Uitlaat berekening

LucF

Well-Known Member
Omdat ik veel vragen over uitlaten ontvang en ook op de diverse forums hierover vele vragen lees, ben ik in 2003 begonnen het verstrekken van berekeningen voor expansie uitlaten. Aangezien het aantal aanvragen nadien zo hoog ging lopen was dat gratis helaas niet vol te houden.

Ook als je wilt weten of je huidige uitlaat geschikt kan deze doorgerekend worden. Stuur de maten (diameters en lengtematen) op met het invulformulier.

In beide gevallen heb ik een aantal gegevens nodig. Lees alles over het berekenen van een uitlaat.
http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html

Als ik vragen heb m.b.t. de verstrekte gegevens, dan reageer ik vooraf, zonodig met aanbevelingen. Bij de toegestuurde berekende maten zitten ook hulpmaten van de uitslagen, zodat je ze gemakkelijk kunt tekenen. Ook een freeware programma waarmee de uitslagen 1/1 te printen zijn en waarmee de conissen onder een hoek aan elkaar gezet kunnen worden. Tevens een komplete instructie, hoe een uitlaat met eenvoudige middelen gemaakt kan worden. Tig lassen is het mooiste lassysteem, maar niet het enige.

Enkele reacties:

Kreidler 60cc
Ik had uitlaat maten gekregen van jou voor mn 60cc. Ik heb hem in elkaar gelast en uitgeprobeerd en ben erg enthousiast..
Ik heb erg veel toeren en veel trekkracht,ik kan gewoon bij 85 naar de 5 de versnelling, dan trekt hij gewoon door naar 110,rechtop wind stil...
Het is verreweg de beste uitlaat die ik heb geprobeerd...oa (namen van 2 bekende tuners)
Ik had aanvankelijk mn bedenkingen met dat dunne bochtje ,maar het werkt...Ik zal ook mn bevindingen op het Kreidler forum zetten.
Hardstikke bedankt en prettige jaar wisseling.


Honda MT80 cross
IK had wel verwacht dat een opmaat uitlaat goed presteerde.
Maar zo goed,,.. dat had ik nooit gedacht. de desbetreffende brommer was uitgerust met een 32 mm mikuni 6 kleps membraam, binnenrotor ontsteking en een proma80.
Dit ging al als de brandweer. toen ik de opmaat ging teste en hij kwam in zijn powerband was het gewoon nog vele malen heviger als met de proma.
Een geslaagd uitlaatje dus.

50cc wedstrijdcrosser
Hallo Luc, ik wou nog even een reactie geven op uw uitlaatberekeningen die u een tijdje terug voor mij gemaakt had. ik had een uitlaat liggen die wel zeer veel leeg op die van u. Dan heb ik het echter alleen over het 'straight part' en de 'baffle cone'.
Wat ik heb gedaan is een nieuwe megafoon gemaakt volgens uw bematingen en daar het reeds aanwezige stuk uitlaat aangelast.
Dit heeft ons geen wind eieren gelegd. De motor maakt inderdaad het gewenste toerental en komt van onderuit lekker op. Genoeg koppel aan boord om met een gemak nog een keer op te schakelen in de blubber, dat hadden we nog niet eerder mee gemaakt.
Het liep zo goed dat we de afgelopen wedstrijd zelfs voor het eerst het podium gehaald hebben met een tweede plek.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

even een vraagje , heb je al vaak met scooteruitlaten gewerkt of begin je er nu interesse in te krijgen en wil je je gebied uitbreiden met scooters?

ik weet dat je heel wat presteerd in 50cc race-land met kreidlers etc..
 
melf #50 said:
even een vraagje , heb je al vaak met scooteruitlaten gewerkt of begin je er nu interesse in te krijgen en wil je je gebied uitbreiden met scooters?

