Tros Radar: Problemen met injectiemotor Aprilia [19-01-2004]

Roi

br0em
Problemen met injectiemotor Aprilia [19-01-2004]

Radar ontving meerdere klachten van Aprilia rijders. Het gaat om scooters met de Ditech variant, de nieuwe injectiemotor van Aprilia. Deze motor werd in 2001 met veel tam tam gepresenteerd, maar veel klanten zijn er een stuk minder blij mee.

Weinig rijden, hoge kosten
De scooter valt om de haverklap stil, ook ondervindt men vaak een dip in het rijden. De scooters staan dagenlang bij de dealers zonder dat de problemen opgelost worden. De klant draait echter wel voor de kosten op. Mark Peters heeft in 2001 een Aprilia Ditech gekocht. In de twee jaar dat hij hem nu heeft staat hij bijna anderhalf jaar bij de garage. De reparatiekosten van bijna €1000 zijn voor zijn eigen rekening.

Ook Jo Lurken heeft weinig plezier van zijn Aprilia. In twee jaar tijd is hij al zo'n 600 euro kwijt aan reparaties. De dealer heeft daarnaast voor eigen rekening ook veel aan de scooter versleuteld.

Reactie Aprilia
In de uitzending reageert Camiel van Berkesteijn, van Aprilia. Hij meent dat er niets mis is met zijn scooters. Het zou eerder liggen aan dat deze nieuwe motor een andere benaderingswijze van de monteur vereist. Monteurs weten te weinig van de Ditech motoren om het probleem goed te kunnen oplossen. Dit ligt, volgens van Berkesteijn, niet aan Aprilia; zij leveren genoeg ondersteuning. De dealer moet gewoon wat meer cursussen volgen.

Monteurs zijn het hier helemaal niet mee eens; volgens monteur Colin van Gijn zijn het dramatisch slechte scooters. De kennis of ervaring van de monteurs is niet de oorzaak van de vele reparaties maar de slechte ondersteuning van Aprilia bij problemen aan onder andere de sensoren en het motorblok van de Ditech motor.

Oplossing?
Klanten van Aprilia die ook problemen hebben met hun Ditech motor moeten deze kenbaar maken bij de dealer. Deze zal contact opnemen met Aprilia.

Allemaal gaan klagen :). Hoorde dat je Radar ook een mail kon sturen @ radar@tros.nl oid?
 
Advertisement - register to remove this

url waar het vandaan komt?

[edit] het is gewoon een feit dat de DiTech beginners probs heeft (gehad). Ik vind het persoonlijk erg dat het niet toegegeven kan worden...
 
Die dingen zijn zo fuckin rot, dat wil je niet weten. Mijn broertje heeft er ook een, ding staat idd meer stil dan dat ie rijdt :|.
 
ikzelf heb het ook gezien..ik vond zelf dat ie woordvoerder van aprilla zich erg op de achtergrond hield en alles verwees naar de dealers....en ik von ook dat er niet echt een oplossing is bedacht maarjah...zijn er hier ook mensen op het forum die ruzie hebben met hun di-tech¿ ik zelf heb er geen last van want ik heb er geen.
 
ik zelf heb er 1 van eind 2002, heb er nog geen problemen mee gehad, vooral in het begin waren er kinderziektes, maar de latere modellen hadden minder problemen
 
Ik zag ut :), zelfs als ze origineel waren moesten ze de zuiger enzow nog vervangen en de lagers etc na weinig km's.... en vielen onder ut rijden uit.. nee wordt je als 50/60 jarige niet vrolijk van als je hem hebt voor ut toeren ofzow...
maar jah hij werd wel mooi de grond in gestampt de ditech :)
 
Aan de ene kant heeft die man van aprilia wel een beetje gelijk. De doorsnee brommerboer weet eigenlijk geen hol over ditechs. Maja. cursussen kosten tijd en geld...
 
