tunen 49cc(poortmap)

flipfluitketel

Well-Known Member
Hey hey,

Ik heb nu een poortmap gemaakt van een originele cilinder,

twee uitlaat(vlinder)poorten en 4 spoelpoorten!?

Dan dat kleine poortje achteraan wat is dat?(die twee helftjes,links & rechts)

Nu wil ik m'n cilinder "tunen" dus wat kan ik best doen!?

Heb ergens gelezen dat je de uitlaatpoorten tot 70% van je diameter van

je cilinder mag vergroten!!! suggesties graag;)
IMG_0001.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Als je die cilinder zelf wilt tunen kan je het best eerst heel veel over tweetakt tuning gaan lezen.

Dan kan je zelf bepalen wat nuttig is om te veranderen. Over het algemeen kan je zelf alleen de uitlaatpoort bewerken. om de spoelpoorten te bewerken heb je speciaal gereedschap nodig (haakse frees).

Als je zelf de uitlaatpoort gaat bewerken heb je een dremel multitool (of immitatie) nodig, liefst met flexibele slang. Daarbij heb je verschillende freesjes, slijpsteentjes, en schuurbandjes nodig.

Als je nog nooit een cilinder hebt bewerkt zou ik niet met deze cilinder beginnen, omdat de kans dat het fout gaat vrij groot is. Maar als jij jezelf handig genoeg inschat kan je het altijd proberen natuurlijk.

Tip: uitlaatpoort tuning houdt meestal in:

uitlaatpoort op de juiste timing zetten (afhankelijk van spoelpoorttiming)
uilaatpoort eventueel verbreden
uitlaatpoort eventueel hoekiger/vlakker maken (meer oppervlak)

succes!

ps. ken of ben je flipvandefluitketel van spitsnieuws.nl?

later
 
Dit plaatje is dus omgekeerd!!!!

Lees gewoon een beetje rond, en doe erg voorzichtig. Zorg alleen wel voor een 180-graden gedraaide poortmap als je mensen om meer info vraagt...;) Dit is vragen om gekluns op den duur..
 
en ga werken met graden en niet met poortmappen , en zeer zeker niet als deze van verschillende cilinders zijn!!

wat je met een poortmap doet is beun , en klopt ook vaak niet eens!! dit omdat niet alle cilinders gelijk zijn en ga je dan vanaf boven meten kopieer je mischien helemaal de verkeerde poortmap.

als je een gradenschijf gebruikt weet je 100% zeker hoe hoog de poorten staan.

verder gaat een cilinder tunen verder dan alleen even een paar poorten aanpassen , als de rest van de onderdelen niet kloppen (met name de uitlaat) dan klopt het ook voor geen meter..

ook de uitlaatpoort breder maken levert over het algemeen niks op , dus mooi zo laten!

verder zijn vlinderpoorten ook niet standaard.

nog 1 ding , meestal helpt het 10 keer meer om een goeie setup om je std ciinder te bouwen dan om met de cilinder te gaan klooien!
 
dan moet je dus juist dat lezen...

Dat werd tegen mij ook altijd gezegd maar eigenlijk valt er helemaal niet zoveel te lezen over scootertuning. Althans...ik heb het uiteindelijk allemaal via via geleerd of door zelf op de testbank aan te kloten en logisch na te denken. Verder is een gradenschijf uiteraard geen vereiste, een schuifmaat is minstens net zo nauwkeurig (eigenlijk zelfs nauwkeuriger) maar die discussie hebben we al vaker gehad haha :p

Zoals Melf al aangeeft is dit geen standaard cilinder maar waarschijnlijk een met alu 50cc met een nicasil wand. Daarmee moet je erg oppassen met frezen omdat het er zeker op goedkope cilinders snel afvliegt als je verkeerd freest. Je hebt trouwens wel de deck height gemeten vanaf de uitlaatpoort maar niet vanaf de spoelpoorten...dit heb je gedaan omdat je de spoelers toch niet kan frezen?

Dat wat je zei over die 70% is alleen van toepassing bij een ovale uitlaatpoort trouwens, daarnaast is 70% op je poortmap anders dan 70% van de boring omdat je poortmap uitgespreid/vlak ligt en je cilinder rond is. Een uitlaatpoortbreedte van 30mm is op je poortmap misschien al 75% van de boring maar in de cilinder 70% (daar is een formule voor, maar zolang je een vlinderpoort hebt komt dit niet ter sprake)
 
Last edited:
Oja...als je echt wil tunen moet je je dus in de theorie verdiepen van de werking van een 2tact motor, er is geen handboek 'hoe tune ik een scootercilinder'. De boeken zijn vaak ouderwets en achterhaald maar de basis klopt uiteraard, die basis + logisch nadenken + testbank = ervaring opdoen = tunen. Fine tuning van high-end cilinders is moeilijk voor bijvoorbeeld een sprintscooter. Voor een racescooter is het nog veel moelijker omdat er veel meer dingen bij komen kijken. De scooter moet een half uur lang volgas kunnen lopen, thermische moet het dus allemaal constant blijven, daarnaast moet het blok meer vermogen hebben op het rechte stuk, maar ook bocht uit etc.

