)
- meet de weerstand van de bobine. Van de groene naar de zwarte connector moet dit maximaal 2 ohm zijn. (Meting 1)
Van de connector van de boegiekabel naar groene en zwart (meting 2 en meting 3)

Als deze goed zijn, haal dan de CDI los

Je ziet nu dat de draden die naar de CDI gaan allemaal verschillende kleuren hebben

De zwarte-gele draad gaat richting de bobine. Meet daarover de weerstand (meting 4 )
Je ziet ook een groene draad, meet deze vanaf de - pool (meting 5)

deze metingen moeten nagenoeg hetzelfde zijn als meting 0


nu ga je de stator meten
dit is een blauw-gele draad en deze wordt gemeten op de - pool, de weerstand zal tussen de 150ohm en de 300 ohm moeten liggen.
Dank voor de goede uitleg!, zou dit graag gaan meten zoals je omschrijft. Echter ben ik niet in bezit van multimeter
Post automatically merged:

Als de bougie niet vonkt is er iets kapot in de ontsteking. Ik vervang dit altijd in de volgorde; bougie, bobine en cdi. Werkt een nieuwe bougie niet dan vervang ik de bobine en werkt ie dan nogsteeds niet de cdi. Als je handig bent met een multimeter kan je t meten.
Wat kan er eigenlijk kapot gaan aan een bougie. Of is het meer de vuil en roet aanslag wat de werking ervan beïnvloed
 
Last edited:
Weet wel wat de kleppen zijn. Heb samen met iemand anders de pakkingen vervangen. Alles terug gezet zoals het zat vandaar. Ik vraag het niet als ik het al weet.
 
We hebben de ketting ten opzichte van tandwiel stand van kleppen en zuiger etcetera exact terug gezet zoals het was als je dat bedoeld. Heb er inmiddels al een aantal maanden probleemloos mee gereden en hij liep ook netjes
 
bij agm scooters moeten de kleppen best vaak gesteld worden. Op zn minst elke 2k kilometer. Meestal vaker. Weet niet hoeveel km je ondertussen hebt afgelegt maar opnieuw stellen kan nooit kwaad
 
Ik denk niet dat ik al zoveel kilometers ermee erop heb zitten. Maar het stellen heb ik nog nooit gedaan. Wat moet ik doen, behalve even het kleppenhuis open maken
 
De kleppen stellen. Als je het in google of yt intikt zijn er honderden video's. Is bij vrijwel alle scooters hetzelfde. Op welke maat je ze moet zetten weet ik niet maar is ook op het internet te vinden
 
Beetje laat een reactie, maar wilde toch even bedanken voor de reactie!. En toelichting geven wat nu oorzaak bleek te zijn van het probleem. Mijn cdi wat erin zat was aan het overlijden, had even een cdi gekregen van een buurman, daar startte hij meerdere keren probleemloos mee, en is niet uitgevallen in meerdere testritten. Deze cdi was echter wel erg traag op mijn agm. Had iets gelezen over het paarse draadje ( ontgrenzen). Was niet van plan even een draad door te knippen, hou alles zo veel mogelijk origineel en intact. Heb de pin van de cdi waar die paarse draad op komt verbogen zodat die niet in het stekkertje gaat, en contact zou maken. Scooter ging een heel stuk sneller. En deze aanpassing was weer makkelijk hersteld door een andere cdi erin te knallen. Dat heb ik nu gedaan met een cdi met regelaar d.m.v afstandsbediening. Wel sneller rijden, maar veiliger voor de rollerbank. Het optrekken mag van mij ook wel wat sneller nog. Weet alleen niet wat het beste is om te doen.
Agm star50
Gy6 blok standaard
CDI, onbegrensd tot Max 75
Uitlaat standaard
Luchtfilter standaard
 
Optrekken is helaas niet veel aan te doen. Je zou hem wel kunnen afstellen met een performence variateur maar daar win je heel weinig mee.

Gewoon lekker zo laten.
 
Als andere variateur inderdaad niet veel verschil zal maken laat ik dat denk ook maar zo zitten. Zat te denken dat ik misschien nog iets zou moeten afstellen op de brandstof lucht verhouding. Aangezien hij soms bij starten een soort over z’n nek lijkt te gaan als ik tijdens het starten gas open gooi. Verder ben ik al lang blij dat ik met deze cdi lekker een brug op ga, en bij helling naar beneden niet enorm word ingehouden door begrenzing. Wil niet Perse altijd hard rijden, maar wil dat hij de ruimte heeft om lekker te rijden. Had eerst een cdi die onbegrensd max 40 45 is. Maar die werkte niet voldoende daarvoor. Dus terug gestuurd en een besteld van max 50 tot 70.
Post automatically merged:

Zou het trouwens zo kunnen zijn dat de uitlaat wat verstopt geraakt zou kunnen zijn geraakt. En dat dit iets van de pit eruit heeft gehaald?. Toen ik m van overbuurman had gekocht was die pit er voor mijn gevoel net wat meer. Reed zowiezo niet max 25 toen al. Maar die man heeft hem denk niet opgevoerd, hij had m voor z’n vrouw aangeschaft. Beide al beetje op leeftijd zeg maar
 
Back
Top