Uitlaat 80cc piaggio

ddezwart

Member
Hallo

Ik heb onder mijn piaggio 80cc een jamarcol uitlaat, nu heb ik een boete gekregen voor teveel geluid en wilde ik de originele uitlaat erop zetten.

Had er een nieuwe pakking tussen gedaan en de originele uitlaat gemonteerd maar die werd al veelste heet na 5 minuten rijden.

Is er een andere uitlaat voor piaggio 4t 2v die geschikt is voor een 80cc? Ik weet dat het met de originele uitlaat moet kunnen maar er moet toch een andere (stille) uitlaat voor zijn?

Advertisement - register to remove this

Jonas2000

Member
Hallo

Ik heb onder mijn piaggio 80cc een jamarcol uitlaat, nu heb ik een boete gekregen voor teveel geluid en wilde ik de originele uitlaat erop zetten.

Had er een nieuwe pakking tussen gedaan en de originele uitlaat gemonteerd maar die werd al veelste heet na 5 minuten rijden.

Is er een andere uitlaat voor piaggio 4t 2v die geschikt is voor een 80cc? Ik weet dat het met de originele uitlaat moet kunnen maar er moet toch een andere (stille) uitlaat voor zijn?
JM TUNING UITLAAT DB KILLER ER GWN INHOUDEN.

DaytonB

Member
JM TUNING UITLAAT DB KILLER ER GWN INHOUDEN.

WAT ZEG JE IK KAN HET NIET LEZEN

Hallo

Heb je de benzineverhouding gecontroleerd? Het kan ook wel zijn dat hij heter wordt aangezien er meer vermogen is dood de 80cc.
Post automatically merged:

WAT ZEG JE IK KAN HET NIET LEZEN

Heb je de benzineverhouding gecontroleerd? Het kan ook wel zijn dat hij heter wordt aangezien er meer vermogen is door de 80cc.

ddezwart

Member
Benzineverhouding is goed, maar naar mijn idee word die standaard uitlaat te heet met die 80cc. Vandaar dat ik opzoek ben naar een alternatief

4slaf4life

Well-Known Member
Gevoel kan je door het lawaai wat de jamarcol maakt niet echt van uit gaan. Je zou een meting kunnen doen met de std en de jamarcol op dezelfde weg

Emirhan

Active Member
Ik heb juist als ervaring dat de jamarcol/imitatie akra wat minder vermogen oplevert bij dit soort blokken. De std uitlaat met pakking is prima, rook is omdat je hem nog niet hebt ingereden, als hij nieuw is dan is er een laagje verf dat voor het eerst warm wordt, of als je de uitlaat ergens hebt laten liggen zit er nog stof op dat verbrandt.

De standaard uitlaat presteert over het algemeen beter dan een jamarcol pijp. Laten we eerlijk zijn, de originele pijp klinkt en staat ook beter dan zo'n conservenblik.
Wat betreft de temperatuur is elke uitlaat geschikt, zolang de uitlaat maar z'n hitte kwijt kan. Heb je echt het idee dat je scooter te heet wordt, boor dan wat luchtgaten in je beplating of haal je kap voor je bougie weg.
Als je dan toch voor een stofzuiger op steroide wil gaan, raad ik je een turbokit pijp aan. De mooiste d'ruit en geeft in theorie iets meer tegendruk door de 360° bocht. Dit geeft mogelijk meer vermogen. Maar aangezien je een kleine cilinder hebt, zal die tegendruk geen wereld van verschil maken.

DaytonB

Member
Ik denk toch wel dat een open uitlaat meer vermogen kan maken dan een standaard uitlaat.

Aangezien de pijp dikker is en vrijer ademt zou hij op hoge toeren meer vermogen maken dan een standaard pijp, alleen zou je dan wel een grotere sproeier moeten hebben.

Wat denken jullie hierover?

Ik denk toch wel dat een open uitlaat meer vermogen kan maken dan een standaard uitlaat.

Aangezien de pijp dikker is en vrijer ademt zou hij op hoge toeren meer vermogen maken dan een standaard pijp, alleen zou je dan wel een grotere sproeier moeten hebben.

Wat denken jullie hierover?
Met meer cc's zeker! Maar met slechts 50 of 80cc is het verschil minimaal, positief of negatief. In theorie win je misschien iets, maar of je het merkt is de vraag.
Op dit forum heb ik zelfs al meerdere keren gelezen dat Vespa's (50cc) wat kilometers inleveren op top met een akra of iets dergelijks.
Daarnaast is een 4t niet zo afhankelijk van tegendruk zoals een 2t. Kleppen vs poorten...

Pak een zip 100cc als voorbeeld. Deze heeft nagenoeg hetzelfde carter als de 50cc. Heb de uitlaten nooit naast elkaar gelegd, maar het lijkt me sterk als deze enorm verschillend zijn. Dit kan bewijzen dat de std piaggio uitlaat voldoende flow heeft om ook op grotere vermogens/ hogere toeren goed te functioneren.

Een sportuitlaat op een 350cc, 600cc, of bij een auto is wel een ander verhaal. Hier maakt meer "freeflow" wel een merkbaar verschil, ook omdat deze vaak geen katalysator of een "highflow-katalysator" hebben. Natuurlijk neemt de flow toe als er minder gedempt wordt

Last edited:

runnerfan

Member
Er komt rook van de bocht af en hij voelt veelste heet in vergelijking met die jamarcol (bocht van de jamarcol is ook dikker)

Ik raakte hem 1sec aan met m'n handschoen en die smolt om mijn hand heen na 5 minuten rijden
dat rook moet wel komen van je handschoen die gesmolten is op je uitlaat.....

ddezwart

Member
hmm
zou niks verkeerds zijn denk ik zou niet moeten roken ofzo mischien iets op gevallen, olie?
Nope hij heeft sinds ik hem eraf heb gehaald aan de muur gehangen, maar maakt ook niet uit ik laat deze pijp erop en heb een vespa voor erbij gekocht als legale scooter. Aangezien in de zomer naast mijn huis vaak een rollerbank staat

Advertisement - register to remove this