Type carb?? (Phbg , Phbn, Phva, Sha)

Cipher

Well-Known Member
Ik ben al n poosje opzoek naar een 17,5mm carbje voor mn scoot. Aangezien ik al meer geld in het ding heb gestoken, en nog zal moeten steken, dan bedoeld.. zoek ik hem 2de hands.
Nu kan ik het volgende carbje kopen voor 30euro;
17mm.jpg

Ik weet dat het een Dellortho 17,5mm.. maar voor de rest weinig.

Nu ben ik termen als Phbg , Phbn, Phva, Sha .. of weetik veel wat tegen gekomen, maar das allemaal vrij niets zeggends voor me

Wat is het verschil tussen die bepaalde types?
En is bovenstaande carb wat voor een ontgrensde Italjet F50?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

dit zal dan een phva zijn , phbn is hetzelfde ongeveer. phbg is met een vierkante vlotterbak met 4 boutjes , sha is wat achter tomos,rs oude type zit volgens mij , of dat is vespa citta etc...

dit is iig 1 voor piaggio typhoon etc.
 
Dit schijnt er 1 voor onder een F-50 te zijn...

Deze heeft 1 nippel meer als mijn huidige std 12mm Del'.. maar die kan k wel afsluiten.

Maar hebben al die verschillende types ook nog andere prestaties.. of is t allemaal blaat? :+
 
Maar je kan toch gewoon een elec-choke in elke carb proppen ipv de hand-choke?

Maar al die types slaan dus alleen maar op de vomr van het reservoir en het aantal nippels. In prestaties (vermogen mengkamer) zijn ze allemaal hetzelfde?
 
de type nr's staan voor of het grote model of klein model sproeiers zijn dacht ik, en of er olie/vacium/hand choke/electrische choke op zit.

/edit: jij hebt ene met vacium/olie nodig.
 
de types zijn gewoon model aanduidingen , alle 17,5 mm ven dellorto zijn hetzlefde op een paar dingen na:

1 vacuumaansluiting wel of niet
2 olieaansluiting wel of niet
3 PLAATS en vorm c.q. grootte van de aansluiting
4 handchoke of electrische choke (dus in handchoke past geen elec choke!)
5 gasnaald verschild soms
6 vlotterbak verschild soms
7 carburateur verwarming aansluiting wel of niet
8 plaats van lucht en stationair opdraai schroeven

mischien dat er nog wel meer verschillen zijn , maar over het algemeen is het dezlfde carburateur met dezelfde prestaties! na het PHVA (bijv.) staan 2 letters bijv. CD of RS oid , die geven aan wat voor uitvoering het precies is (dus niet het type , dat is PHVA)
 
17.5 is er uitsluitend als PHVA en PHBN.

De PHVA is met automatische choke, en passend voor zowel Minarelli als Piaggio. D.w.z. verschillende lengten van het deel dat in het spruitstuk schuift en verschillende posities van de ringvormige uitsparing.

De PHBN is met handchoke, en naar mijn weten alleen voor Minarelli.

PHBG (het type met de 4 schroeven in de vlotterbak) is er in 15-16-17-18-19-20 en 21mm.
Er is ook nog een PHBD in 14mm, wel bekend uit de scooterrace.
 
En welke zou jij dan onder een n Morini blokje schuiven? ;)

Is er buiten het verschil in type choke en aantal aansluitingen nog een verschil in prestaties.. of is dat allemaal gelijk?
 
de gene met electrishe chook moet jij hebben, de phva dus. die met handchoke heeft geen nut omdat je er niet bijkan met je hand en ook niet omdat je niet zo een hendeltje hebt op je stuur. :)
 
Okee.. dus ik zoek in ieder geval een 17,5mm PHVA..
Maar het lijkt mij dat er ook geen prestatieverschil tussen de diverse carbs zit?

Hoe zit het eigenlijk met de luchtschuif en gasnaald. Passen die uit een 12mm Dellortho carb ook in een 17,5mm Dellortho? Het lijkt me namelijk niet.. maar ik zie best vaak carbs aangeboden worden zonder luchtschuif en gasnaald...
 
Back
Top