Op een oude vivacity scooter die ik heb gekocht zit een onbekende 70cc cilinder, welke ik graag zou willen tunen.
Ik heb een portmap gemaakt en de timings berekend, daarbij kom ik echter niet op een logisch resultaat uit en vraag mij dan ook af wat ik mis, en of de uitlaatpoort inderdaad veel breder kan.
Map (meer uitleg er onder):
(http://imgur.com/a%2FIZunOvY)
Ik ben van de volgende gegevens uitgegaan:
- Stroke length 39.1mm
- Conrod length 80.0mm
- Deck height 0.5mm
- Height over exhaust port: 21.25mm (zie map)
- Height over transfers: 32.20mm (zie map)
Vervolgens heb ik de timings berekend met de tool op
deze site
- Exhaust 187.13
- Transfer 115.58
- Blowdown 35.78
Aan de hand van informatie op
deze site kom ik tot de volgende conclusies:
- De blowdown is nu geoptimaliseert voor ongeveer 10500 rpm
- De exhaust duration komt ongeveer overeen met 9500 rpm
- De transfers duren echter erg kort, en zouden overeenkomen met 5500 rpm
Blowdown en exhaust duration komen dus mooi overeen, maar de transfers klopt niks van. Waardoor zou dit kunnen komen, waarschijnlijk interpreteer ik iets verkeerds?
Natuurlijk wil ik de cilinder graag verder tunen, de uitlaatpoort is nu nog erg smal dus deze kan ik nog veel verbreden denk ik.
Als ik niet groter wil gaan dan 0.65 van de bore en 8mm tussen uitlaatpoort en transferpoort wil houden kan er aan beide kanten 4mm verbreed worden.
Deze getallen haal ik uit het boek "Two Stroke Performance Tuning".
Wat zijn de gevolgen van dit 4mm verbreden? Zou ik kracht winnen of verliezen? Ik wil de scooter rond de 8000-11000 toeren het beste hebben lopen.
Ik ben benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen!