Typhoon laad niet bij, geen knipperlichten

zippie078

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een project Gilera/Piaggio typhoon uit 1998 gekocht, met wat problemen. Ik wil deze eerst oplossen voordat ik hem ga opknappen.

Wat er electrische niet werkt:
Knipperlichten
Electrische start
Dashboardverlichting
Verlichting brand heel slecht/weinig
Remlicht niet met beide hendels

De accu heb ik al gewisseld, accu wordt niet geladen met draaiende motor.
Zekering voor zekerheid vervangen.
Nieuwe massakabel getrokken naar accu, deze was slecht.
Op het start relais en contactslot staat de accuspanning, ook de toeter doet het wel met contact aan.
Contactslot werkt gewoon.


Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Bedankt alvast.
 
Advertisement - register to remove this

Dit heb ik nog gevonden, met de testjes onderin. Ik heb geen spanning op de output indicator switch. De andere testjes zijn beide goed.

Nu mis ik de olietank en is de stekker hiervoor niet aangesloten. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? Of zou de spanningsregelaar stuk zijn?
 

Attachments

  • Screenshot_20200229-212906_Drive.jpg
    Screenshot_20200229-212906_Drive.jpg
    118.7 KB · Views: 23
De olietankstekker is niet van belang.
In de spanningsregelaar zit enkel een timercircuit, hier komt kort even spanning uit om het olielampje even te testen.

De knipperspanning op de spanningsregelaar hoort wel altijd aanwezig te zijn als de scooter op contact staat, is dit niet het geval kan je knipperlicht nooit werken.

Verder als je remlicht niet werkt, werkt je elektrische start ook niet!
 
Last edited:
Dus als ik op pin 1 voor verlichting en dashboardverlichting en pin 7 voor de knipperlichten betekend het dat de regelaar stuk is?

En ook omdat er niet bijgeladen wordt?
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal want ik heb de indruk dat er iets is weggevallen in de tekst, misschien kun je even kijken in je bijdrage even aanpassen.
 
Dus als ik op pin 1 voor verlichting en dashboardverlichting en pin 7 voor de knipperlichten geen spanning meet, betekend het dat de regelaar stuk is?

Ik heb de laadspanning gemeten met het wiel van de grond en vol gas dan gaat deze naar de 16.5V dit lijkt mij te veel, normaal is het toch rond de 14,2V?

De verlichting brand steeds feller naarmate je meer gas geeft, dashboardverlichting en knipperlichten doen het dan ook niet
 
Het lijkt er inderdaad op dat de spanningsregelaar niet helemaal lekker is.

Normaliter mag de laadspanning niet hoger gaan dan 15 Volt.
Maar zelfs bij deze te hoge spanning moet de accu wel laden!

Wat is de reden waarom je denkt dat de accu niet geladen wordt?
Wat is de accuspanning als je de scooter voor een nacht heb laten rusten?
 
accu was 11.8Volt.
Accu aan de lader gezet toen was de spanning 12.2V.

Na een nacht was de spanning weer 11,8V
Als het wiel van de grond met vol gas gaat de accuspanning over de 16V. Stationair laad hij niet bij was ook 11.8V

Knipperlichten, dashboardverlichting en remlicht werken dan ook niet.

Heb nog een zip met goede accu, deze heb ik ook gebruikt maar dan laad hij hetzelfde met alleen vol gas als de eigen accu van de typhoon

Ik ga eerst een nieuwe spanningsregelaar proberen
 
Ik denk dat niet alleen de spanningsregelaar defect is maar de accu is ook niet goed.
Na een nacht laden moet de spanning ruim boven de 12 Volt liggen en bij langere tijd stilstand mag de spanning niet lager worden dan ongeveer 12,3 Volt.

Tenzij de accu wordt leeg getrokken door een parasitaire verbruiker. (lekstroom)
Dit kan eventueel de spanningsregelaar zijn indien deze defect is!

Dus eerst de spanningsregelaar vervangen is een goed idee, merk je later dat de accu nog niet goed oplaadt, kun je nog altijd de accu ook vervangen.
 
Sparky,

Ik heb 2 spanningsregelaren meegekregen van de lokale scooter boer om te proberen. Met beide doet de scooter nog steeds niks. Dat er 3 kapot zijn lijkt me sterk?

Kan het toch niet zo zijn naar het schema kijkende dat het komt omdat de olietank niet aangesloten is. Op de olietankstekker heb ik 4 draden.

. Wit vanaf contactslot hier krijg ik 12V op
. Oranje naar controlelampje
. Zwart/rood naar pin 4 op regelaar
. Rood/wit naar pin 5 op regelaar. Van de regelaar
gaat ook een rood/wit naar de
remlichtschakelaren op het stuur.

Ik heb op de schakelaars en bedrading voor remlicht en knipperlichten getest door er 12V ook te zetten. Lampjes en bedrading is goed. Er komt alleen geen spanning vanaf de regelaar

Screenshot_20200304-190741_Drive.jpg
 
Last edited:
Als er niks uit komt gaat er misschien niks in.
Wat meet je op pin1 of 2 van de regelaar ten opzichte van de massa (= min-pool accu), let op multimeter op wisselspanning (= AC of ~)
 
Ik heb het gevonden. In de stekker van de olietank heb ik witte kabel vanaf het contactslot doorverbonden naar de zwart/rode kabel en naar de rood/Wit kabel.

Knipperlichten werken, remlicht werkt, electrische start (startmotor gaat rond maar slaat niet uit) en verlichting brand goed.

Alleen nog de laadspanning controleren, kan nu geen herrie meer maken buiten. Bedankt voor je hulp
 
Dat was gisteren toen ik jouw wat ietwat ingewikkelde verhaal las over die 4 draden ook mijn gedachte maar ik dacht misschien kraam je onzin uit want waarom zou men deze koppelingen maken in de olietanksensor zelf, dit zou net zo goed op de connector zelf kunnen gebeuren en waarom veranderen de kleuren van de draden uberhaupt.

Maar ja, je hebt het gevonden en dat is wat telt.
Duimpje omhoog!!!

Toch een goed gevoel als je het zelf gefixt hebt, tenminste dat heb ik na jaren nog steeds. ;)

In iedergeval veel plezier met de Scoot!
 
Back
Top