Bij de tot nu toe verwerkte aanvragen komen ook scooters voor, dus nieuw is het niet. Ik maak berekeningen voor 2t motoren, meestal voor race toepassingen en dus ook voor scooters.

De oppervlakte van een poort berekenen is als je het precies wil doen een heel lastige zaak.
Ik doe het op de volgende manier. Maak eerst een nauwkeurig poortmap en leg hierover doorzichtig mm papier, of teken mm lijntjes met dunne potloodlijntjes erover.
Tel het aantal vakjes en vermenigvuldig dit met een factor.
Deze factor is afhankelijk van de poortbreedte en de poortvorm en aangezien deze op de verschillende hoogtes in de cylinder steeds verschillend is werk ik met gemiddelden.
Voor vlinderpoorten gebruik ik factor ca 0,85 Ovale uitlaatpoort ca 0,92 en spoelpoorten ca 0,98
 
Last edited:
LucF said:
Bij de tot nu toe verwerkte aanvragen komen ook scooters voor, dus nieuw is het niet. Ik maak berekeningen voor 2t motoren, meestal voor race toepassingen en dus ook voor scooters.

De oppervlakte van een poort berekenen is als je het precies wil doen een heel lastige zaak.
Ik doe het op de volgende manier. Maak eerst een nauwkeurig poortmap en leg hierover doorzichtig mm papier, of teken mm lijntjes met dunne potloodlijntjes erover.
Tel het aantal vakjes en vermenigvuldig dit met een factor.
Deze factor is afhankelijk van de poortbreedte en de poortvorm en aangezien deze op de verschillende hoogtes in de cylinder steeds verschillend is werk ik met gemiddelden.
Voor vlinderpoorten gebruik ik factor ca 0,85 Ovale uitlaatpoort ca 0,92 en spoelpoorten ca 0,98


ik meet gewoon in graden :)
 
Ja dat kan natuurlijk ook, maar is niet handiger, omdat je uiteindelijk wel naar mm2 moet omrekenen en dat is voor elke boring verschillend.
 
Je kunt ook zelf dit allemaal bereken. Dit heeft vroeger ooit in moto73 gestaan hoe je dit moet doen in iets van 12 lessen. Op deze site staan al deze stukken ingescant. Dus uitprinten en klaar. Zelf ben ik ook begonnen en heb al een uitlaat af moet alleen nog een achterbevestiging maken en een demper en dan een keer vlammen :D

http://www.fs1.nl/Expansieuitlaat.htm

Laterz
 
Ivo's said:
Je kunt ook zelf dit allemaal bereken. Dit heeft vroeger ooit in moto73 gestaan hoe je dit moet doen in iets van 12 lessen. Op deze site staan al deze stukken ingescant. Dus uitprinten en klaar. Zelf ben ik ook begonnen en heb al een uitlaat af moet alleen nog een achterbevestiging maken en een demper en dan een keer vlammen :D

http://www.fs1.nl/Expansieuitlaat.htm

Laterz

die formules zijn al weer achterhaald
 
Er zijn veel programma's om een uitlaat te berekenen. Ook in bekende boeken kun je het nodige over uitlaten halen. Maar deze zijn allemaal verschillend. Je kunt ze natuurlijk allemaal gaan maken, maar dat is een lange weg. Bovendien is het dan nog de vraag of je de goede conclusies kunt trekken.
 
Ivo's said:
Je kunt ook zelf dit allemaal bereken. Dit heeft vroeger ooit in moto73 gestaan hoe je dit moet doen in iets van 12 lessen. Op deze site staan al deze stukken ingescant. Dus uitprinten en klaar. Zelf ben ik ook begonnen en heb al een uitlaat af moet alleen nog een achterbevestiging maken en een demper en dan een keer vlammen :D

http://www.fs1.nl/Expansieuitlaat.htm

Laterz

Het artikel van Frits Overmars uit de jaren '70. Inderdaad erg achterhaald, en een pijp volgens die berekeningen gaat er gegarandeerd voor zorgen dat je cilinder veel en veel te warm wordt.
Afgezien daarvan is het een zeer mooi artikel over expansieuitlaten, absoluut de moeite waard om te lezen! Het artikel staat vol nuttige theorie en is erg leuk om te lezen.
 
