Uitlaat op maat maken voor brommer

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Goede... nacht!

Ik zit met een klein probleempje.
Ik heb hier een zeldzame schakelbrommer staan.... Hij is niet zeldzaam omdat ie oud is er en bijna geen meer van over zijn, hij is zeldzaam omdat niemand met een goed verstand zo'n ding zou kopen.

Het gaat om een ahem Lifan HL50Q-11G. Het is een grappig Chinees underbone brommertje dat ik een aantal maanden geleden voor een prikke gehaald heb. Het loopt op een Honda Cub clone motorblokje. Het ding had een lange tijd stilgestaan en bij aankomst zat het blok vast, ik heb het motortje weer lopend gekregen en heb de remmen, verlichting en electronica gefatsoeneerd.

Het brommertje loopt en rijdt goed, alleen is de originele uitlaat eronderuit geroest. Bij de flens afgebroken. Hele uitlaat is in zeer slechte conditie, niet waard om te repareren.


Ik kan alleen nergens een passende uitlaat vinden. Ik heb wat universele pitbike/dirtbike uitlaten geprobeerd maar die passen allemaal niet, ik heb hier nu een uitlaat liggen die bedoeld is voor een Honda Grom en deze past helaas ook niet, ook al loopt ie onderlangs.

Ik denk dat als ik de bocht aanpas (langer maak bij de flens) dat hij met wat geprul dan wel moet passen. Ik heb zelf geen lasapparatuur en ook totaal geen verstand van lassen.

Weet een van jullie misschien wat een goede manier is om de bocht te modificeren zodat ie past? Ik zou wel wat fotootjes kunnen schieten morgen als dat wat helpt.
 
Advertisement - register to remove this

Goedemorgen ZeWaardt,
Ik weet dat je, net als ik, fervent knutselaar bent met GY6 en ook spulletjes koopt bij Chinese webshops. Heb je gezocht op een voorpijp uitlaat bocht, flens oid voor dit blok? Dan heb je de start om verder te borduren op een middenstuk en demper.
Groet,
 
Last edited:
Is het een standaard lifan horizontaal blokje? Of Hebben ze een speciaal blok voor deze brommer ontworpen?

Heb je trouwens een foto? vraag me nu af hoe dat ding eruit ziet want kan niks vinden
 
Goedemorgen ZeWaardt,
Ik weet dat je, net als ik, fervent knutselaar bent met GY6 en ook spulletjes koopt bij Chinese webshops. Heb je gezocht op een voorpijp uitlaat bocht, flens oid voor dit blok? Dan heb je de start om verder te borduren op een middenstuk en demper.
Groet,
Hoi,

Ik heb een aantal volledige bochten gevonden. Ik heb nu een losse bocht en een demper liggen maar de bocht past niet, met het idee om de flens en het koppelstuk van de demper van deze pijp af te zagen en iets mee te knutselen.


Is het een standaard lifan horizontaal blokje? Of Hebben ze een speciaal blok voor deze brommer ontworpen?

Heb je trouwens een foto? vraag me nu af hoe dat ding eruit ziet want kan niks vinden
Ja het is een standaard Lifan/Honda Cub clone blokje, alleen hij lijkt er onder een andere hoek onder te hangen of iets dergelijks waardoor alle kant-en-klare uitlaten tegen verschillende delen van de brommer komen.

Ik heb helaas geen plaatjes van het ding helemaal terug in elkaar gezet, maar hier zijn wat plaatjes:

1619089802426.png

1619089813747.png



Eenmaal in elkaar moet het iets zoals dit worden:


1619089959219.png


Hier zijn drie posities hoe ik de uitlaat heb proberen te laten passen:


1619089994197.png

1619090000765.png

1619090007347.png
 
Nu je het zegt zie ik het ja. Waarschijnlijk is de enige optie dan een uitlaat importeren of deze aanpassen

Heb even snel gekeken en kan wel uitlaten voor de 110cc vinden, niks voor de 50. Goede reden om er een groter blok onder te zetten :)
 
Als iemand goedkoop een 110cc blokje heeft liggen, ik wou niet heel veel geld uitgeven aan dit ding.

Aanpassen is denk ik de meest realistische optie. Ik kan wel een uitlaat importeren maar heb geen idee of dat ook een passende is gezien je over de hele brommer niks kan vinden. "Universele" 50 tot 125cc uitlaten passen ook niet.

Ik weet alleen niet precies hoe ik het beste kan beginnen met het modificeren van deze uitlaat, zoiets heb ik nog nooit gedaan.
 
Heb het zelf maar 1x gedaan dus ben er niet heel geweldig in. Maar is een kwestie van doorslijpen zodat je hem kan buigen/draaien en dan weer dicht lassen.
Misschien dat je m heet kan stoken en dan buigen
 
Ik moet misschien eens kijken of ik iemand kan vinden die me er misschien mee kan helpen, voordat ik alle apparatuur heb ben ik ook weer een flinke smak geld verder.
 
De uitlaten van lifan blokjes passen trouwens van alle liggende blokken universeel. Dus je kan een 125cc uitlaat ook op een 50cc zetten.
 
Geprobeerd, maar elke "standaard" uitlaat past niet.

Ik weet niet precies waarom, ik heb het idee dat dit blok er onder een iets andere hoek onder ligt dan normaal.
Zodra we volgende week weer naar de winkel mogen ga ik denk ik eens wat pijp halen bij de lokale hobbywinkel.
 
Geprobeerd, maar elke "standaard" uitlaat past niet.

Ik weet niet precies waarom, ik heb het idee dat dit blok er onder een iets andere hoek onder ligt dan normaal.
Zodra we volgende week weer naar de winkel mogen ga ik denk ik eens wat pijp halen bij de lokale hobbywinkel.
heb je al een uitlaat van een hanway/agm caferacer geprobeerd? misschien dat die werkt?
 
Als je een pijp een klein beetje in een andere bocht moet hebben , kun je hem strak vullen met zand , de uiteinde dicht maken , dan met een soldeervlam heet maken en langzaam buigen. Door het zand zal hij niet knikken.
 
Een AC/DC tig apparaat is wat duurder in aanschaf maar verdient zichzelf vrij snel terug.
Tiggen zelf is wel wat lastiger.
Als je er geen gevoel voor hebt kan het onder de knie krijgen van dunwandige pijp lassen in kleine diameter een uitdaging zijn
 
Back
Top