Uitlaat berekening

ABT (dacht dat die het waren) hadden toch ook een uitlaat die dmv een kleppensysteem kon schakelen tussen een "korte" en een "lange" uitlaat als ik me niet vergis?

In 2005 had een maatje van Aad en mij een Maxi die inderdaad tussen een lange en een korte pijp kon schakelen. Later is dat systeem veranderd naar een inschuifbare voorbocht (waar nu nog steeds heel veel sprintmaxi's mee rijden).
Nog later is toen ook een uitlaat gemaakt die zowel op de voorbocht als op de belly in te schuiven was. Hiermee werd het toerenbereik behoorlijk breder, maximaal toerental ging van ongeveer 13000 naar 15000+
Op een Maxi erg handig, op een scooter heb je er niks aan.

Om uitlaten te ontwikkelen heeft Aad een soort modulair systeem gemaakt met allemaal uitwisselbare conussen. Die kon je dan met ronde ringen aan elkaar schroeven. Een uitlaat bestond dan uit 5 delen, die allemaal uitwisselbaar waren. Zo zijn er in de loop der jaren denk wel zo'n 1000 combinaties getest op bijna elke denkbare cilinder van 40 tot 150cc.
Als basis begonnen we meestal met de maten van een bestaande pijp die goed presteerde, en dan gingen we in Mota (software) de gegevens nabootsen en de maten van de pijp veranderen tot die het op de computer beter deed. Dan een (modulaire) pijp maken en testen.
 
Inderdaad netjes als hij dat allemaal zelf doet :)

Maar voor zo een uitlaat in productie te zetten is vrij moeilijk voor alle merken
omdat er veel tijd in kruipt en de prijs uiteindelijk veel te duur gaat zijn.
 
Ok duidelijk, ik weet wie Dennis is hoor, maar dacht dat Harm al het tunewerk deed voor DDL. Wel netjes iig als hij dat helemaal zelf doet :)

Dennis en Jordy rijden zelf ook met Malossi uitlaten dus trek je conclusie. Voor de race is het moeilijk om een betere uitlaat te maken dan de malossi fabrieks uitlaten.
 
Dennis en Jordy rijden zelf ook met Malossi uitlaten dus trek je conclusie. Voor de race is het moeilijk om een betere uitlaat te maken dan de malossi fabrieks uitlaten.

Helemaal mee eens, sprintpijp mag lekker piekerig zijn, powerband van 200 toeren is meer dan genoeg. Ga je het op de race echt niet mee redden...
 
Ik vind een powerband van 200 toeren voor een sprintpijp ook wel erg smal hoor. Met 500 zou ik nog wel kunnen leven, maar mijn ervaring is dat zo'n korte powerband (ondanks het beetje meer vermogen) absoluut niet gunstig is, ook niet bij de sprints.
 
Dennis en Jordy rijden zelf ook met Malossi uitlaten dus trek je conclusie. Voor de race is het moeilijk om een betere uitlaat te maken dan de malossi fabrieks uitlaten.

Vorig jaar reden wij wel met zelfgemaakte uitlaten en ik maak ze nog steeds op aanvraag, maar nu worden we gesponsord door meneer Malossi dus ja inderdaad trek je conclusie maar!! Dat neemt nog niet weg dat malossi erg goede uitlaten maakt die moeilijk te verslaan zijn :)
 
Vorig jaar reden wij wel met zelfgemaakte uitlaten en ik maak ze nog steeds op aanvraag, maar nu worden we gesponsord door meneer Malossi dus ja inderdaad trek je conclusie maar!! Dat neemt nog niet weg dat malossi erg goede uitlaten maakt die moeilijk te verslaan zijn :)

Dat eerste klopt idd. Maar mij lijkt dat je niet met een malossi uitlaat gaat rijden als deze slechter presteerd.
 
Precies.... Dan knal je er een demper & ophanging op en je verzint een mooi verhaal dat Fabio die speciaal voor jullie heeft ontworpen oid. ;).
 
Ken een tuner die een Team pijp gebouwd heeft met variabele belly :)

productthumb.php


Je ziet het niet goed maar met 2/3 draadeinden te verstellen.

Wat kan je hier dan eventueel mee bereiken?:)
 
Lengte van de belly aanpassen en ik denk dus ook de duratie en timing van de retourpuls beinvloeden en daardoor je uitlaat beter passend bij een cilinder krijgen.
 
Back
Top