Kan je da eigenlijk nie best met zo'n chalamo (hoe heet dat in nederland ? ) lassen? (met zo'n vlam dus)

Maar een eigen uitlaat maken is dus niet bestemd voor mensen die er nog niet zoveel van afweten? (zou het wel vet vinden als je zelfgemaakte uitlaat hebt gemaakt en als het dan ook nog ongeveer hetzelfde presteerd)
 
Spasta said:
Kan je da eigenlijk nie best met zo'n chalamo (hoe heet dat in nederland ? ) lassen? (met zo'n vlam dus)

Acethyleen/zuurstof lassen, met toevoegmateriaal?

Gewoon TIG is het beste denx... of een uitslag maken en die oppompen:) Zoek het topic van Tino zn pijpen maar eens op.
 
Spasta said:
Kan je da eigenlijk nie best met zo'n chalamo (hoe heet dat in nederland ? ) lassen? (met zo'n vlam dus)

Maar een eigen uitlaat maken is dus niet bestemd voor mensen die er nog niet zoveel van afweten? (zou het wel vet vinden als je zelfgemaakte uitlaat hebt gemaakt en als het dan ook nog ongeveer hetzelfde presteerd)

Nee tis veel ingewikkelder dan dat....er gaat gewoon erg veel werk inzitten maar als je er echt in geinteresseerd bent en boeken etc gaat doorlezen over 2t tuning kom je er wel:*

Edit: De beste lasmethode is met TIG...als je hierover beschikt ben je al een eind op weg...:D
 
Witte_@_SR said:
Nee tis veel ingewikkelder dan dat....er gaat gewoon erg veel werk inzitten maar als je er echt in geinteresseerd bent en boeken etc gaat doorlezen over 2t tuning kom je er wel:*

Edit: De beste lasmethode is met TIG...als je hierover beschikt ben je al een eind op weg...:D

ja ok van dat tig was ik ondertussen ook al achtergekomen :* maar die boeken enzo. hoe heten die? zodat ik ergens kan beginnen met zoeken @ de bib.
 
Tig lassen is natuurlijk het mooiste, maar niet de enige lasmethode. Autogeen lassen of kopersolderen zijn ook bruikbare lasmethoden.

Bij de geleverde maten voor de uitlaat zit ook een handleiding hoe je met eenvoudige middelen tot een goed resultaat kunt komen.

Buiten het lasapparaat heb je alleen het volgende gereedschap nodig:
- knipschaar om dun staalplaat te knippen
- handschoenen voor bescherming tegen snijwonden
- bankschroef en rond stafmateriaal of dikwandige buizen, voor het rondzetten van de conen
- hamer voor licht klopwerk
- ronde schuurschijf voor het vlakken van de cone uiteinden

Ik heb in de openeningstekst nog een leuke reactie van een wedstrijd crosser eraan toegevoegd.
 
Last edited:
Wij hebben een rolbankje om de conen te rollen, zoals LucF zegt, dat met buizen enzo. het gaat, maar het is niet erg netjes+dat het ook niet echt eenvoudig is.
wij lassen trouwens alles tig.
 
Michiel@JH said:
Wij hebben een rolbankje om de conen te rollen, zoals LucF zegt, dat met buizen enzo. het gaat, maar het is niet erg netjes+dat het ook niet echt eenvoudig is.
wij lassen trouwens alles tig.

kan je niet effe een foto maken van dat 'rollebankje' want volgens mij staat er ook zo'n ding op school dus kan ik het mss ook eens proberen :rolleyes:

Welke plaatdikte heeft het metaal eigenlijk dat je gebruikt
 
Back
Top