Misha
Sorry sensor
Hallo,
Ik kon weinig relevante topics vinden hierover dus ik start er zelf een.
Nog niet zo lang geleden werd dit onmogelijk geacht: een turbo op een 2takt motor. Toch zijn er al meerdere blokken die het tegendeel bewijzen.
Meest recente voorbeeld is de MXS blok. Wat eerst begon met een 2fast blok op INTERMOT/EICMA wat veel bekijks en vraagtekens schiep is nu een werkend blok. Meer details vind je hier: http://magazine.maxiscoot.com/francais/atelier/projects/turbocompressuer
Zoals je kunt zien geeft de turbo een winst van +-6 pk, dit is natuurlijk betwijfelbaar want 24pk voor bigbore is behoorlijk weinig...
Een ander voorbeeld is de scooter-attack e-charger. "E" staat voor electric, de turbo wordt dus niet door de uitlaatgassen maar door een externe bron aangedreven, in dat geval een electrische hulpmotor, specs: 200gram, 2.1kw bij 115000rpm en met een 37v 3.5A accu heb je 90sec totdat de accu leeg is. Gevolg: testobject (hoe kan het ook anders) Stage6 racing, 1400R en 30mm carb presteren ongeblazen 19.6pk bij 13700rpm. Geblazen heb je kleine 6 pk winst en 40% extra koppel (oorspronkelijk 10nm, nu dus 14).
Beide voorbeelden laten dus zien dat het gewoon KAN. Over de cijfers kan er getwijfeld worden (soort testbank e.d. onbekend).
Wat ik me nu dus afvraag, in 2010 is het toegestaan om bij SuperSpecial 100cc te rijden, dus creatieve geesten kunnen 2x 50cc bouwen, en daar eventueel een turbo op plakken en vervolgens combineren met een NOS injectie voor optimaal resultaat.
Wat vinden jullie ervan? Onbegonnen werk? Meer moeite dan resultaat?
Ik kon weinig relevante topics vinden hierover dus ik start er zelf een.
Nog niet zo lang geleden werd dit onmogelijk geacht: een turbo op een 2takt motor. Toch zijn er al meerdere blokken die het tegendeel bewijzen.
Meest recente voorbeeld is de MXS blok. Wat eerst begon met een 2fast blok op INTERMOT/EICMA wat veel bekijks en vraagtekens schiep is nu een werkend blok. Meer details vind je hier: http://magazine.maxiscoot.com/francais/atelier/projects/turbocompressuer
Zoals je kunt zien geeft de turbo een winst van +-6 pk, dit is natuurlijk betwijfelbaar want 24pk voor bigbore is behoorlijk weinig...
Een ander voorbeeld is de scooter-attack e-charger. "E" staat voor electric, de turbo wordt dus niet door de uitlaatgassen maar door een externe bron aangedreven, in dat geval een electrische hulpmotor, specs: 200gram, 2.1kw bij 115000rpm en met een 37v 3.5A accu heb je 90sec totdat de accu leeg is. Gevolg: testobject (hoe kan het ook anders) Stage6 racing, 1400R en 30mm carb presteren ongeblazen 19.6pk bij 13700rpm. Geblazen heb je kleine 6 pk winst en 40% extra koppel (oorspronkelijk 10nm, nu dus 14).
Beide voorbeelden laten dus zien dat het gewoon KAN. Over de cijfers kan er getwijfeld worden (soort testbank e.d. onbekend).
Wat ik me nu dus afvraag, in 2010 is het toegestaan om bij SuperSpecial 100cc te rijden, dus creatieve geesten kunnen 2x 50cc bouwen, en daar eventueel een turbo op plakken en vervolgens combineren met een NOS injectie voor optimaal resultaat.
Wat vinden jullie ervan? Onbegonnen werk? Meer moeite dan resultaat?