Aidix
Well-Known Member
Hedenavond heb ik weer eens een goede daad gedaan. Drie 'veelbelovende' 70cc uitlaten, gemonteerd op een (nagenoeg) standaard DR70 mina LC. Afgesteld voor zover mogelijk x| en meerdere runs (stuk of 12) gemaakt met verschillende gewichten erin. Runs zijn gemaakt met de MRDyno acceleratiemeter. Staar je niet blind op de exacte vermogens, het is geen echte testbank (niet geijkt, het vermogen op een echte bank ligt ws wat hoger). Kijk liever naar de onderlinge verschillen en de paarse lijnen, die geven de acceleratiekracht weer.
Laten we er niet verder omheen draaien, maar beginnen met de warming-up: 12mm vs 17.5mm. 'Wat scheelt het?!'
Dat scheelt... tussen 0.5 en 0.8pk op max vermogen van '9pk'. Met een 17.5mm heb je zo'n 8% meer vermogen dan met een 12.5mm. Belangrijker is dat de gasreactie met een 17.5mm een stuk fijner is.
Let op: bij snellere cylinders wordt dit verschil groter.
Rode lijnen: vermogen.
Paarse lijnen: acceleratiekracht
Nu het echte werk:
Met een verassende uitkomst: Stage6 ProRep blijkt de kneus van de dag :L
Enkele dagen geleden had ik de grootste moeite het blok af te stellen, eerst met 12mm en later met een (lichtelijk gammele) 17.5. Ik heb uiteindelijk een nieuwe 17.5 carb gekocht in de hoop het gezever op te lossen. Dit mocht echter niet baten, de ProReplica bleef echt een drama om af te stellen. (Shot en Yas R waren plug'n'play)
-Giannelli Shot vs Yasuni R gaan nagenoeg gelijk op. Net als bij de 50cc test die eerder is gedaan begint de YasR eerder te trekken, heeft over een zeer groot gebied een leuk koppel. De Shot komt wat later op gang maar presteert een paar procent beter en haalt de 'schade' dus weer in. Het zal ongeveer 0.2pk schelen. Op een DR70 geven ze elkaar weinig toe, maar op snellere of tuned cylinders zal het verschil wel duidelijker in het voordeel van de Shot uit gaan pakken. Beide zijn een genot om af te stellen vergeleken met de S6 ProRep.
-Stage6 ProRep heeft een enorm probleem. Deze pijp loopt werkelijk voor een ene fluit onder de 8500rpm. De gasreactie is compleet drama (als hij wel 'goed' loopt). Maar het ene moment verzuipt hij, het andere moment lijkt hij te weinig benzine te krijgen en valt hij dood. Tot je boven de 8500rpm komt, dan stuift hij ervandoor met eenzelfde max vermogen als Shot en Yas R. Het zou kunnen dat hij het op andere cylinders of na vele uren gepruts met de carb beter doet, (bij Melf#50 op een Stage6 Pro loopt hij wel goed) maar als je ziet dat alle andere uitlaten+afstellingen die op deze cyl en 3 carbs geprobeerd zijn meteen super lopen dan kan je gewoon niet anders dan concluderen dat het een risico is om deze pijp te kopen. Zeer teleurstellend.
Laten we er niet verder omheen draaien, maar beginnen met de warming-up: 12mm vs 17.5mm. 'Wat scheelt het?!'
Dat scheelt... tussen 0.5 en 0.8pk op max vermogen van '9pk'. Met een 17.5mm heb je zo'n 8% meer vermogen dan met een 12.5mm. Belangrijker is dat de gasreactie met een 17.5mm een stuk fijner is.
Let op: bij snellere cylinders wordt dit verschil groter.
Rode lijnen: vermogen.
Paarse lijnen: acceleratiekracht
Nu het echte werk:
Met een verassende uitkomst: Stage6 ProRep blijkt de kneus van de dag :L
Enkele dagen geleden had ik de grootste moeite het blok af te stellen, eerst met 12mm en later met een (lichtelijk gammele) 17.5. Ik heb uiteindelijk een nieuwe 17.5 carb gekocht in de hoop het gezever op te lossen. Dit mocht echter niet baten, de ProReplica bleef echt een drama om af te stellen. (Shot en Yas R waren plug'n'play)
-Giannelli Shot vs Yasuni R gaan nagenoeg gelijk op. Net als bij de 50cc test die eerder is gedaan begint de YasR eerder te trekken, heeft over een zeer groot gebied een leuk koppel. De Shot komt wat later op gang maar presteert een paar procent beter en haalt de 'schade' dus weer in. Het zal ongeveer 0.2pk schelen. Op een DR70 geven ze elkaar weinig toe, maar op snellere of tuned cylinders zal het verschil wel duidelijker in het voordeel van de Shot uit gaan pakken. Beide zijn een genot om af te stellen vergeleken met de S6 ProRep.
-Stage6 ProRep heeft een enorm probleem. Deze pijp loopt werkelijk voor een ene fluit onder de 8500rpm. De gasreactie is compleet drama (als hij wel 'goed' loopt). Maar het ene moment verzuipt hij, het andere moment lijkt hij te weinig benzine te krijgen en valt hij dood. Tot je boven de 8500rpm komt, dan stuift hij ervandoor met eenzelfde max vermogen als Shot en Yas R. Het zou kunnen dat hij het op andere cylinders of na vele uren gepruts met de carb beter doet, (bij Melf#50 op een Stage6 Pro loopt hij wel goed) maar als je ziet dat alle andere uitlaten+afstellingen die op deze cyl en 3 carbs geprobeerd zijn meteen super lopen dan kan je gewoon niet anders dan concluderen dat het een risico is om deze pijp te kopen. Zeer teleurstellend.
Last edited: