uitlaat voor aprilia SR50 vragen/help

Tom M

Member
Hallo

ik ben vrij nieuw met het tuning van scooters dus sorry als er een domme vraag/opmerking bij zit :/

ik heb een aprilia sr50 r factory 2005 injectie, hier zit een 'Sito Sr 50R Factory Carb '04-'07 732 E-Pas' uitlaat op (geen prop in de uitlaat)
en de vario ring is ook verwijderd en de rest is allemaal standaard setup.
met deze uitlaat en geen vario ring is mijn top 74km/h op de teller.

(ECU-unit is standaard en niet ''unlocked'') ik weet niet hoeveel de ECU-unit mijn performance tegenhoud als ik een andere uitlaat aanschaf.
voor dat je vraagt, ik heb veel dealers gebeld en niemand kan de ECU ontgrensen..

nu is mijn grote vraag of een terugloop uitlaat mijn prestaties gaat verbeteren?
zoja hoeveel is er realistisch te verwachten?

ik zat zelf naar de 'piaggio 2t carbon yasuni-Z tub418c' te kijken (dit is gebaseerd op het merk en lag binnen budget(200€))
als er betere opties zijn hoor ik het graag!

en als het het niet waard is hoor ik ook graag je mening!

m.v.g.
 
Advertisement - register to remove this

Heb zelf de SR 50 R carb versie met een Leovince TT. Rijd best lekker.

ECU kan je ontgrenzen met een gameboy, weet zo alleen niet hoe. Staat wel op youtube.

Misschien heb je hier wat aan:
 

Attachments

  • 50cc.png
    50cc.png
    88.2 KB · Views: 20
Heb zelf de SR 50 R carb versie met een Leovince TT. Rijd best lekker.

ECU kan je ontgrenzen met een gameboy, weet zo alleen niet hoe. Staat wel op youtube.

Misschien heb je hier wat aan:


bedankt voor je reactie!

ik heb idd gezien dat je de ECU kan ontgrenzen met een gameboy en de aprilia cartridge maar ik kan deze nergens vinden en als ik ze tegen kom heb je het over 350€+ op ebay... (als je 1 vind laat me het weten!)

nog even een vraag, denk je als ik een goede terugloop uitlaat er onder zet dat ik als nog wat meer snelheid kan behalen met de standaard ECU? of zal de ECU het zodanig begrenzen dat een andere uitlaat geen nut heeft?

dat is eigenlijke mijn grote vraag of een andere uitlaat uberhaupt nut heeft wegens de ECU begrenzing.
 
bedankt voor je reactie!

ik heb idd gezien dat je de ECU kan ontgrenzen met een gameboy en de aprilia cartridge maar ik kan deze nergens vinden en als ik ze tegen kom heb je het over 350€+ op ebay... (als je 1 vind laat me het weten!)

nog even een vraag, denk je als ik een goede terugloop uitlaat er onder zet dat ik als nog wat meer snelheid kan behalen met de standaard ECU? of zal de ECU het zodanig begrenzen dat een andere uitlaat geen nut heeft?

dat is eigenlijke mijn grote vraag of een andere uitlaat uberhaupt nut heeft wegens de ECU begrenzing.

Ik zelf denk dat het niet veel nut heeft om een terugloop uitlaat er onder te zetten. Maar ik ben niet bekend met ECU 's.. Het lijkt mij dat hij dan begrenst blijft op toeren en het mengsel. Maar nogmaals, dat weet ik niet 100% zeker.
 
Bij een ECU scooter is het zinvoller om de standaard fabrieks uitlaat te houden.. Omdat dat de settings / maps in de ECU staan aangepast zijn i.c.m de fabrieks uitlaat.. Ga je er een andere uitlaat onder gooien, dan verander je namelijk ook de parameters voor de benzine afstelling..