MAar rickstick.. als hij gewoon origineel is hoort hij ook niet om de zoveel km uit te vallen of om de zoveel km's nieuwe onderdelen :( geen van allen had ze opgevoerd ofzow :S
 
ten eerste snap ik die man wel.. je hebt de scooter bij de dealer gekocht, niet bij aprilia zelf.. dus met je dealer moet je het ook regelen.

wat ik eerder denk, is dat de ditech vooral begrensd wordt in nederland door het ditech systeem erg arm te zetten..

Mijn gedachte is dus: opvoeren die handel, start ie beter, loopt ie beter, en volgens mij zijn dan de meeste problemen weg.. oke, tis een nieuw systeem, maar in italie is het een van de populairste scooters die er is. (ook de andere ditech modellen)

ik weet verder niet wat de wat ervarenere ditech gebruikers zeggen.. maar mijn redenatie is dus:

begrenzen wordt iig gedaan door het motormanagement te veranderen, en dat is over het algemeen niet echt bevorderlijk voor de motor zelf..

wat je wel hoort (en da vind ik jammer) is dat normale dingen die gewoon slijten onder de noemer van: het komnt door het ditech systeem genoemd worden...

als zo'n jongen 20k km met een vernaggelde afstelling rijd, ja dan is je zuiger idd wel gaar ja... en bougies moeten nou eenmaal vervangen worden.. van vario etc weet ik verder niets, maar dat hefet dus ff zeker niets met het ditec systeem te maken als je het mij vraagt...

en vergeet niet dat er van de 8000 verkochte ditechs maar 20 klachten zijn binnengekomen, dus zeg 100 slechte.. en dan hebben we het nie eens over de scarabeo modellen 9ook met ditech)

ik vraag me af wat het ontgrenzen voor invloed heeft!

[edit]

Originally posted by Carp_maniac
MAar rickstick.. als hij gewoon origineel is hoort hij ook niet om de zoveel km uit te vallen of om de zoveel km's nieuwe onderdelen :( geen van allen had ze opgevoerd ofzow :S

ja, dit viel me dus ookal op.. allemaal waren ze begrensd..
 
tja me zusje heeft er ook eentje

na 350 km moest het blok helemaal uit mekaar omdat de membraamklepjes al verneukt waren

nu heeft ze 4000 km gereden en is al 5 x bij de dealer geweest met probs:S
 
volgens monteur Colin van Gijn

Tsja je zit in hilversum met je omroep dus wat doe je, je gaat naar de eerste de beste kneuzenzaak om de hoek en treft daar aan een figuur dat zijn school niet heeft afgemaakt en voor een aardig bedrag aan onderdelen heeft gejat van zijn vorige werkgever.

Als je het daarvan moet hebben :|
 
We hadden het hier over ditechs en niet over Colin van gijn. Hij heeft vroeger wel wat fouten begaan maar dat is in t verleden. Er is niks mis met scootercare..

Maar het ging over de ditech..aprilia is inmiddels al overgestapt op de pia purejet blokken.
 
Last edited:
Die vent van Aprilia was echt heel er slecht, hij ontweek vragen of gaf gewoon geen antwoord, terwijl het erg obivous was dat Aprilia gewoon een kloteproduct heeft gemaakt en er niet aan toe wil geven.
 
Originally posted by rxracer
tja me zusje heeft er ook eentje

na 350 km moest het blok helemaal uit mekaar omdat de membraamklepjes al verneukt waren

nu heeft ze 4000 km gereden en is al 5 x bij de dealer geweest met probs:S

Huh een Di-tech met membraamklepjes? Right :rolleyes:
 
Originally posted by Aidix
Tsja je zit in hilversum met je omroep dus wat doe je, je gaat naar de eerste de beste kneuzenzaak om de hoek en treft daar aan een figuur dat zijn school niet heeft afgemaakt en voor een aardig bedrag aan onderdelen heeft gejat van zijn vorige werkgever.

Als je het daarvan moet hebben :|


:# :p

gozer heeft inderdaad veel schade aangericht:|
 
Back
Top