Uitlaat berekening

EGT said:
De huidige productie uitlaten zijn al vrij goed en presteren derhalve vaak al een heeeel stuk beter dan de Blair/Bell etc uitlaten.

Wil je btere pijpen dan zal je het anders aan moeten pakken.

John, overigens was dat niet vergeleken met de IS/EGT pijp, maar een andere...

Gebruik jij simulatiesoftware ? (Mota oid) Zoja krijg je daar reële waarden uit? :)
 
Of betere programma's en formules gebruiken/ontwikkelen...

Ik gebruik idd verschillende soorten simulatie software, en ook zelf geschreven software...

De waarden die je uit de verschillene software krijgt zijn zéér afhankelijk van de ingevoerde data.
Aangezien er veel variabelen zijn kan elke kleine afwijking in een bepaalde factoren, een grote afwijking in het geheel geven.
 
ik wil voor mijn mina vert setup een betere uitlaat dan een mhr uitlaat, want die gaat als tegenhouden, ik had graag een soort IS-pijp gehad, zijn deze dan beter als je ze zelf maakt?
 
Een optimale pijp kun je alleen maken op basis van een goede berekening waarvan de resultaten zich veelvuldig bewezen hebben. Van alle berekeningen die ik tot nu toe heb verstrekt heb ik nog geen enkele negatieve reactie gekregen. Die had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht, anders was ik er nooit aan begonnen.
Bij de schakelbrommers, vooral oude is het verschil enorm, lees maar eens op de Kreidler.nl site. Bij scooter is er ook voordeel te halen uit een goed berekende pijp. De meeste uitlaten die je kun kopen, zijn afgestemd op een bepaald doel, meestal voor straat gebruik. Zelfs de pijpen voor racegebruik zijn ook vaak nog te verbeteren. Gewoon omdat er altijd een marge rond de duurzaamheid moet zijn, dus niet al te veel risico. Niemand wil een straatscooter rijden die na 100 km uit elkaar moet omdat de zuiger vernieuwd moet worden.
Ik kan op basis van een opgegeven merk niet op voorhand zeggen wat het verschil zal worden. Dit kan alleen wanneer ik een vergelijksberekning maak van de huidige uitlaat met een nieuw berekende uitlaat.

Luc
 
Last edited:
Ik ben wel degelijk van mening datje er Veel op vooruit kan gaan met een eigen berekende pijp. Stel je hebt een Zwaar getunde scooter op een expirimentele wijze en je hebt fabriekspijpen. Je kan dan bijv al die pijpen gaan testen en 1 op alles bereken. Alsje die uitlaat dan echt goed maakt lijkt het mij toch logisch dat dat het beste moet lopen.

Een jonge die ik ken heeft een pijp door JS berekend op een std evo en daarmeej is 19,9 gescoord op pia. Nou volgens mij is dat nog niet gehaald met een andere pijp het dichtste bij is 19,2 dacht ik.

Een vriend van me heeft ook een evo blok getuned en dat ding draaid 14,9k. Hij heeft een pijp bij dpr laten berekenen.
 
nastykilla said:
Ik ben wel degelijk van mening datje er Veel op vooruit kan gaan met een eigen berekende pijp. Stel je hebt een Zwaar getunde scooter op een expirimentele wijze en je hebt fabriekspijpen. Je kan dan bijv al die pijpen gaan testen en 1 op alles bereken. Alsje die uitlaat dan echt goed maakt lijkt het mij toch logisch dat dat het beste moet lopen.

Een jonge die ik ken heeft een pijp door JS berekend op een std evo en daarmeej is 19,9 gescoord op pia. Nou volgens mij is dat nog niet gehaald met een andere pijp het dichtste bij is 19,2 dacht ik.

Een vriend van me heeft ook een evo blok getuned en dat ding draaid 14,9k. Hij heeft een pijp bij dpr laten berekenen.

Natuurlijk zou je volgens theorie altijd hoger moeten scoren met een pijp die precies goed afgestemd is op je cilinder. Je kan er wel veel berekeningen tegenaan gooien om in de goede richting te komen, echter zul je gewoon veel moeten testen om de pijp te optimaliseren en met 1 model ben je dus niet gelijk klaar. Bij een 2takt ben je natuurlijk ook afhankelijk van vele factoren.

Dat die vriend van je met zn "getunede" evo 14.9K draait zegt niets over zijn vermogen.

19.9 met een standaard evo en JS pijp is erg netjes, maar wie weet scoort hij met een andere pijp nog wel een stuk hoger....
 
