Trillen van Kymxo zx50 super fever

Kymco zx50

New Member
Hallo,

ik heb een kymco zx50 (vermoed van 97) van mijn buur gekregen omdat die een tijdje stil lag. Heb er een nieuwe rolletjes in nieuwe zuiger, nieuwe accu. Het enige probleem dat er nog is is dat wanneer ik hem start de scooter helemaal zit te drie maar weet niet waar het aan kan liggen. Heeft iemand enig idee? Heb het gevoel dat het van de linker kant komt.
 
Advertisement - register to remove this

Je kan er niet zomaar een nieuwe zuiger erin zetten, als je niet weet wat de status van je cilinder is.
De wand kan er wel prima eruit zien, maar een cilinder kan ook versleten zijn door verkeerd gelopen te hebben..
De boring kan ovaal worden. De tolerantie kan groter zijn geworden. Clinder kan geen hoonstrepen meer hebben waar de motor olie aan kan hechten..

Zo`n gebruikte cilinder moet eerst geheel worden nagekeken om deze goed te krijgen..

Het is wellicht beter als je voor een compleet nieuwe cilinderkit was gegaan.

Daarnaast heeft de scooter al een tijd stil gestaan, en dan moet je al een hoop eraan vervangen.
Je moet er mee rekening houden dat de krukas keeringen uitgedroogd kunnen zijn door het stil staan.

De benzine is verglaasd, en zal je dus eruit moeten halen en schoon moeten maken.. Nieuwe brandstof leidingen erop.

En daarnaast de andere onderhoud.

Nieuw luchtfilter element erin..

Carburateur geheel demonteren en schoonmaken (voor de sproeiers goed door blazen)

Olie zou ik ook vervangen als die langer dan 3 jaar al stilstaat.

En dan nog een nieuwe aandrijf riem erin..

Dus het komt erop neer dat er best nog wel een lijstje er voor staat wat nog uitgevoerd dient te worden.
 
Dankjewel voor de feedback. Alles werd gedaan door een vriend van me die verstand heeft van scooters. Ik zal het doorgeven. Dr is geen specifiek ding dat er aan is bijvoorbeeld de motor?
 
Ja precies. Kit.
Als een scooter ' een tijdje ' heeft stilgestaan ( hoe lang wordt niet vermeld ) ga je een lijstje langs.
benzine verglaasd, benzine in vlotterkamer, bougie, accu, etc etc.
Proberen te starten en kijken hoe 'ie loopt of wil lopen.
Waarom zuiger en rolletjes vervangen ?
Probeer 'm eerst aan het lopen te krijgen, lijkt mij.
 
Ja precies. Kit.
Als een scooter ' een tijdje ' heeft stilgestaan ( hoe lang wordt niet vermeld ) ga je een lijstje langs.
benzine verglaasd, benzine in vlotterkamer, bougie, accu, etc etc.
Proberen te starten en kijken hoe 'ie loopt of wil lopen.
Waarom zuiger en rolletjes vervangen ?
Probeer 'm eerst aan het lopen te krijgen, lijkt mij.
Ik heb hem al een maandje of 2 bij m’n vriend gezet en eerst starte de brommer niet en zei hij dat die een nieuwe zuiger moest
 
Ik heb hem al een maandje of 2 bij m’n vriend gezet en eerst starte de brommer niet en zei hij dat die een nieuwe zuiger moest
Oke.
Maar eerder al door Kit opgemerkt, je kunt meestal niet zomaar een zuiger vervangen.
Waarom was dat nodig volgens je vriend ?
Ik mag dus aannemen dat het lijstje is afgewerkt ?
( alle functies controleren, zoals, kijken of de vonk goed is, olie, carburateur schoon, etc )
En nu loopt hij wel maar hij trilt heel erg ? Van links, achter het koppelingscarter ?
 
Als ik het goed begrepen heb start en loopt de scooter goed maar bij lopende motor trilt het geheel, dit duidt toch op een onbalans lijkt mij.
Dus wat heeft dit met cilinder/zuiger en eventueel onderhoud te doen?
Beter even kijken of de krukas nog recht is en er niks aan de hand is met de vario of vliegwiel.

@Kymco zx50 , beter een filmpje maken van het probleem want van achter ons beeldscherm weten wij niet wat jij bedoelt met trillen.
 
Als ik het goed begrepen heb start en loopt de scooter goed maar bij lopende motor trilt het geheel, dit duidt toch op een onbalans lijkt mij.
Dus wat heeft dit met cilinder/zuiger en eventueel onderhoud te doen?
Beter even kijken of de krukas nog recht is en er niks aan de hand is met de vario of vliegwiel.

