Turbo

Misha

Sorry sensor
Hallo,

Ik kon weinig relevante topics vinden hierover dus ik start er zelf een.
Nog niet zo lang geleden werd dit onmogelijk geacht: een turbo op een 2takt motor. Toch zijn er al meerdere blokken die het tegendeel bewijzen.

Meest recente voorbeeld is de MXS blok. Wat eerst begon met een 2fast blok op INTERMOT/EICMA wat veel bekijks en vraagtekens schiep is nu een werkend blok. Meer details vind je hier: http://magazine.maxiscoot.com/francais/atelier/projects/turbocompressuer
Zoals je kunt zien geeft de turbo een winst van +-6 pk, dit is natuurlijk betwijfelbaar want 24pk voor bigbore is behoorlijk weinig...

Een ander voorbeeld is de scooter-attack e-charger. "E" staat voor electric, de turbo wordt dus niet door de uitlaatgassen maar door een externe bron aangedreven, in dat geval een electrische hulpmotor, specs: 200gram, 2.1kw bij 115000rpm en met een 37v 3.5A accu heb je 90sec totdat de accu leeg is. Gevolg: testobject (hoe kan het ook anders) Stage6 racing, 1400R en 30mm carb presteren ongeblazen 19.6pk bij 13700rpm. Geblazen heb je kleine 6 pk winst en 40% extra koppel (oorspronkelijk 10nm, nu dus 14).

Beide voorbeelden laten dus zien dat het gewoon KAN. Over de cijfers kan er getwijfeld worden (soort testbank e.d. onbekend).

Wat ik me nu dus afvraag, in 2010 is het toegestaan om bij SuperSpecial 100cc te rijden, dus creatieve geesten kunnen 2x 50cc bouwen, en daar eventueel een turbo op plakken en vervolgens combineren met een NOS injectie voor optimaal resultaat.

Wat vinden jullie ervan? Onbegonnen werk? Meer moeite dan resultaat?
 
Advertisement - register to remove this

Ik zal morgen ofzo wel even een foto posten hoever ik ben met mn blokje. Ik ben ook bezig met zoiets sinds de vorige discussie van een klein jaar geleden.
 
T is mogelijk dat is zeker, anders zou het niet beschreven worden in de wat bekendere Turbo beoeken.

Probleem is hier dat t meestal om scooter blokjes gaat met weinig inhoud, waardoor t moeilijk is een turbo van t goede formaat te vinden.
 
@ Melv16.
Kan je niet even copy&pasten?

Nou dat gaat wel, maar dat is heel veel werk want het zijn verschillende posts van mensen daar die er ook mee bezig zijn. Kan wel een gezamenlijk accountje maken en hier de login gegevens bijzetten, zodat niet iedereen een nieuw account hoeft te maken ?
 
Probleem is hier dat t meestal om scooter blokjes gaat met weinig inhoud, waardoor t moeilijk is een turbo van t goede formaat te vinden.

True, maar het wordt laatste tijd wel toegankelijker door de ontwikkelingen. Toch is het de vraag welke manier van aandrijven het beste is, krukas, electrisch extern of door de uitlaatgassen? Krukas valt sowieso af want een turbo die 15k draait heb je niks aan, tenzij je het combineert met een ander aandrijfmethode? Verder is het natuurlijk voor de hand liggend om de welbekende "turbogat-probleem" op te lossen met een andere vulling. In de dragrace wereld (hiermee refereer ik voornamelijk op de hayabusa's met extreme turbos zoals GT42R) gebruiken ze NOS om het op te lossen maar ook H²O injectie systemen. Dit zou dus ook een oplossing voor de scooterblokken zijn, niet omdat je groter wilt, maar omdat je niet kleiner kunt gaan met de turbo.
NOS is voor sommigen ondertussen meer een regel dan een uitzondering geworden, maar toch blijft dit op zijn zachts gezegd discutabel om telkens NOS te knallen simpelweg om je motor op prestaties te houden.
Wat water-injectie betreft.. dit heeft nog niemand geprobeerd op een scooter, misschien is dat wat (ook voor non-turbo gebruik)?
 
