LucF
Well-Known Member
Omdat ik veel vragen over uitlaten ontvang en ook op de diverse forums hierover vele vragen lees, ben ik in 2003 begonnen het verstrekken van berekeningen voor expansie uitlaten. Aangezien het aantal aanvragen nadien zo hoog ging lopen was dat gratis helaas niet vol te houden.
Ook als je wilt weten of je huidige uitlaat geschikt kan deze doorgerekend worden. Stuur de maten (diameters en lengtematen) op met het invulformulier.
In beide gevallen heb ik een aantal gegevens nodig. Lees alles over het berekenen van een uitlaat.
http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
Als ik vragen heb m.b.t. de verstrekte gegevens, dan reageer ik vooraf, zonodig met aanbevelingen. Bij de toegestuurde berekende maten zitten ook hulpmaten van de uitslagen, zodat je ze gemakkelijk kunt tekenen. Ook een freeware programma waarmee de uitslagen 1/1 te printen zijn en waarmee de conissen onder een hoek aan elkaar gezet kunnen worden. Tevens een komplete instructie, hoe een uitlaat met eenvoudige middelen gemaakt kan worden. Tig lassen is het mooiste lassysteem, maar niet het enige.
Enkele reacties:
Kreidler 60cc
Ik had uitlaat maten gekregen van jou voor mn 60cc. Ik heb hem in elkaar gelast en uitgeprobeerd en ben erg enthousiast..
Ik heb erg veel toeren en veel trekkracht,ik kan gewoon bij 85 naar de 5 de versnelling, dan trekt hij gewoon door naar 110,rechtop wind stil...
Het is verreweg de beste uitlaat die ik heb geprobeerd...oa (namen van 2 bekende tuners)
Ik had aanvankelijk mn bedenkingen met dat dunne bochtje ,maar het werkt...Ik zal ook mn bevindingen op het Kreidler forum zetten.
Hardstikke bedankt en prettige jaar wisseling.
Honda MT80 cross
IK had wel verwacht dat een opmaat uitlaat goed presteerde.
Maar zo goed,,.. dat had ik nooit gedacht. de desbetreffende brommer was uitgerust met een 32 mm mikuni 6 kleps membraam, binnenrotor ontsteking en een proma80.
Dit ging al als de brandweer. toen ik de opmaat ging teste en hij kwam in zijn powerband was het gewoon nog vele malen heviger als met de proma.
Een geslaagd uitlaatje dus.
50cc wedstrijdcrosser
Hallo Luc, ik wou nog even een reactie geven op uw uitlaatberekeningen die u een tijdje terug voor mij gemaakt had. ik had een uitlaat liggen die wel zeer veel leeg op die van u. Dan heb ik het echter alleen over het 'straight part' en de 'baffle cone'.
Wat ik heb gedaan is een nieuwe megafoon gemaakt volgens uw bematingen en daar het reeds aanwezige stuk uitlaat aangelast.
Dit heeft ons geen wind eieren gelegd. De motor maakt inderdaad het gewenste toerental en komt van onderuit lekker op. Genoeg koppel aan boord om met een gemak nog een keer op te schakelen in de blubber, dat hadden we nog niet eerder mee gemaakt.
Het liep zo goed dat we de afgelopen wedstrijd zelfs voor het eerst het podium gehaald hebben met een tweede plek.
Ook als je wilt weten of je huidige uitlaat geschikt kan deze doorgerekend worden. Stuur de maten (diameters en lengtematen) op met het invulformulier.
In beide gevallen heb ik een aantal gegevens nodig. Lees alles over het berekenen van een uitlaat.
http://geocities.com/lucfoekema/ExhaustNL.html
Als ik vragen heb m.b.t. de verstrekte gegevens, dan reageer ik vooraf, zonodig met aanbevelingen. Bij de toegestuurde berekende maten zitten ook hulpmaten van de uitslagen, zodat je ze gemakkelijk kunt tekenen. Ook een freeware programma waarmee de uitslagen 1/1 te printen zijn en waarmee de conissen onder een hoek aan elkaar gezet kunnen worden. Tevens een komplete instructie, hoe een uitlaat met eenvoudige middelen gemaakt kan worden. Tig lassen is het mooiste lassysteem, maar niet het enige.
Enkele reacties:
Kreidler 60cc
Ik had uitlaat maten gekregen van jou voor mn 60cc. Ik heb hem in elkaar gelast en uitgeprobeerd en ben erg enthousiast..
Ik heb erg veel toeren en veel trekkracht,ik kan gewoon bij 85 naar de 5 de versnelling, dan trekt hij gewoon door naar 110,rechtop wind stil...
Het is verreweg de beste uitlaat die ik heb geprobeerd...oa (namen van 2 bekende tuners)
Ik had aanvankelijk mn bedenkingen met dat dunne bochtje ,maar het werkt...Ik zal ook mn bevindingen op het Kreidler forum zetten.
Hardstikke bedankt en prettige jaar wisseling.
Honda MT80 cross
IK had wel verwacht dat een opmaat uitlaat goed presteerde.
Maar zo goed,,.. dat had ik nooit gedacht. de desbetreffende brommer was uitgerust met een 32 mm mikuni 6 kleps membraam, binnenrotor ontsteking en een proma80.
Dit ging al als de brandweer. toen ik de opmaat ging teste en hij kwam in zijn powerband was het gewoon nog vele malen heviger als met de proma.
Een geslaagd uitlaatje dus.
50cc wedstrijdcrosser
Hallo Luc, ik wou nog even een reactie geven op uw uitlaatberekeningen die u een tijdje terug voor mij gemaakt had. ik had een uitlaat liggen die wel zeer veel leeg op die van u. Dan heb ik het echter alleen over het 'straight part' en de 'baffle cone'.
Wat ik heb gedaan is een nieuwe megafoon gemaakt volgens uw bematingen en daar het reeds aanwezige stuk uitlaat aangelast.
Dit heeft ons geen wind eieren gelegd. De motor maakt inderdaad het gewenste toerental en komt van onderuit lekker op. Genoeg koppel aan boord om met een gemak nog een keer op te schakelen in de blubber, dat hadden we nog niet eerder mee gemaakt.
Het liep zo goed dat we de afgelopen wedstrijd zelfs voor het eerst het podium gehaald hebben met een tweede plek.
Last edited: