Papoea-Nieuw-Guinea
Member
Beste,
Ik en mijn kameraad knappen zijn scoot op, maar vind zelf het gedeelte van tuning wel leuk om te leren en wil nog even voor de oude cilinder een zuigertje kopen. Ik lees mij een beetje in over poorten, slag, squisch en etc. wat mij wel aanspreekt. Voordat hij de keuze definitief heeft voor een nieuwe cilinder kan ik er nog even mee spelen.
Ik wil de oude cilinder opmeten met de veren en kijken of deze nog rond is (ook met zaklamp controleren), zo ja, dan een goedkoop zuigertje en pakkingen bestellen en leren hoe je alles uitmeet. Uitlaat is een Laser X pro met prop en scheurtje wat gelast moet worden. Luchtfilter is er niet meer en wil gewoon een goedkoop werkend ding hebben. Carburateur heb ik nog niet en moet het er maar mee doen wat er is, want is te duur om voor de grap aan te schaffen, dus wanneer in huis even goed bekijken wat het is.
Wil iemand met mij meedenken zodat ik dit in de aankomende 4 dagen kan gaan doen en afmaken? Hoeft niet perfect en dikke pk of iets, maar gewoon voor de lol. Moet het vrij snel doen, want hij wil hem straks wel graag klaar hebben met de nieuwe spullen. Ik denk dat het ook mooi voor hem is om te zien wat voor potentie je uit iets kunt halen zonder direct heel gek te gaan doen, geeft een betere indruk van kosten en baten.
Er raas snel door de info heen en heb begrepen dat een laser X pro voor hoogtoerig is en niet echt past bij gietijzer. Zeer zeker wanneer wheelie de wens is... Ik weet niet wat de cilinder is die hier ligt en moet dat morgen uitzoeken. Ik heb ook begrepen dat compressie, squisch, powerband (twee soorten) veel met elkaar te maken hebben....
Zuigerveren moet ik ook meten bij de nieuwe zuiger... heb wel een compressie test set voor de auto en kan passen op een scooter volgens mij. Squisch kan met soldeerdraad en dan even opletten hoeveel NM de kop aangedraaid gaat worden. Met pakkingen kan het wat aangepast worden en kan helaas niet afdraaien.
Hoe dat zit met de carb weet ik niet exact, maar als deze te groot is kan het resoneren of het heeft te maken met werveling... Moet ik even uitzoeken. Resonantie in het geheel. Als de iso kant te groot is kan dat iets terug blazen of zo...
Ontsteking moet mogelijk ook aangepast worden met de pickup en vervroegen... Er is wel iets met risico dat de ontsteking mis gaat en het omslaat met een kromem krukas tot gevolg, maar zo ver zal ik wel niet kunnen gaan en is voor echte tuners.
Kameraadje had het ook over een verschuifbaar deel van uitlaat of inlaat... Ik denk inlaat om onderin er meer uit te trekken... Bedoelt waarschijnlijk ook de golven van lucht... Weet niet of dat echt van invloed is, maar kan best wel gemaakt worden.
Ik en mijn kameraad knappen zijn scoot op, maar vind zelf het gedeelte van tuning wel leuk om te leren en wil nog even voor de oude cilinder een zuigertje kopen. Ik lees mij een beetje in over poorten, slag, squisch en etc. wat mij wel aanspreekt. Voordat hij de keuze definitief heeft voor een nieuwe cilinder kan ik er nog even mee spelen.
Ik wil de oude cilinder opmeten met de veren en kijken of deze nog rond is (ook met zaklamp controleren), zo ja, dan een goedkoop zuigertje en pakkingen bestellen en leren hoe je alles uitmeet. Uitlaat is een Laser X pro met prop en scheurtje wat gelast moet worden. Luchtfilter is er niet meer en wil gewoon een goedkoop werkend ding hebben. Carburateur heb ik nog niet en moet het er maar mee doen wat er is, want is te duur om voor de grap aan te schaffen, dus wanneer in huis even goed bekijken wat het is.
Wil iemand met mij meedenken zodat ik dit in de aankomende 4 dagen kan gaan doen en afmaken? Hoeft niet perfect en dikke pk of iets, maar gewoon voor de lol. Moet het vrij snel doen, want hij wil hem straks wel graag klaar hebben met de nieuwe spullen. Ik denk dat het ook mooi voor hem is om te zien wat voor potentie je uit iets kunt halen zonder direct heel gek te gaan doen, geeft een betere indruk van kosten en baten.
Post automatically merged:
Er raas snel door de info heen en heb begrepen dat een laser X pro voor hoogtoerig is en niet echt past bij gietijzer. Zeer zeker wanneer wheelie de wens is... Ik weet niet wat de cilinder is die hier ligt en moet dat morgen uitzoeken. Ik heb ook begrepen dat compressie, squisch, powerband (twee soorten) veel met elkaar te maken hebben....
Zuigerveren moet ik ook meten bij de nieuwe zuiger... heb wel een compressie test set voor de auto en kan passen op een scooter volgens mij. Squisch kan met soldeerdraad en dan even opletten hoeveel NM de kop aangedraaid gaat worden. Met pakkingen kan het wat aangepast worden en kan helaas niet afdraaien.
Hoe dat zit met de carb weet ik niet exact, maar als deze te groot is kan het resoneren of het heeft te maken met werveling... Moet ik even uitzoeken. Resonantie in het geheel. Als de iso kant te groot is kan dat iets terug blazen of zo...
Ontsteking moet mogelijk ook aangepast worden met de pickup en vervroegen... Er is wel iets met risico dat de ontsteking mis gaat en het omslaat met een kromem krukas tot gevolg, maar zo ver zal ik wel niet kunnen gaan en is voor echte tuners.
Kameraadje had het ook over een verschuifbaar deel van uitlaat of inlaat... Ik denk inlaat om onderin er meer uit te trekken... Bedoelt waarschijnlijk ook de golven van lucht... Weet niet of dat echt van invloed is, maar kan best wel gemaakt worden.
Last edited: