Typhoon koude start volgas gebeurt niks

Herohulk

New Member
Hoi allemaal, wanneer ik mijn typhoon 50cc 2t koud start dan moet ik zegmaar het gas vol open draaien anders valt die uit. Dit moet ik doen voor 30 seconden tot 1 minuut en er komt veel rook uit, wel blauwe rook en geen witte rook. Hierna loopt die gewoon normaal en rijd die gewoon. Tijdens dit volgas openhouden blijft die tussen de 2-4k toeren en gaat niet daarboven. Pas echt wanneer die zegmaar wat warmer is wil die weer boven de 4k komen rijd die verder normaal.
bougiekleur is ook koffiebruin.
Hij zuipt erg veel olie, meer dan mijn piaggio 50cc nrg. Geen idee of dit er iets mee te maoen heeft. Dus misschien dat die te rijk smeert en dat er iets daar mis gaat?

Ben bij een scooterzaak geweest en die zegt dat er waarschijnlijk benzine druppelt in me carb en dat die zichzelf verzuipt als die uitstaat en dat de benzinepomp kapot is. Dat denk ik niet want deze is namelijk een maand geleden nieuw vervangen.

Misschien dat de carb moet worden gereinigd of dat de e-choke kapot is.
Op dit forum kan ik nergens iets vinden dat iemand hetzelfde probleem heeft met dezelfde omstandigheden. Iemand een idee wat er loos is?
 
Advertisement - register to remove this

Ben bij een scooterzaak geweest en die zegt dat er waarschijnlijk benzine druppelt in me carb en dat die zichzelf verzuipt als die uitstaat en dat de benzinepomp kapot is. Dat denk ik niet want deze is namelijk een maand geleden nieuw vervangen.
Dit is ook mijn eerste gedachte.
Maar bij scooters met een benzine pomp zit de tank lager dan de carburateur dus het lijkt mij raar dat deze benzine toevoert naar de carburateur terwijl de motor niet loopt.

Ik zou op z'n minst de carburateur eens goed schoonmaken en de vlotter/vlotternaald werking controleren.
Hoe zit het met je oliepomp, druppelt die niet terwijl je scootertje stil staat?
Of mix je zelf en hebt je, je vergist in de mengverhouding?
Wat is de bougiekleur, welke warmtegraad bougie en vonkt deze goed als de scooter koud is?
 
Dit is ook mijn eerste gedachte.
Maar bij scooters met een benzine pomp zit de tank lager dan de carburateur dus het lijkt mij raar dat deze benzine toevoert naar de carburateur terwijl de motor niet loopt.

Ik zou op z'n minst de carburateur eens goed schoonmaken en de vlotter/vlotternaald werking controleren.
Hoe zit het met je oliepomp, druppelt die niet terwijl je scootertje stil staat?
Of mix je zelf en hebt je, je vergist in de mengverhouding?
Wat is de bougiekleur, welke warmtegraad bougie en vonkt deze goed als de scooter koud is?
Heb een aparte olietank erin zitten, bougiekleur heb ik gecontroleerd en is gewoon koffiebruin, nergens nat of zwart of iets, bougie is ook net nieuw en vonkt ook als ie koud is. Dat er uit de olietank olie druppelt zou idd wel goed kunnen ja, dat lijkt me eerder dan dat er benzine druppelt vanuit het pompje. Als dat het niet is dan zal ik even de carb moeten reinigen denk ik.
 
Nogmaals een vacuumpompje is geen vacuumkraantje.
Bij een vacuumkraantje zit de tank hoger dan de carburateur en als het kraantje open blijft staan omdat het stuk is, zorgt de aantrekkingskracht van de aarde ervoor dat er benzine richting carburateur kan stromen, ook al loopt de motor niet.
Bij een vacuumpompje zit de tank lager dan het pompje dus als dat lekt, loopt de benzine in de leiding tussen dit pompje en de carb. gedeeltelijk terug de tank in.
En als jouw scooter dus een pompje heeft, kan deze dus geen benzine druppelen richting carb. bij stilgelegde motor, dus ik denk ook niet dat je daar de oorzaak moet zoeken.

Maar je kunt het controleren.

  • Trek het brandstoftoevoerslangetje los van carb.
  • Laat de benzine in het slangetje even uitdruppelen in een bekertje/potje.
  • Maak het potje/bekertje leeg.
  • Hang het slangetje een nachtje terug in het potje/bekertje en kijk de volgende morgen of er nog benzine in het potje/bekertje gelekt is.

Hetzelfde kun je doen met de olieleiding van je carb.
 
Back
Top