Turbo

hoe kom je hierbij dan?, de theorie dat er mengsel neerslaat bij koude motor klopt.
maar zoals (bijna) iedereen hier weet knalt een 2t het hardst als hij koud is
maar zoals flowmotion al zei kan het wel zijn dat het mengsel neerslaat in de turbo door de middelpuntvliegende kracht.

en trouwens, waarom niet de turbo laten aandrijven door de uitlaatgassen en gewoon een rechte, dus zonder expansie, uitlaat monteren.
dan heb je ook geen last van de pulsen in de uitlaat.
of sla ik nu de grootste onzin uit ?
omdat ik juist pulsen wil, anders is het onmogelijk meer druk in de cilinder te krijgen dan alleen een uitlaat zou kunnen (aangezien je geen uitlaatklep hebt).
anders zou ik de turbo rechtstreeks op de cilinder schroeven, dan werkt ie efficiënter.

misschien veroorzaakt het membraan al zoveel turbulentie dat de mengselkwaliteit wel ok is.

@ filmpje: hiuj heeft de expansieuitlaat na de turbo gezet, vraag me sterk af of ie dan zn werk nog doet.
hoeveel vermogen geeft dit ding?

blijkbaar start en loopt ie wel aardig stationair met suck through opstelling, zelfs met zo'n lange inlaat.
 
omdat ik juist pulsen wil, anders is het onmogelijk meer druk in de cilinder te krijgen dan alleen een uitlaat zou kunnen (aangezien je geen uitlaatklep hebt).
anders zou ik de turbo rechtstreeks op de cilinder schroeven, dan werkt ie efficiënter.

misschien veroorzaakt het membraan al zoveel turbulentie dat de mengselkwaliteit wel ok is.

opzich heb je een punt, wat je ook kan doen is de inlaatpoorten vele malen groter maken en de uitlaatpoort juist verkleinen, hierdoor zal de turbo veel meer druk op kunnen bouwen in de cilinder, en vooral met 14k toeren.

het enige nadeel is dat de uitlaatgassen nu minder goed afgevoerd kunnen worden en zal er dus een mengsel van brandstof en uitlaatgassen in de cilinder komen, waardoor je dus minder brandbaar mengsel in je cilinder krijgt.

*edit: is het niet mogelijk een draaiende schijf met een uitsparing op je uitlaatpoort te monteren? zodat deze open staat wanneer dat nodig is en dicht staat als je druk op wilt bouwen

het beste is uiteraard alle mogelijkheden testen, maarja dat is ook weer zo iets :p
 
roterende uitlaat moet mogelijk zijn, als je de cilinder een kwart slag draait.
maar als je niet drastisch gaat zitten hakken wordt die schijf zo groot dat je niet meer dan 5k kan draaien voordat ie uit elkaar klapt :p
'gewone' kleppen vinden 15k ook niet leuk, dus ik ben van de uitlaatklep af gestapt.

roterende inlaat voegt imo niks toe, zal eerder verlies geven.
 
Een soort van roterende uitlaat idee was ik ook al op gekomen maar ga het eerst zonder proberen. Als ik de testresultaten zie van die e-charger dan lijkt het me dat er alleen zo al wel potentie in zit.
 
En de schijf van de roterende inlaat van koolstof of aramide maken? Dan kan hij al heel wat meer toeren aan lijkt me?
 
misschien een compressor/turbine wiel van een enorme turbo als basis pakken, van een scheepsdiesel ofzo (die heb je wel van 300mm diameter en zelfs groter, al zijn ze schaars :p)
draaien die dingen eigenlijk wel 10k+, of redden ze dat niet.
http://www.act-dekammeraadjes.com/bijzonderheden/turbo.jpg
alle vanen eraf slijpen en een sleuf erin frezen, daarna weer balanceren...

misschien kun je dan toch makkelijker zelf ontwerpen en frezen, materiaal zoeken zou niet zo'n groot probleem moeten zijn.

erg uitdagend zo'n roterende uitlaat, maar voor mij echt even te hoog gegrepen.

nog een mooi fototje van het buddfab blokje:
buddfab4.jpg
 
Last edited:
waarom zo'n grote turbo dan?
eer je dat ding op toeren hebt zijn al 10 seconden voorbij

ik denk juist dat je beter een zo klein mogelijke turbo kan pakken, dan maar wat minder laaddruk maar hij is wel veel eerder op druk, wat wel handig is bij sprints.
 
