Turbho scooter start niet electrisch en loopt niet stationair wie kan mij helpen

Sjan

New Member
Ik heb gisteren een 2e hands scooter gekocht. prima ding maar ik hem 1 klein probleemje.
Het is een bromscooter dus hij gaat 45 km p/u.
gisteren reed ik weg en toen ging de brommer niet harder dan 30 ik gelijk terug naar de verkoper en hij was redelijk handigmet scooters, hij kwam er achter dat de begrenzing een storing aangaf (hij was niet orgineel)
Die hebben wij eraf gehaald en toen liep hij geweldig.

Voordat dat gebeurde starte de scooter gelijk en liep hij vloeiend. Voordat hij achter het probleem van de begrenzing kwam heeft hij eerst aan de caberateur gezeten en hij heeft een andere bougie erin gedaan, en sinds toen liep de scooter niet meer stationair. en start hij niet met de electrische start.
De startmotor is wel duidelijk te horen maar hij pakt hem niet. ook de accu s zijn vol.
De kick doet het wel gelijk.

Enig idee wat ik hieraan kan doen?
het merk is Turbho CS-50. Stationair laten draaien moet mij wel gaan lukken want volgensmij is daar een stelschroef voor op de cabarateur. maar met de electrische start is het wat moeilijker denk i,.
Kan het de startrelais zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Lijkt er toch op dat je accu niet helemaal lekker is of dat deze niet goed geladen wordt.
Een overgangsweerstand in 1 van de accudraden is ook nog een mogelijkheid.

Ik ken de elektrische installatie van jouw scooter niet en heb er ook geen schema van.

Omdat hij met de kick wel start en elektrisch niet denk ik het volgende:

ik vermoed dat jouw CDI een gelijkstroomtype is die zijn spanning niet krijgt van een laadspoel bij het vliegwiel maar vanaf de accu.
Als je kickt wordt de accu nagenoeg niet belast en heeft een redelijke spanning en daarom ook een goede vonk.

Als je de elektrische start gebruikt en de accu wordt belast heb ik het vermoeden dat de spanning van de accu in elkaar kukelt.
Het directe gevolg bij scooters die werken met een DC-CDI is dan slechte of geen vonk waardoor de scooter slecht of niet elektrisch start.

Dus eerst even je accu goed meten en je accukabels nakijken op slechte of losse contacten, op breuken of op oxidevorming.
 
Ik heb vrijdag mijn scooter open gehaald. een andere bougie erin gedaan maar dat hielp niks.
Toen kwam ik er achter dat een slangetje op de cabarateur los lag
waarschijnlijk los geraakt met het sleutelen. en waarschijnlijk is dat iets geweest van lucht toevoer. ik weet het niet zeker.

Ik dat slangetje erop schuiven en hij deed het perfect. toen konden we mooi de scooter stationair laten draaien en afstellen.

Ik erna lekker rijden en net als ik hem stil zette ging hij weer uit, hetzelfde probleem weer. het slangetje was erafgetrild. Dus nu hebben we er een goed slangenklemmetje opgezet war er waarschijnlijk ook op hoort en hij rijd super.

maar bedankt voor je hulp
 
Back
Top