Tunen van onbekende 70cc vivacity cilinder

Br4m3000

New Member
Op een oude vivacity scooter die ik heb gekocht zit een onbekende 70cc cilinder, welke ik graag zou willen tunen.
Ik heb een portmap gemaakt en de timings berekend, daarbij kom ik echter niet op een logisch resultaat uit en vraag mij dan ook af wat ik mis, en of de uitlaatpoort inderdaad veel breder kan.

Map (meer uitleg er onder):

Ik ben van de volgende gegevens uitgegaan:
  • Stroke length 39.1mm
  • Conrod length 80.0mm
  • Deck height 0.5mm
  • Height over exhaust port: 21.25mm (zie map)
  • Height over transfers: 32.20mm (zie map)

Vervolgens heb ik de timings berekend met de tool op deze site
  • Exhaust 187.13
  • Transfer 115.58
  • Blowdown 35.78

Aan de hand van informatie op deze site kom ik tot de volgende conclusies:
  • De blowdown is nu geoptimaliseert voor ongeveer 10500 rpm
  • De exhaust duration komt ongeveer overeen met 9500 rpm
  • De transfers duren echter erg kort, en zouden overeenkomen met 5500 rpm

Blowdown en exhaust duration komen dus mooi overeen, maar de transfers klopt niks van. Waardoor zou dit kunnen komen, waarschijnlijk interpreteer ik iets verkeerds?

Natuurlijk wil ik de cilinder graag verder tunen, de uitlaatpoort is nu nog erg smal dus deze kan ik nog veel verbreden denk ik.
Als ik niet groter wil gaan dan 0.65 van de bore en 8mm tussen uitlaatpoort en transferpoort wil houden kan er aan beide kanten 4mm verbreed worden.
Deze getallen haal ik uit het boek "Two Stroke Performance Tuning".

Wat zijn de gevolgen van dit 4mm verbreden? Zou ik kracht winnen of verliezen? Ik wil de scooter rond de 8000-11000 toeren het beste hebben lopen.

Ik ben benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik ben een enorme leek op dit gebied maar is het niet zo dat breder meer koppel betekent ?
breder betekent meer koppel en verhogen geeft het piekvermogen op een hoger toerental
Post automatically merged:

aangezien dit geen heel beukende cilinder is heeft het geen nut om heel heftig te gaan bewerken, je kan er wel een beetje een kietelen voor een beetje leuke winst. 4mm verbreden gaat je denk ik wel winst geven aangezien de uitlaatpoort inderdaad vrij smal is, als je maar niet te ver tuned (alsin meer dan 65 a 70 procent van de boring) want dan loopt t binnen de kortste keren vast.
 
breder betekent meer koppel en verhogen geeft het piekvermogen op een hoger toerental
Post automatically merged:

aangezien dit geen heel beukende cilinder is heeft het geen nut om heel heftig te gaan bewerken, je kan er wel een beetje een kietelen voor een beetje leuke winst. 4mm verbreden gaat je denk ik wel winst geven aangezien de uitlaatpoort inderdaad vrij smal is, als je maar niet te ver tuned (alsin meer dan 65 a 70 procent van de boring) want dan loopt t binnen de kortste keren vast.
Mijn interesse was gewekt en had ook het boek/pdf gedownload :)
 
Gevolg van het verbreden is toch dat de blowdown hoger wordt, omdat er meer gassen kunnen ontsnappen? Gezien de blowdown nu al vrij hoog is ben ik bang dat ik door het verbreden deze te hoog wordt en de cilinder alleen maar slechter presteert.
Post automatically merged:

Mijn interesse was gewekt en had ook het boek/pdf gedownload :)
Zeker een aanrader! Erg interessant, maar neem er wel de tijd voor. Elke zin staat wel weer iets handigs in.
 
Back
Top