Het blok op die foto is ook het blok waarmee het snelheids record 50cc is behaald , dus daarbij maakt het niet uit als hij na 10 seconde pas op gang komt.
 
De scans van de E-Charger artikel.
Excuses voor de lange levertijd.

[ir]http://img39.imageshack.us/img39/6285/img001nv.jpg[/ir]
[ir]http://img199.imageshack.us/img199/3131/img002yk.jpg[/ir]
[ir]http://img195.imageshack.us/img195/4338/img003hy.jpg[/ir]
[ir]http://img10.imageshack.us/img10/3428/img004ju.jpg[/ir]
[ir]http://img269.imageshack.us/img269/4217/img005wa.jpg[/ir]
 
Ik zag dit bij een internationale sprint tentoongesteld (Lausitzring). Kan geen kwaad denk ik om hier mijn foto's te posten:

[Ir]http://i50.tinypic.com/dnm78m.jpg[/Ir]

[Ir]http://i45.tinypic.com/2vcgtpv.jpg[/Ir]

edit: is dit niet het ding waar dat artikel over gaat op vorige pagina?
 
Last edited:
De turbo is er wel van denk ik, het elektrische gedeelte is iig hetzelfde...
Dat artikel gaat echter over een minarelli blokje als ik het goed zie, en een stage6 racing.

Edit: Hmm is geen mina blokje, mijn fout.

Ze hebben het dus alleen wat extremer aangepakt met een 2f4r :p

Echter had ik eigenlijk wel verwacht dat ze een R/T 95cc oid zouden gebruiken...
 
Last edited:
Mja, laat het duidelijk zijn dat we allemaal wel eens last hebben van schommelende prestaties. Als het blok hierdoor daadwerkelijk meer vermogen levert, wil het nog niet per direct resulteren in een snellere tijd. Zal vast nog een hoop research aan besteed moeten worden...
 
hij presteerd juist heel constant:)

hij rijd al drie jaar lang elke meeting rond de 6.2 en door de turbo is er dus (tot nu toe) nog niks veranderd. denk dat er ook wel wat gewicht bij is komen kijken.
 
Je haalt twee sprinters door elkaar. Steffen heeft twee 1 met turbo en 1 zonder. Die met turbo reed hij in Lausitz 6,9 mee ofzo en ging niet naar behoren. Die dikke Stephan heeft het turbo blok klaar gemaakt en hij vertelde mij dat er nog veel getest moest worden om er winst mee te behalen. Zonder turbo reed hij 6,29.
 
Ik zou het afraden om een 1 cilinder turbo te maken. Zelfs bij viertakten is dit meestal afgeraden, dit komt dankzij dat de gasopbrengst in pulsen is. En als je dan twee cilinders hebt, dan heb je een mooiere gast uitstroom.

Hier bij zijn dan wel een paar dingen van belang:
-twee aparte expansie
-pulsen mogen elkaar niet beinvloeden.
-uitlaat zal berekend moeten worden voor de verwachte turbo druk.

Dit zou de simpelste oplossing zijn maar hier zitten grote verliezen in. Namelijk dat er ook druk wordt op gebouwd onder de zuiger, dit zorgt voor een tegen druk en dus verlies van de verbrandings energie. De kering zullen het ook vaak begeven met een overdruk.
De oplossing hiervoor zou zijn om de spoelers te voeden via de buitenkant van de cilinder. Dit is mogenlijk want de turbo levert nu de druk ipv. het carter.

De expansie uitlaat is ook nog weg te werken door een simpel rol/schijf te hebben die de uitlaat regelt. Maar dit vereist de meeste aanpassing maar zal wel een groot verschil maken in de lage toeren.
 
Je haalt twee sprinters door elkaar. Steffen heeft twee 1 met turbo en 1 zonder. Die met turbo reed hij in Lausitz 6,9 mee ofzo en ging niet naar behoren. Die dikke Stephan heeft het turbo blok klaar gemaakt en hij vertelde mij dat er nog veel getest moest worden om er winst mee te behalen. Zonder turbo reed hij 6,29.

heeft het aluminium frame wat hierboven staat dan zonder turbo gereden (6,29) want hij had ook nog een scooter met kappen met turbo dat ik had gezien?
 
Back
Top