Trekveren Malossi dingetje

PhotexNL

Member
Hoi allemaal ik ben bezig met het afstellen van de trek veertjes in mijn delta clutch maar ik loop tegen iets aan dat ik niet helemaal snap.

Ik bijvoorbeeld het boekje staat:
Wit 4500rpm
Geel 5000rpm
Rood 6000rpm
Blauw 7000rpm
Zwart 8000 rpm

Ik heb een digitale koso toerenteller dus was benieuwd. Mijn powerband ligt tussen de 7000-9000 rpm dus blauw zou op papier de beste keuze zijn. Maar meten is weten dus heb alle veertjes getest. Het resultaat:

Wit 4500 rpm
Geel 5000 rpm
Rood 5200 rpm
Blauw 5200 rpm
Zwart 5300 rpm

Ik heb vanuit stilstand heel langzaam steeds het gas op gevoerd tot ik de koppeling voel aangrijpen (scooter begint langzaam te rollen). Maar de resultaten kan ik niet volgen. Rood doet precies hetzelfde als blauw en zwart scheelt maar 100rpm. Een ander vreemd effect is dat bij blauw en zwart het net lijkt of er zwaardere rollen inzitten, hij komt trager op toeren en bij 6800 toeren ligt de snelheid hoger dan op 6800 rpm met de rode trekveren.

Dit slaat nergens op want hij zou juist makkelijker op toeren moeten komen bij wegrijden aangezien de koppeling pas later (hoort) aan te grijpen.

Iemand enig idee??
 
Advertisement - register to remove this

Een delta clutch is in afstand (oog tot oog) af te stellen.
Dit maakt dat de voor spanning van je trekveren dus veranderd wanneer je dit stelt.
Je hebt een mooi overzicht gemaakt van wat je zelf al constateert, je moet dus je afstand vergroten.
En dit zal je proefondervindelijk moeten proberen.
 
Een delta clutch is in afstand (oog tot oog) af te stellen.
Dit maakt dat de voor spanning van je trekveren dus veranderd wanneer je dit stelt.
Je hebt een mooi overzicht gemaakt van wat je zelf al constateert, je moet dus je afstand vergroten.
En dit zal je proefondervindelijk moeten proberen.
Klopt, je kan de oogjes verder uit elkaar zetten waardoor de veer nog strakker komt. Ik heb hem op de standaard laten staan (midden). Maar wat is het nut hiervan in vergelijking met strakkere veertjes zetten? Beide lijkt me hetzelfde effect te hebben?

@Jeroen2 jazeker de teller werkt correct en gebruik ik al jaren voor afstellen
 
Klopt, maar het een is sneller dan het ander. En je hoeft geen bak vol trekveren te hebben. En je hoeft de koppeling niet van je poelie te halen.

Ik denk dat de indicatie van aangrijp moment op de fly wel redelijk zal kloppen, en het moeten nieuwe trekveren zijn natuurlijk want ze zullen wat aan kracht verliezen naarmate ze ouder worden.
 
Klopt, maar het een is sneller dan het ander. En je hoeft geen bak vol trekveren te hebben. En je hoeft de koppeling niet van je poelie te halen.

Ik denk dat de indicatie van aangrijp moment op de fly wel redelijk zal kloppen, en het moeten nieuwe trekveren zijn natuurlijk want ze zullen wat aan kracht verliezen naarmate ze ouder worden.
Trekveren zijn allemaal nieuw.
Maar aangezien ik ze allemaal al getest heb lijkt me het stellen niet zinvol meer? Hoe kan je de veren stellen zonder de boel uit elkaar te halen dan? De inbusjes hiervoor zitten aan de achterkant en er zit een plaatje overheen dat je eraf moet halen om bij de boutjes te kunnen. Dus uit elkaar moet het toch.
 
Ja zou kunnen dat dat bij de deltha clutch wel los moet, die zit met tandjes volgens mij toch? Bij de Polini en de oude hebo is dat anders.

Maar goed je kan wel meer afstellen met minder trekveren dus opzich kan je nauwkeuriger werken dan.
 
Ja zou kunnen dat dat bij de deltha clutch wel los moet, die zit met tandjes volgens mij toch? Bij de Polini en de oude hebo is dat anders.

Maar goed je kan wel meer afstellen met minder trekveren dus opzich kan je nauwkeuriger werken dan.
Klopt ik heb ook een hebo maar de delta is met tandjes idd.
Je kan inderdaad tussenstappen stellen.
Maar ik zoek een verklaring dat strakkere veren geen of amper een hoger aangrijp punt geven.
 
Ja dat kan ook slip zijn, maar zolang je toeren nog toenemen moet hij uiteindelijk wel komen. En omdat hij bij een lager toeren aangrijpt denk ik dat je oogjes iets wijder moeten waardoor er meer spanning op komt en dus ook meer kracht/toeren nodig zijn om ze aan te laten grijpen.

