Roi
br0em
Problemen met injectiemotor Aprilia [19-01-2004]
Radar ontving meerdere klachten van Aprilia rijders. Het gaat om scooters met de Ditech variant, de nieuwe injectiemotor van Aprilia. Deze motor werd in 2001 met veel tam tam gepresenteerd, maar veel klanten zijn er een stuk minder blij mee.
Weinig rijden, hoge kosten
De scooter valt om de haverklap stil, ook ondervindt men vaak een dip in het rijden. De scooters staan dagenlang bij de dealers zonder dat de problemen opgelost worden. De klant draait echter wel voor de kosten op. Mark Peters heeft in 2001 een Aprilia Ditech gekocht. In de twee jaar dat hij hem nu heeft staat hij bijna anderhalf jaar bij de garage. De reparatiekosten van bijna €1000 zijn voor zijn eigen rekening.
Ook Jo Lurken heeft weinig plezier van zijn Aprilia. In twee jaar tijd is hij al zo'n 600 euro kwijt aan reparaties. De dealer heeft daarnaast voor eigen rekening ook veel aan de scooter versleuteld.
Reactie Aprilia
In de uitzending reageert Camiel van Berkesteijn, van Aprilia. Hij meent dat er niets mis is met zijn scooters. Het zou eerder liggen aan dat deze nieuwe motor een andere benaderingswijze van de monteur vereist. Monteurs weten te weinig van de Ditech motoren om het probleem goed te kunnen oplossen. Dit ligt, volgens van Berkesteijn, niet aan Aprilia; zij leveren genoeg ondersteuning. De dealer moet gewoon wat meer cursussen volgen.
Monteurs zijn het hier helemaal niet mee eens; volgens monteur Colin van Gijn zijn het dramatisch slechte scooters. De kennis of ervaring van de monteurs is niet de oorzaak van de vele reparaties maar de slechte ondersteuning van Aprilia bij problemen aan onder andere de sensoren en het motorblok van de Ditech motor.
Oplossing?
Klanten van Aprilia die ook problemen hebben met hun Ditech motor moeten deze kenbaar maken bij de dealer. Deze zal contact opnemen met Aprilia.
Allemaal gaan klagen . Hoorde dat je Radar ook een mail kon sturen @ radar@tros.nl oid?