Totally agree.... enkel is er ook wel hoger gescoord met een std. evo op piaggio, alleen die score's staan hier gewoon niet op het forum. :) :p
 
ik heb hier meerdere programma's voor uitlaatberekening op me computer staan.. ook 2 versies van cone.. Als er iemand belang bij heeft ---> pm me want ik weet niet hoe ik dit spul online krijg :p Ut vergt wel enige kennis over graden enz..
iemand goeie hostsite?
 
azzink said:
ik heb hier meerdere programma's voor uitlaatberekening op me computer staan.. ook 2 versies van cone.. Als er iemand belang bij heeft ---> pm me want ik weet niet hoe ik dit spul online krijg :p Ut vergt wel enige kennis over graden enz..
iemand goeie hostsite?
Ik weet niet welke programma's je precies hebt, maar heb iig niet de illusie dat je met een programmatje even een betere pijp kunt laten berekenen als de verkrijgbare fabriekspijpen.
(en Cone is alleen maar om de conussen op papier te krijgen)
 
nee.. dat heb ik niet. Maar het is misschien leuk om te proberen, als je de materialen d'r voor hebt hoeft het niet veel te kosten. Maar dit zijn geen programma's als java exhaust ofzo.. voor deze programma's ben je wel aardig wat kennis nodig. ook is het leuk om te gebruiken als je geen minarelli of pia hebt.. Als d'r interesse voor is hoor ik het wel. En cone zul je toch echt nodig zijn wil je wat bochten in je uitlaat hebben, met deze versies kun je mooie bochten maken.
 
nastykilla said:
Een jonge die ik ken heeft een pijp door JS berekend op een std evo en daarmeej is 19,9 gescoord op pia. Nou volgens mij is dat nog niet gehaald met een andere pijp het dichtste bij is 19,2 dacht ik.

Waarschijnlijk heb je het over de Runner van Miquel. Zijn Evo was niet standaard maar getuned. De score was inderdaad 19.9 SAE gecorrigeerd.
Mijn uitlaat zat ongeveer een half pk boven de Hebo R2, wat toch wel de pijp is voor getunede Evo's. Waarschijnlijk ga ik dit ontwerp ook eens testen op een Evo2 cilinder.
 
Een bedrijf (noem geen naam) had gezegd dat mijn uitlaatpoort 215 graden was getuned terwijl het eigenlijk maar 200 op ze max mag zijn en het liefts 195 om safe te zijn. Daardoor zou die niet goed afgesteld kunnen worden.

Verkooppraatjes (nieuwe cilinder nodig) of zijn ze juist?
 
krijg je dan niet een btje piekerig vermogen? Volgensmij zijn crossers wel zo scherp getimed.. maar scooters niet, word gewoon testen denks.. :)
Maar ik denk dat je btje in ut verkeerde topic zit ;)
Maar over die programma's, ik ben d'r achtergekomen dat d'r 1 programma waarschijnlijk door roost is geschreven, exhaust calculator 2, het is wel gewoon freeware en niet gehakt. D'r komen wel redelijke maten uit. Ik zal es een printscreen maken.
[IR]http://i1.tinypic.com/x6fo0o.jpg[/IR]
hier een printscreentje als ik op de www knop druk kom ik idd op de roost site uit
Voor belangstellenden --> pm
 
Last edited:
dat programma gaat niet werken, een goed werkende pijp maken doe je niet zo maar ff, hier gaan uren testwerk in zitten, gewoon scoot op de bank en testen maar inkorten, verlassen, misschien weer verlengen, testen etc etc zo kom je er ooit wel eens een keer, anders gewoon echt niet
 
tuurlijk, maar je hebt nooit meteen een goede pijp.. denk dat je toch wel een andere methode als basis moet nemen als je net begint met uitlaten fabriceren. Zo zijn meerdere mensen wel begonnen denk ik, later zul je bezig gaan met eigen formules etc. maar je moet het toch ergens van leren :p
 
Lennart. said:
Natuurlijk zou je volgens theorie altijd hoger moeten scoren met een pijp die precies goed afgestemd is op je cilinder. Je kan er wel veel berekeningen tegenaan gooien om in de goede richting te komen, echter zul je gewoon veel moeten testen om de pijp te optimaliseren en met 1 model ben je dus niet gelijk klaar. Bij een 2takt ben je natuurlijk ook afhankelijk van vele factoren.

Dat die vriend van je met zn "getunede" evo 14.9K draait zegt niets over zijn vermogen.

19.9 met een standaard evo en JS pijp is erg netjes, maar wie weet scoort hij met een andere pijp nog wel een stuk hoger....

Die 14.9k zegt inderdaad niks over mijn vermogen , maar het wil wel wat zeggen over de pijp die erop zou moeten.
De fabriekspijpen geven in mijn ogen geen 14.9k als toppunt van hun vermogen , dus moet ik een aangemeten pijp zo bedoelt hij het;)
 
ik herinner me mijn scooter, die met mn evo en oldskool c20 piekte op 14,8k
en de oude speed van marco(xsh) icm c21 zat ook rond dat toerental.
 
Aerox-Evo70 said:
ik herinner me mijn scooter, die met mn evo en oldskool c20 piekte op 14,8k
en de oude speed van marco(xsh) icm c21 zat ook rond dat toerental.

Kan best zijn ja , enkel is het bij mij op piaggio:D
 
Back
Top