Ik ga er nu natuurlijk wel vanuit dat je v snaar nog klein voor groot achter is op moment van aangrijpen.

Want als deze verloopt voordat de koppeling aangrijpt heeft dit natuurlijk wel effect op je toeren van je motor.

Het aantal toeren van de motor verkleind het aantal toeren van je koppeling as, door klein voor groot achter. Maar als de v snaar al aan het verlopen is veranderd deze verhouding. Dus zul je dat op je toerenteller terug zien.
Post automatically merged:

Ja ik schrijf het een beetje krom misschien maar het kan wel eens zo zijn dat met iets lichtere rollen of een zwaarder druk veertje je toch je aangrijp moment kloppend krijgt met wat is voorgeschreven.
Dan zal je v snaar langer is de basis positie blijven staan. Ik vermoed dat dat hier gaande is aangezien je in het begin wel je juiste waardes haalt.
 
Last edited:
Ja dat kan ook slip zijn, maar zolang je toeren nog toenemen moet hij uiteindelijk wel komen. En omdat hij bij een lager toeren aangrijpt denk ik dat je oogjes iets wijder moeten waardoor er meer spanning op komt en dus ook meer kracht/toeren nodig zijn om ze aan te laten grijpen.

Ik ga er nu natuurlijk wel vanuit dat je v snaar nog klein voor groot achter is op moment van aangrijpen.

Want als deze verloopt voordat de koppeling aangrijpt heeft dit natuurlijk wel effect op je toeren van je motor.

Het aantal toeren van de motor verkleind het aantal toeren van je koppeling as, door klein voor groot achter. Maar als de v snaar al aan het verlopen is veranderd deze verhouding. Dus zul je dat op je toerenteller terug zien.
Post automatically merged:

Ja ik schrijf het een beetje krom misschien maar het kan wel eens zo zijn dat met iets lichtere rollen of een zwaarder druk veertje je toch je aangrijp moment kloppend krijgt met wat is voorgeschreven.
Dan zal je v snaar langer is de basis positie blijven staan. Ik vermoed dat dat hier gaande is aangezien je in het begin wel je juiste waardes haalt.
Ik had ook al een beetje die kant op zitten denken. Met strakkere trekveren draait de motor langer in zijn "vrij" maar gaat de snaar natuurlijk al wel schuiven. Hij kan sneller op toeren komen door iets langer vrij te lopen waardoor wellicht de snaar al naar binnen wordt getrokken.

Het klinkt wel enigsinds logisch. Ik heb er al een gele drukveer inzitten, zou eens de rode kunnen pakken al lijkt me dat beetje overkill maarja meten is weten dus ga het eens proberen (als het is afgekoeld).
 
Ik had ook al een beetje die kant op zitten denken. Met strakkere trekveren draait de motor langer in zijn "vrij" maar gaat de snaar natuurlijk al wel schuiven. Hij kan sneller op toeren komen door iets langer vrij te lopen waardoor wellicht de snaar al naar binnen wordt getrokken.

Het klinkt wel enigsinds logisch. Ik heb er al een gele drukveer inzitten, zou eens de rode kunnen pakken al lijkt me dat beetje overkill maarja meten is weten dus ga het eens proberen (als het is afgekoeld).
En?
 
Oke even een update....
Ik heb de scoot ff met de boormachine en dop gestart aangezien ik geen electrische start heb. Altijd beetje risicovol dat het moertje loskomt en dat gebeurde haha variateur en alles ervoor gelanceerd....had ik kunnen weten natuurlijk.
Dus even wachten op nieuwe onderdelen aangezien het een en ander kaduuk en kwijt is. Maargoed.

Voordat alles loskwam heb ik wel even kunnen testen of de snaar al de achter poulie in getrokken wordt voordat de koppeling aangrijpt. Dit is het geval, bij aangrijpen zit de snaar al 1/3 tussen de poulies dus daar zit waarschijnlijk wel het probleem. Morgen komt alles binnen en dan kan ik verder.
 
Zaterdag kwamen de onderdelen......de verkeerde :tearsofjoy:
Maandag wel de goede dus alles zit weer in elkaar. Met rode drukveer.
Wat betreft optrekken helpt het, de koppeling grijpt nu wel iets later aan maar nog verre van de vermelde 7000rpm. Duidelijk meer power met wegrijden, wieltje komt licht omhoog uit zichzelf. Nadeel, zoals viel te verwachten, de snaar blijft na wegrijden eigenlijk net te lang onderin hangen waardoor er wat over toeren onstaan tussen de 25 en de 50 kmh. Met de gele drukveer trek hij bij wegrijden te snel in de koppeling maar is tussen de 25 tot top wel weer perfect. Ik krijg het maar niet precies goed.
 
soms is de ene trekveer te strak , de andere te los , met koppeling met verstelbare kracht van trekveer , kan je de juiste Balans / afstelling vinden.
Echter vind ik die van Polini omslachtig , Stage 6 vind ik makkelijker .
 
Back
Top