Wat jij met deze cilinder wil doen is allemaal niet zo high-tech, er wordt in dit topic gedaan alsof het allemaal zo lastig is maar elke boerenlul kan een cheap-ass cilinder sneller maken. Daar hoef je niets voor te rekenen, het boeit ook geen fuck wat voor carb of uitlaat erop zit. Al zou je hem gewoon ongeveer zo maken als op het plaatje dan loopt hij gewoon een stuk harder, dat is gewoon een feit. Ik zou hem wel iets minder hoekig maken als in mijn painttekening want op deze manier vreet hij zuigerveren ;)

Uiteindelijk moet je je deckheight trouwens wel omrekenen naar graden, ook daar is een formule voor maar dat heb ik nu ff allemaal niet ter beschikking. Als hij nu idd al 21.6 is zou ik er niet veel meer aan veranderen, je moet je squish hier namelijk ook nog vanaf halen! Eigenlijk is je deck height nu dus 21.0 wat al ongeveer overeenkomt met 190/192 graden zo uit mijn hoofd. Ik zou dus niets meer aan de hoogte van de uitlaatpoort doen (hier wordt hij alleen maar piekerig van/small powerband) en dat wil je niet op straat.

IMG.jpg
 
Oja...als je echt wil tunen moet je je dus in de theorie verdiepen van de werking van een 2tact motor, er is geen handboek 'hoe tune ik een scootercilinder'. De boeken zijn vaak ouderwets en achterhaald maar de basis klopt uiteraard, die basis + logisch nadenken + testbank = ervaring opdoen = tunen. Fine tuning van high-end cilinders is moeilijk voor bijvoorbeeld een sprintscooter. Voor een racescooter is het nog veel moelijker omdat er veel meer dingen bij komen kijken. De scooter moet een half uur lang volgas kunnen lopen, thermische moet het dus allemaal constant blijven, daarnaast moet het blok meer vermogen hebben op het rechte stuk, maar ook bocht uit etc.

Wat jij met deze cilinder wil doen is allemaal niet zo high-tech, er wordt in dit topic gedaan alsof het allemaal zo lastig is maar elke boerenlul kan een cheap-ass cilinder sneller maken. Daar hoef je niets voor te rekenen, het boeit ook geen fuck wat voor carb of uitlaat erop zit. Al zou je hem gewoon ongeveer zo maken als op het plaatje dan loopt hij gewoon een stuk harder, dat is gewoon een feit. Ik zou hem wel iets minder hoekig maken als in mijn painttekening want op deze manier vreet hij zuigerveren ;)

Uiteindelijk moet je je deckheight trouwens wel omrekenen naar graden, ook daar is een formule voor maar dat heb ik nu ff allemaal niet ter beschikking. Als hij nu idd al 21.6 is zou ik er niet veel meer aan veranderen, je moet je squish hier namelijk ook nog vanaf halen! Eigenlijk is je deck height nu dus 21.0 wat al ongeveer overeenkomt met 190/192 graden zo uit mijn hoofd. Ik zou dus niets meer aan de hoogte van de uitlaatpoort doen (hier wordt hij alleen maar piekerig van/small powerband) en dat wil je niet op straat.

View attachment 26386


Dankjewel man,eindelijk eens een serieus antwoord en uitleg9||6
 
Dankjewel man,eindelijk eens een serieus antwoord en uitleg9||6

Graag gedaan :) Wat je wel kan doen is het boek bestellen van Graham Bell, en op internet zoeken naar MacDizzy forum (moet je tegenwoordig alleen voor betalen). Verder gewoon zoeken op 2stroke tuning / 2 tact tuning / porting en dan kom je een heel eind. Extra tip : er staan hier en daar op internet artikelen verspreid van Frits Overmars, deze heeft hij toendertijd voor Moto73 geschreven en daar kan je echt mega-veel van leren. Hij verteld het allemaal heel leuk, beetje humor erin en heel erg 'to-the-point'.

Als het toch niet lukt met je cilinder moet je maar een PM sturen, kan ik je evt. helpen.
 
Waar overigens ook nog behoorlijk wat winst in zit bij deze cilinder is het netjes maken van de spoelpoorten, maar daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig (haakse frees) om dat netjes te kunnen doen.

Een "simpele" blue print maken van deze cilinder zal al zorgen voor een flinke vermogens toename.
 
Waar overigens ook nog behoorlijk wat winst in zit bij deze cilinder is het netjes maken van de spoelpoorten, maar daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig (haakse frees) om dat netjes te kunnen doen.

Een "simpele" blue print maken van deze cilinder zal al zorgen voor een flinke vermogens toename.

Helemaal met je eens Bram :-:
 
Waar overigens ook nog behoorlijk wat winst in zit bij deze cilinder is het netjes maken van de spoelpoorten, maar daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig (haakse frees) om dat netjes te kunnen doen.

Een "simpele" blue print maken van deze cilinder zal al zorgen voor een flinke vermogens toename.

jah die spoelpoorten zijn aan de ene kant breder dan de andere,gelijk maken dus!?

En wat bedoel je met "een simpele blueprint" (blauwdruk,ontwerp,plan,cyanotypie) wat bedoel je daar precies mee!? alvast

bedankt...heb hier al wat opgestoken;)
 
jah die spoelpoorten zijn aan de ene kant breder dan de andere,gelijk maken dus!?

En wat bedoel je met "een simpele blueprint" (blauwdruk,ontwerp,plan,cyanotypie) wat bedoel je daar precies mee!? alvast

bedankt...heb hier al wat opgestoken;)

Met een blueprint/blauwdruk frees je de cilinder zoals hij ontworpen is. Dus zoals hij eigenlijk uit de fabriek had moeten komen. Spoelpoorten op de juiste hoogte/richting/vorm en uitlaatpoort op juiste hoogte/symmetrisch.

Hoe symmeterischer de poorten, hoe beter.
 
Back
Top