Dat wat ik zei is trouwens over een compressor, maar dat is toch hetzelfde ? Zonee, misschien is dat dan een leuk alternatief ?
 
Je kon ook de filmpje hier gewoon plaatsen:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=s4v5OX60e48"]YouTube - Supercharged Mofa[/ame]
 
True, maar het wordt laatste tijd wel toegankelijker door de ontwikkelingen. Toch is het de vraag welke manier van aandrijven het beste is, krukas, electrisch extern of door de uitlaatgassen? Krukas valt sowieso af want een turbo die 15k draait heb je niks aan, tenzij je het combineert met een ander aandrijfmethode? Verder is het natuurlijk voor de hand liggend om de welbekende "turbogat-probleem" op te lossen met een andere vulling. In de dragrace wereld (hiermee refereer ik voornamelijk op de hayabusa's met extreme turbos zoals GT42R) gebruiken ze NOS om het op te lossen maar ook H²O injectie systemen. Dit zou dus ook een oplossing voor de scooterblokken zijn, niet omdat je groter wilt, maar omdat je niet kleiner kunt gaan met de turbo.
NOS is voor sommigen ondertussen meer een regel dan een uitzondering geworden, maar toch blijft dit op zijn zachts gezegd discutabel om telkens NOS te knallen simpelweg om je motor op prestaties te houden.
Wat water-injectie betreft.. dit heeft nog niemand geprobeerd op een scooter, misschien is dat wat (ook voor non-turbo gebruik)?


Een turbo is uitlaatgas aangedreven.

zodra je over aandrijven via krukas gaat praten heb je t over een supercharger of blower
 
Toch is het de vraag welke manier van aandrijven het beste is, krukas, electrisch extern of door de uitlaatgassen?

Imho ben je dan al een stap tever. Onderzoek naar de werking van een turbo op een 2t hangt primair niet van type aandrijving af. Het type aandrijving bepaalt alleen het rendement van overdracht van energie. Als je ermee wilt testen zou ik voor een overbrenging gaan waarbij je de druk vooralsnog eenvoudig aan kan passen. Op die manier kan je goed bepalen welke eigenschappen je moet tweaken om een goed gekoppeld systeem te krijgen. Daarna kan je bepalen welke aandrijving goed implementeerbaar is.
 
je moet van zéér goede huizen komen om een goedwerkende turbo op een (kleine) 2-t motor te bouwen. ik zeg niet dat het niet kan maar je komt voor veel meer problemen te staan dan je denkt.
ik ben zelf namelijk ook bezig geweest met het bouwen van iets soortgelijks. een minarelli horizontaal lc blok met drukvulling. maar dan niet met een turbo maar met een compressor.

ik heb het waterpompgedeelte vervangen voor een electrische waterpomp, een poulie op m'n vliegwiel gebouwd, een compressortje op m'n blok gebouwd (aan de steun van de uitlaat vast) die via een snaar verbonden met de eerder genoemde poelie op het vliegwiel en de lucht die van de compressor af kwam m'n luchtfilter ingestuurd. dit alles werkt gewoon maar het is niet echt goed af te stellen, en zodra je het blok een beetje aan de gang hebt ( meer dan 10.000 toeren ) dan blaas je al heel snel je keringen eruit door de veel hogere carterdruk. je moet ook je cilinderkop aanpassen omdat je compressiedruk anders veel te hoog wordt en je een gat in je zuiger brand, en een goede uitlaat is ook erg moeilijk te vinden omdat het expansie vat groter moet zijn dan bij een ongeblazen 2t motor.
en je membraam is moeilijk heel te houden, ook door de hogere carterdruk. daarom zou je dus moeten denken aan een roterende inlaat waarbij de carburateur het gas binnenkan laten wanneer de zuiger zowat in z'n onderste dode punt is, en dat je mengsel als het waren meteen door je carters je cilinder ingeblazen kan worden...
er moeilijk in de praktijk..

of hebben jullie oplossingen / tips ??
 
Back
Top