Normaal gesproken als je de maps zou kunnen aanpassen zou je wel kunnen rijden met een andere uitlaat.. Maar 9/ 10 keer kan je dit zelf niet.. En dan ben je afhankelijk van de standaard fuel maps. En meestal als je dan er zo door ermee blijft rijden is de kans op problemen groter, dan zo met de standaard uitlaat te blijven rijden.

Ik zelf denk dat het niet veel nut heeft om een terugloop uitlaat er onder te zetten. Maar ik ben niet bekend met ECU 's.. Het lijkt mij dat hij dan begrenst blijft op toeren en het mengsel. Maar nogmaals, dat weet ik niet 100% zeker.
bedankt voor je reactie!

ik heb idd gezien dat je de ECU kan ontgrenzen met een gameboy en de aprilia cartridge maar ik kan deze nergens vinden en als ik ze tegen kom heb je het over 350€+ op ebay... (als je 1 vind laat me het weten!)

nog even een vraag, denk je als ik een goede terugloop uitlaat er onder zet dat ik als nog wat meer snelheid kan behalen met de standaard ECU? of zal de ECU het zodanig begrenzen dat een andere uitlaat geen nut heeft?

dat is eigenlijke mijn grote vraag of een andere uitlaat uberhaupt nut heeft wegens de ECU begrenzing.

Ontgrenzen is wel mogelijk met een standaard uitlaat.. Dan word denk ik de benzine afstelling iets rijker gezet d.m.v vast gestelde waardes..(fixed setting)

Die waardes zijn voor een andere uitlaat niet hoog genoeg, dus zal er dan ermee te arm blijven lopen..

Om de fuel map aan te passen, heb je zelf de software voor nodig.(software voor op de computer om de ECU uit te lezen en dingen te kunnen veranderen.. En dit is specifiek voor di-tech ontwikkeld in de oude situatie. Dit kan dus niet met een gameboy cardridge alleen.. De gameboy kan alleen een fixed setting activeren.(en uiteraard bepaalde tests uitvoeren)injector activeren en sensoren testen op werking) Dus de 45km mode (dan is hij begrensd) en de circuit mode is hij ontgrensd..

Overigens een computer interface kost je normaal tussen de 800 en de 3000 euro.
 
Bij een ECU scooter is het zinvoller om de standaard fabrieks uitlaat te houden.. Omdat dat de settings / maps in de ECU staan aangepast zijn i.c.m de fabrieks uitlaat.. Ga je er een andere uitlaat onder gooien, dan verander je namelijk ook de parameters voor de benzine afstelling..

Normaal gesproken als je de maps zou kunnen aanpassen zou je wel kunnen rijden met een andere uitlaat.. Maar 9/ 10 keer kan je dit zelf niet.. En dan ben je afhankelijk van de standaard fuel maps. En meestal als je dan er zo door ermee blijft rijden is de kans op problemen groter, dan zo met de standaard uitlaat te blijven rijden.




Ontgrenzen is wel mogelijk met een standaard uitlaat.. Dan word denk ik de benzine afstelling iets rijker gezet d.m.v vast gestelde waardes..(fixed setting)

Die waardes zijn voor een andere uitlaat niet hoog genoeg, dus zal er dan ermee te arm blijven lopen..

Om de fuel map aan te passen, heb je zelf de software voor nodig.(software voor op de computer om de ECU uit te lezen en dingen te kunnen veranderen.. En dit is specifiek voor di-tech ontwikkeld in de oude situatie. Dit kan dus niet met een gameboy cardridge alleen.. De gameboy kan alleen een fixed setting activeren.(en uiteraard bepaalde tests uitvoeren)injector activeren en sensoren testen op werking) Dus de 45km mode (dan is hij begrensd) en de circuit mode is hij ontgrensd..

