Twijfel aan 2 maten sproeiers...Vespa/Piaggio 4t

MaikelB

Reageert niet op PM's
Betreft: Piaggio Zip 4t 2v 50cc volledig Ontgrenst, Ducati Geel Doorgezaagd, 5.7grams rollen. Top snelheid met sproeier 78 of 80,.precies 70kmpu op de teller dan!

Overal waar ik zoek en lees oa oude berichten op het forum, zegt de ene: "Je moet sproeier 80 monteren" en de andere zegt weer: "nee joh, sproeier 78" en/of "78-80 monteren"

Dus ik ben vandaag echt wezen proberen om het verschil eens tijdens het rijden te merken. Zowel met sproeier 78 als met sproeier 80. En om eerlijk te zijn, ik merk geen verschil. Mijn bougie is na flink wat testen en rijden gewoon dezelfde kleur "koffie bruin"

Ook merk ik totaal geen veranderingen in optrekken, topsnelheid, of bij constante toeren.

Dus mijn vragen:

Wanneer bepaal je nou eigenlijk wanneer je een sproeier 78 monteert of sproeier 80? Is het verschil in grote tussen deze 2 maten zo nihil dat het verwaarloosbaar is of? Ik bedoel je kan het hebben over "fine-tuning" maar wat nou als daar geen sprake van is?

Zou je dan beter voor een 78 gaan op den duur of voor een 80? (doelend op brandstof verbruik dan) zou je dan het zekere voor het onzekere nemen om die 80 te nemen of die 78?

Ik zou graag de meningen wel willen horen van Vespa 4t en Piaggio 4t rijders. Die ook net zoals mij ontgrensd rijden.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zou er 80 erin zetten.. 78 zou ik zelf doen als je de cdi origineel laat en dus met begrensde cdi blijft rijden en de vario ring eruit. Sproeier 75 is toch al te krap, ook al laat je hem in fabrieks afstelling (begrensd staan) Sproeier 76 (als die al bestaat maak geen verschil met 75) dus kom je al bij 78 uit.)
Volledig ontgrensd heeft hij die 80 wel nodig.(dan gaat die harder dan 55km/u op de teller.)

Heb zelf 82 in mijn new fly zitten en deze is een beetje te groot, merk dat ik juist minder vermogen er door krijg.

Vespa of piaggio maakt niet uit, blok is het zelfde. Alleen verschil is korte carter en lange carter.
Voor brandstof verbruik maakt het amper tot geen verschil tussen 78 en 80.
 
Back
Top