TSX blok reviseren - HELP

TSX-4ever

Well-Known Member
hoi,

Vorige maand is mijn Suzuki TSX blok kapot gegaan, hij ging niet meer in zijn 2 en er was een stuk van de carter kapot/weggeslagen.
naja, ander blok gekocht, maar daar moest de krukas van vervangen worden.
Nu heb ik alle schroeven al los gekregen van het "nieuwe" blok maar krijg hem NOGSTEEDS niet uitelkaar |(
Ik heb al geprobeerd om er met een stanleymes tussen te kunnen en zo los te krijgen, maar dat wou dus ook niet erg helpen.

Nu is mijn vraag dus, wie weet hoe ik deze 2 carter helften uit elkaar krijg?
Ik ben zelf al een paar topics tegengekomen waar mensen een tsx blok hebben gereviseerd, dus het moet wel kunnen.

alvast bedankt,
TSX-4ever

ik heb deze site gebruikt http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/62
 
Advertisement - register to remove this

Jij bent geen carters waard vind ik als je een stanley mes er tussen gaat proppen :p.
Anyways, ik sla zelf altijd met de hamer op 1 van de krukas kanten zodat de krukas + ander carter deel eruit vallen (uiteraard opvangen / ondersteunen als je dat doet).

Hoop dat je je carters niet hebt gemold. Vloeibare pakking doet men er altijd tussen zodat de MINUSCULE lekjes van het extreem gladde oppervlak worden gedicht, en jij gaat daar ff je stanleymes lekker tussen proppen.
Je gebruikt toch ook geen kettingzaag om je lak mooi op te poetsen. :)
 
idd ,niet met een mes ertussen!!

de officiele manier is met een cartertrekker.

maar je kunt ook de carters met een KUNSTOFhamer van elkaar slaan , je slaat dan op de krukas , en wel de koppelingskant , als het goed is valt die namelijk zo uit het lager , meestal blijft dan de bak in de rechterkant zitten.
 
ok, echt super bedankt, ik zal het morgen even gaan proberen.
ik heb zelf geen kunststof hamer, maar zal een rubberen hamer ook voldoen denk je? :#

Verder even over die stanleymes, een kennis zei dat zo tegen mij, dus ik proberen natuurlijk O-)
 
Ik heb vandaag even een harde kunststof hamer opgehaald en er hard mee op de krukas geslagen, maar nu weet ik niet zeker welke kant, ik heb zelf aan de linkerkant geslagen, waar het vliegwiel aan vastzat.
Maar nu wil hij nog steeds niet losgaan ;(

wie kan mij vertellen hoe en waar ik precies moet slaan ?

hier is een exploded view van mijn krukas http://www.brommer-forum.nl/KB/u732/1064862871.jpg
ik sla nu op het uiteinde van vlakbij nummer 7 (tussen 6 en 7), waar het vliegwiel over gaat.
is dit de goed kant ??

EDIT:
Ik heb nu het oude blok van elkaar, maar het nieuwe blok wil niet erg meewerken.
Ik heb zover alle schroeven los.
Nu dacht ik es van dat ik eens op een andere as ga slaan, en dan gaat de achterkant wel een stukje van elkaar, maar de voorkant niet (waar de krukas dus zit).
Verder zie ik gewoon echt geen schroefjes meer.
Wie weet wat dit kan zijn ??
 
Last edited:
lees jij wel?

Sorry voor de..nogal..late reactie...
jawel....lees vaak genoeg....nee grapje ;) nee, ik wou gewoon kijke waar die vastzat, maar probleem is al opgelost, er zat een heel vervelend imbusje vast, maar dies er al uit gelukkig. 9||6 (kameraad werkt bij een brommershop en heeft hem eve meegenome)

maar nu heb ik een ander probleem.
Hoe moet ik mijn krukas eraf halen??
heb nu 2 blokken liggen, mijn ouwe met een goede krukas en een nieuwe met een versleten krukas en lagers.
nu was mijn idee dus om gewoon beide carters vanelkaar te scheiden, en daarvan de (linker) carters zegmaar te gaan switchen en de krukas van me oude naar me nieuwe blok over te hevelen.
maar nu krijg ik hem dus niet los, en ga er nie weer met een stanleymesje tusse of een beetje beunen, omdat dit blok niet kapot moet (niet bedoeling teminste) xD 8)

alvast bedankt,
TSX-4ever

owjah...nog gelukkig nieuw jaar hiero:7
 
Last edited:
Back
Top