Oja...als je echt wil tunen moet je je dus in de theorie verdiepen van de werking van een 2tact motor, er is geen handboek 'hoe tune ik een scootercilinder'. De boeken zijn vaak ouderwets en achterhaald maar de basis klopt uiteraard, die basis + logisch nadenken + testbank = ervaring opdoen = tunen. Fine tuning van high-end cilinders is moeilijk voor bijvoorbeeld een sprintscooter. Voor een racescooter is het nog veel moelijker omdat er veel meer dingen bij komen kijken. De scooter moet een half uur lang volgas kunnen lopen, thermische moet het dus allemaal constant blijven, daarnaast moet het blok meer vermogen hebben op het rechte stuk, maar ook bocht uit etc.
Wat jij met deze cilinder wil doen is allemaal niet zo high-tech, er wordt in dit topic gedaan alsof het allemaal zo lastig is maar elke boerenlul kan een cheap-ass cilinder sneller maken. Daar hoef je niets voor te rekenen, het boeit ook geen fuck wat voor carb of uitlaat erop zit. Al zou je hem gewoon ongeveer zo maken als op het plaatje dan loopt hij gewoon een stuk harder, dat is gewoon een feit. Ik zou hem wel iets minder hoekig maken als in mijn painttekening want op deze manier vreet hij zuigerveren
Uiteindelijk moet je je deckheight trouwens wel omrekenen naar graden, ook daar is een formule voor maar dat heb ik nu ff allemaal niet ter beschikking. Als hij nu idd al 21.6 is zou ik er niet veel meer aan veranderen, je moet je squish hier namelijk ook nog vanaf halen! Eigenlijk is je deck height nu dus 21.0 wat al ongeveer overeenkomt met 190/192 graden zo uit mijn hoofd. Ik zou dus niets meer aan de hoogte van de uitlaatpoort doen (hier wordt hij alleen maar piekerig van/small powerband) en dat wil je niet op straat.
View attachment 26386