Overigens een computer interface kost je normaal tussen de 800 en de 3000 euro.

ik heb vandaag een leovince zx er op geprobeerd en hij vliegt vrij wel direct naar 8000rpm en zakt dan terug naar 6000 en blijft op max 45km/h hangen.
en bij 45km/h vol gas maakt de scooter ook een pruttelend geluid

hebben andere rolletjes nog nut of is dit puur een geval van de ECU die mij tegenhoud?
 
ECU kan je tegenhouden.. Daar zit namelijk ook een toeren begrenzer in die vanuit de fabriek ingesteld staat op een bepaalde lagere waarde.

met de standaard uitlaat schiet ie niet direct hoog in toeren maar klimt langzaam naar 9000rpm en dan blijft daar met top snelheid.
met deze uitlaat zoals ik boven vermeld had schiet ie direct hoog in toeren en blijft dan hangen ik vroeg me af of andere rolletje de toeren kon verlagen bij optrekken en dan dat ie later door trekt.
 
met de standaard uitlaat schiet ie niet direct hoog in toeren maar klimt langzaam naar 9000rpm en dan blijft daar met top snelheid.
met deze uitlaat zoals ik boven vermeld had schiet ie direct hoog in toeren en blijft dan hangen ik vroeg me af of andere rolletje de toeren kon verlagen bij optrekken en dan dat ie later door trekt.
Je kan dan wat spelen met rolletjes en trekveren, maar ik denk dat de ECU je rond de 45k/m wel zou blijven tegenhouden.
 
Je kan dan wat spelen met rolletjes en trekveren, maar ik denk dat de ECU je rond de 45k/m wel zou blijven tegenhouden.

maar met de standaard uitlaat zonder prop loopt ie rond de 75 dus de ECU begrenst mij niet op 45km/h.
met de leovince zx schiet hij direct hoog in de toeren en ik wil graag weten of andere rolletjes die toeren naar beneden kunnen brengen zodat ie op een later tijdstip weer hoog door trekt.

ik heb dus hoge toeren met optrekken, om die hoge toeren te verminderen moet ik dan lichter of zwaardere rolletjes hebben?
 
maar met de standaard uitlaat zonder prop loopt ie rond de 75 dus de ECU begrenst mij niet op 45km/h.
met de leovince zx schiet hij direct hoog in de toeren en ik wil graag weten of andere rolletjes die toeren naar beneden kunnen brengen zodat ie op een later tijdstip weer hoog door trekt.

ik heb dus hoge toeren met optrekken, om die hoge toeren te verminderen moet ik dan lichter of zwaardere rolletjes hebben?
In het begin zijn het de trekveren, bij ongeveer 20km/h nemen de rollen het over. Als het dus echt meteen is moeten de trekveren wat slapper, als het na een paar seconden is moeten de rollen wat zwaarder.
 
met de standaard uitlaat schiet ie niet direct hoog in toeren maar klimt langzaam naar 9000rpm en dan blijft daar met top snelheid.
met deze uitlaat zoals ik boven vermeld had schiet ie direct hoog in toeren en blijft dan hangen ik vroeg me af of andere rolletje de toeren kon verlagen bij optrekken en dan dat ie later door trekt.


Dat word nogal lastig, aangezien de `snelle` uitlaat voor niets snel is.. Hij is gemaakt om snel bij het hogere vermogen te komen en sneller naar de topsnelheid te lopen... En daarbij is de uitlaat zo gemaakt dat hij dat bepaalde hoge toerental nodig heeft om het vermogen eruit te krijgen..
Ga je hem slechter afstellen, dan loopt de boel ook niet meer optimaal. Dan kan je alsnog net zo goed de standaard uitlaat eronder houden, want dat loopt dan nog zelfs beter.
 
edit: nvm dit werkt niet op 2005 model.

anyway bedankt voor de reacties! ik ga andere rolletjes proberen aangezien ik filmpjes/topics had gevonden met de zelfde setup + leo zx uitlaat.
en als het niet werkt ga ik terug naar de uitlaat die goed werkte.
 
Last edited:
Back
Top