@Kymco zx50 , beter een filmpje maken van het probleem want van achter ons beeldscherm weten wij niet wat jij bedoelt met trillen.
Hallo sparky, ik heb het laten na kijken en wat blijkt is dat er een Peugeot motor erin zit van een 2t als ik me niet vergis waardoor de verbinding met de chassis niet goed is waardoor hij trilt. Ik stuur zo een video.
Post automatically merged:

Hallo sparky, ik heb het laten na kijken en wat blijkt is dat er een Peugeot motor erin zit van een 2t als ik me niet vergis waardoor de verbinding met de chassis niet goed is waardoor hij trilt. Ik stuur zo een video.
Ik weet niet hoe ik een video moet of zetten.
 
Als ik het goed begrepen heb start en loopt de scooter goed maar bij lopende motor trilt het geheel, dit duidt toch op een onbalans lijkt mij.
Dus wat heeft dit met cilinder/zuiger en eventueel onderhoud te doen?
Beter even kijken of de krukas nog recht is en er niks aan de hand is met de vario of vliegwiel.

@Kymco zx50 , beter een filmpje maken van het probleem want van achter ons beeldscherm weten wij niet wat jij bedoelt met trillen.
De link naar het video( kymco) stuur morgen een langere versie
 
Trilt hij ook nog nadat de choke eraf gaat?
Denk namelijk dat hij gewoon te hoog loopt en dat de koppeling net wel of niet aan pakt.
Hierin zouden lichtere trekveren het probleem op kunnen lossen of iets lager afstellen.
 
Trilt hij ook nog nadat de choke eraf gaat?
Denk namelijk dat hij gewoon te hoog loopt en dat de koppeling net wel of niet aan pakt.
Hierin zouden lichtere trekveren het probleem op kunnen lossen of iets lager afstellen.
Wat bedoel je met choke ik ben geen scooter specialist. Ik zal het doorgeven aan m’n vriend. Dankjewel voor de hulp.
 
Een choke zit op je carburateur, deze geeft het motortje wat extra benzine als de motor gestart wordt en nog koud is.
Door deze extra benzine loopt de motor stationair iets hoger, maw maakt meer toeren.
De heel oude scooters hebben een handbediende choke, de meeste scooters met een bouwjaar van laat zeggen na het jaar 2000 hebben een automatische choke.
Deze automatische choke zit gemonteerd op je carburateur en even simpel uitgelegd, blijft deze choke extra benzine leveren totdat het motorblokje op temperatuur is.
Als de choke uitschakelt hoor je ook het stationair toerental langzaam afnemen.

Dus wat @simsa vraagt, is eigenlijk, trilt de scooter ook nog als je er een paar minuten erop gereden hebt of een paar minuten de motor stationair laat draaien?
 
Last edited:
Een choke zit op je carburateur, deze geeft het motortje wat extra benzine als de motor gestart wordt en nog koud is.
Door deze extra benzine loopt de motor stationair iets hoger, maw maakt meer toeren.
De heel oude scooters hebben een handbediende choke, de meeste scooters met een bouwjaar van laat zeggen na het jaar 2000 hebben een automatische choke.
Deze automatische choke zit gemonteerd op je carburateur en even simpel uitgelegd, blijft deze choke extra benzine leveren totdat het motorblokje op temperatuur is.
Als de choke uitschakelt hoor je ook het stationair toerental langzaam afnemen.
Weet je hoe ik choke dan kan uitschakelen?
 
Die kun je niet uitschakelen dit gebeurt automatisch!
Misschien nog eens even heel aandachtig mijn vorige post lezen want beter en simpeler kan ik het niet uitleggen.
 
Simpel bekeken wel ja.
De auto-choke meet zelf de temperatuur van het blokje niet maar de fabrikant gaat er gewoon vanuit dat nadat het motortje een bepaalde tijd draait, het motorblokje ook op temperatuur is.
Het mechanisme hoe deze choke werkt houdt ook rekening met de buitentemperatuur.

Als je precies wilt weten hoe deze choke werkt bekijk dit Yiutube filmpje eens:

 
Simpel bekeken wel ja.
De auto-choke meet zelf de temperatuur van het blokje niet maar de fabrikant gaat er gewoon vanuit dat nadat het motortje een bepaalde tijd draait, het motorblokje ook op temperatuur is.
Het mechanisme hoe deze choke werkt houdt ook rekening met de buitentemperatuur.

Als je precies wilt weten hoe deze choke werkt bekijk dit Yiutube filmpje eens:

Hartelijk dank.
 
Als ik het goed begrepen heb start en loopt de scooter goed maar bij lopende motor trilt het geheel, dit duidt toch op een onbalans lijkt mij.
Dus wat heeft dit met cilinder/zuiger en eventueel onderhoud te doen?
Beter even kijken of de krukas nog recht is en er niks aan de hand is met de vario of vliegwiel.

@Kymco zx50 , beter een filmpje maken van het probleem want van achter ons beeldscherm weten wij niet wat jij bedoelt met trillen.
Ik heb het gevoel dat de trillingen van achteren naar voren gaan (naar de stuur)
Post automatically merged:

Betere video van kymco
 
Back
Top