Uitlaat berekening

Spasta said:
kan je niet effe een foto maken van dat 'rollebankje' want volgens mij staat er ook zo'n ding op school dus kan ik het mss ook eens proberen :rolleyes:

Welke plaatdikte heeft het metaal eigenlijk dat je gebruikt

Zal wel eentje met rechte rollen zijn, daar heb je niets aan. Nouja,alleen voor de belly dan :)
 
Joost@aerox said:
Ik zou niet aan uitlaten maken beginnen ;)

Wrom niet, als je nou zelf een uitlaat gefixed hebt dat moet toch heel vet zijn. Als hij dan ook (bijna) evengoed of zelfs beter presteerd dan de uitlaat die je hebt is het toch heel vet?
maar ik moet nog lang denken hoe ik het zou kunnen maken.
 
Ik snap het niet helemaal, het gaat hier toch om tekeningen die je krijgt?

Dan moet het toch redelijk doenbaar zijn om een uitlaat te maken naar specs van die tekening?
 
Trouwens even een vraagje aan LucF.

Is het noodzakelijk om de opp. van de poorten te hebben of is het zonder ook wel te doen om berekeningen te maken?
 
Een zo nauwkeurig mogelijke opgave is wel van belang. De waardes moeten n.l. wel op het goede nivo uitkomen. Poortcapaciteiten hebben invloed op de timing en op het toerental van de motor.
Voor alle gegevens die op het formulier gevraagd worden geldt, dat indien deze niet bekend zijn er ook een vraagteken ingevuld kan worden. Dan krijg je van mij een indicatie van de waarde die het beste is bij de gegeven toepassing past en wordt deze ook voor de berekening gebruikt.

Lees de invultoelichting bovenaan het nieuwe aangepaste formulier.

Het is volstrekt niet juist dat je 20 uitlaten moet maken voordat je een goede hebt. Ik heb al zeer veel reacties gekregen, dat de eerste al direct een zeer goed resultaat oplevert. De een is wat mooier dan de ander, sommigen maken direct bij de eerste al een zeer professioneel resultaat.

Ook het met de hand rollen is nauwelijks minder fraai dan met een conisroller. Ik doe zelf niet anders. Wel moet je beschikken over wat geduld (niet gauw tevreden zijn en ook niet gauw opgeven) en handvaardigheid, is gewoon oefenen. Een stukje plaatijzer van 0,5-0,7mm dik kost bijna niets.
 
Tot nu toe hebben velen gebruikgemaakt van gelegenheid om gratis een berekening
te laten maken. Hierbij waren ook veel wedstrijdrijders, niet alleen uit
Nederland, maar ook uit Belgie, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Engeland en Duitsland. Om de hoeveelheid aanvragen wat binnen de perken te houden kan dit helaas niet meer gratis blijven. Vanaf 1 februari a.s. zal het bedrag 10 euro bedragen.
 
Joost@aerox said:
Ik zou niet aan uitlaten maken beginnen ;)

Spasta said:
Wrom niet, als je nou zelf een uitlaat gefixed hebt dat moet toch heel vet zijn. Als hij dan ook (bijna) evengoed of zelfs beter presteerd dan de uitlaat die je hebt is het toch heel vet?
maar ik moet nog lang denken hoe ik het zou kunnen maken.

ik gok dat hij van mening is (ik wel iig) dat je beter je setup op je uitlaat kan aanpassen ipv uitlaat op setup, bij het berekenen van een pijp komt gewoon zoveel kijken, voordat je een goed lopende pijp hebt voor jou setup ben je een stuk of 20 pijpjes verder denks. het is dus makkelijker om je setup aan je uitlaat aan te passen, denk aan het aanpassen van cilinder timing/blowdown ;)

als het wat anders is, merk ik het vanzelf wel :)
 
LucF said:
Tot nu toe hebben velen gebruikgemaakt van gelegenheid om gratis een berekening
te laten maken. Hierbij waren ook veel wedstrijdrijders, niet alleen uit
Nederland, maar ook uit Belgie, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Engeland en Duitsland. Om de hoeveelheid aanvragen wat binnen de perken te houden kan dit helaas niet meer gratis blijven. Vanaf 1 februari a.s. zal het bedrag 10 euro bedragen.

dit zal denk ik niet zijn om het aantal gebruikers in te perken, maar gewoon om er (begrijpelijk) een slaatje uit te slaan. anders had je het hier niet moeten plaatsen ;)

zou je mischien niet wat grafiekjes kunnen plaatsen waar de vermogenstoename zichtbaar wordt tussen een fabriekspijp en een pijp gebakken op specs van jou sheet. er zijn zat mensen die een pijp op jouw specs hebben (je moet inperken dusjah :rolleyes: ) dus heb je vast ook wel van zo iemand een uitdraai gekregen waarin de vermogenstoename zichtbaar wordt :)
 
mcjeen said:
ik gok dat hij van mening is (ik wel iig) dat je beter je setup op je uitlaat kan aanpassen ipv uitlaat op setup, bij het berekenen van een pijp komt gewoon zoveel kijken, voordat je een goed lopende pijp hebt voor jou setup ben je een stuk of 20 pijpjes verder denks. het is dus makkelijker om je setup aan je uitlaat aan te passen, denk aan het aanpassen van cilinder timing/blowdown ;)

als het wat anders is, merk ik het vanzelf wel :)

ik ga liever zelf een eigen pijp beunen dan dat ik in m'n cil ga beunen :s

een pijp kan je weggooien, neem je ander metaal en nog een keer proberen.

het is trouwens (vind ik) vetter om een eigen pijp te hebben. is net hetzelfde als dat je je scooter zelft opbouwd of je laat alles doen.
 
heeft er toevallig iemand al goede ervaringen met deze pijpen (ontwerpen) ?

/ ik weet niet of ik dit hier mag vragen, maar ik wil over een maand of wat eens een pijp maken naar BELL 's formules, is dit een enigzins betrouwbare methode of is het bij voorbaat prut?
 
Last edited:
rs-ruud said:
heeft er toevallig iemand al goede ervaringen met deze pijpen (ontwerpen) ?

/ ik weet niet of ik dit hier mag vragen, maar ik wil over een maand of wat eens een pijp maken naar BELL 's formules, is dit een enigzins betrouwbare methode of is het bij voorbaat prut?


Heeft geen zin , ik heb dat ooit eens gedaan en EGT had dat ontwerp in zijn programma getest. Maar het verschil zou iets van 8 tot 10 PK zijn ivm zijn uitlaat. De (EGT/IS-pijp)
 
De huidige productie uitlaten zijn al vrij goed en presteren derhalve vaak al een heeeel stuk beter dan de Blair/Bell etc uitlaten.

Wil je btere pijpen dan zal je het anders aan moeten pakken.

John, overigens was dat niet vergeleken met de IS/EGT pijp, maar een andere...
 
Back
Top