tuning boek kopen...

Status
Not open for further replies.

DarkSaiyan

EVO pk's
hoi,

ik sta op het punt deze boek te bestellen :

Two-stroke Performance Tuning
A. Graham Bell
Hardcover | Motorbooks International | 1999


maar is het genoeg om deze boek te lezen/leren ?
of moet ik (nog) andere(n) kopen ?

graag tips van tuners :)
 
Advertisement - register to remove this

Dit boek helpt je de 2-takt gewoon beter begrijpen.

Wat betreft nuttigheid, leer je waarom de ene onderdelen beter werken dan de andere. Je zal dus beter in staat te zijn in te schatten welke onderdelen bij je setup passen.
Je kan na goed lezen ws. je carb en ontsteking beter afstellen.
En als laatst zou je kunnen beginnen met het zelf beunen aan de hand van wat opgegeven timingen en argumentatie daarbij. Verwacht alleen niet dat je nu vette cilinders kan maken :P
 
Originally posted by Gmuze
Dit boek helpt je de 2-takt gewoon beter begrijpen.

Wat betreft nuttigheid, leer je waarom de ene onderdelen beter werken dan de andere. Je zal dus beter in staat te zijn in te schatten welke onderdelen bij je setup passen.
Je kan na goed lezen ws. je carb en ontsteking beter afstellen.
En als laatst zou je kunnen beginnen met het zelf beunen aan de hand van wat opgegeven timingen en argumentatie daarbij. Verwacht alleen niet dat je nu vette cilinders kan maken :P

welke boeken zijn dan specifiek voor cilinder tuning ? :)
 
Ja dat is zker handig maar dan zou iedereen na het lezen van zo'n boek opeens cils kunnen tunen,juist dat hoeveel je moet weghalen en welk effect het heeft kan je leren door ervaring, dus gewoon doen en kijken hoe het rijdt, niet goed iets anders proberen en zo door totdat je genoeg ervaring hebt om zelf cils te tunen............
 
Verder heb je nog het boek van Robinsson (of is het met een s?) wat je wel ergens kan vinden met de search. Beide boeken geven motivatie over wat je moet weg halen om tot gewenste prestaties te komen.
Eigenlijk is het de bedoeling dat je na het lezen zelf kan bepalen wat goed voor je setup is en bedoelingen.

En wat je wel moet snappen is, dat er net zo veel uit het frezen zelf valt te halen als uit het precies werken.
 
wie heeft er allemaal dit boek gelezen ?
waren jullie tevreden met het aanschaffen ?
leert het je echt een grote gedeelte over de scooter ?
of alleen enkele onderwerpen..

ik wil toch echt meer leren over 2-takt.... en wil dit boek bestellen maar ben bang dat als t nix blijkt te zijn dat ik dan me geld kwijt ben :p :) maar dat zal waarschijnlijk niet worden
 
Het is een boek over het "Tunen" van 2-takt, dus er staat nix in over scoots enkel alleen over hoe de cil werkt ,carb , uitlaat, cil kop, etc etc alle aspecten van 2-takt komen in dit boek aan de orde en het is zker waar voor je geld..........
 
MOTO TECHNOLOGIE Magazine - Préparation des Moteurs 2 temps

deze ziet er ook wel interessant uit?]

edit:
Tuning the A-Series Engine
David Vizzard
The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy

staat voor mij in de bestelling. ben benieuwd of het uitgebreider is dan eht boek van Bell :) ik laat het wel weten.

1859606202.gif
 
Last edited:
Robinsson, Jennings en Bell zijn allemaal vrij algemeen, er staat in alle best wat in over porting, best bruikbare stuff...
Blair is daarintegen even iets anders, daar moet je gewoon werkeloos voor zijn en ontzettend veel geld hebben, een degree in wis en nat, en beunen 8)
 
het lezen van zo'n boek is de grondlegging van het tunen. alle algemene begrippen staan erin, incl de ervaringen van de tuners.
deze ervaringen zijn alleen niet scooter gericht, dus je zal zelf ervaring op moeten doen.
 
Originally posted by Sid
MOTO TECHNOLOGIE Magazine - Préparation des Moteurs 2 temps

deze ziet er ook wel interessant uit?]

edit:
Tuning the A-Series Engine
David Vizzard
The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy

staat voor mij in de bestelling. ben benieuwd of het uitgebreider is dan eht boek van Bell :) ik laat het wel weten.

1859606202.gif

heb je het boek al binnen ?? ik heb mijnes nog niet binnen heb met visa card betaald dus khoop dat ik m morgen krijg :)

maar is dat boek dat jij hebt besteld meer gericht op tunen ?
 
Originally posted by Sid
deze ziet er ook wel interessant uit?]

edit:
Tuning the A-Series Engine
David Vizzard
The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy

staat voor mij in de bestelling. ben benieuwd of het uitgebreider is dan eht boek van Bell :) ik laat het wel weten.

1859606202.gif

Ga je Rovers tunen dan?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top