trekkracht vermogendip

mk68

New Member
Hallo,

Wie kan helpen? Mijn zoon heeft een Peugeot speedfight 3, 2 takt luchtgekoeld. Sinds enige tijd begon de brommer slecht te starten. Stationair sloeg hij snel af en leek het of de gashendel een eigen leven ging leiden. Spontaan ging het toerental omhoog bij het op de middenbok zetten en leek het soms of het gas bleef hangen.

Nadat ik zelf het mogelijke had geprobeerd, heb ik de scooter naar een "speciaalzaak gebracht". Daar is achtereenvolgens het volgende gedaan:
* check op valse lucht (had ik ook al gedaan) maar volgens hen moest er een ander spruitstuk komen en is het membraam meteen mee vervangen omdat het open bleef staan.
* pakkingsringetje bij de carburateur/ gasschuif vervangen.
* nieuwe luchtfilter unit vervangen omdat er een scheurtje in de aansluiting van het huis/carburateur zat.

Resultaat: hij liep wel stationair maar reageerde zeer traag op het gas en houdt in bij 30 km/u, om vervolgens betrekkelijk lang te doen tot de 40 km/u om vervolgens beter door te trekken naar de 48 km per uur. De scooter is verder niet opgevoerd.

Vervolgens kregen ze hem niet goed afgesteld en leek hij nog steeds moeilijk stationair te lopen. Dus er bleef volgens hen alleen nog de cylinder/zuiger over. Die zag er inderdaad niet heel goed uit aan de binnenwand en is dus ook vervangen. Verhaal weer nagenoeg hetzelfde. Het ongecontroleerde toerental is opgelost, maar de trekkracht is weg in het middengebied. Ook het stationair afstellen is nog steeds moeilijk. Hij slaat vrij snel af en loopt wat onregelmatig.

Of ik een nieuwe vacuumpomp wilde kopen omdat ze vermoedde dat die defect was en de brandstoftoevoer daardoor minimaal.. Gelukkig had ik van een donorscooter nog een dergelijke apparaat, met als resultaat ...... geen verbetering. Gelukkig geen nieuwe gekocht, scheelde weer 100,-

De gasresponse heb ik inmiddels zelf verbeterd omdat bleek dat de luchtstelschroef van de carburateur helemaal dicht gedraaid stond. Die heb ik 1,5 open gezet. Wat een prutsers. Is volgens mij nog steeds niet optimaal. De dip blijft echter in het middengebied en het gas pakt slecht op.

In het begin trekt hij aardig, daarna zakt hij in toerental, om het dus in het eerder genoemde gebied, zwaar te hebben met weinig trekkracht. Iemand een idee?
rolletjes?
drukveer?
trekveer?
verstopte uitlaat?
sproeiers?

Heeft me dus al 500 euro,- gekost, bij die zogenaamde specialist. Omdat hij ook de uitlaat niet goed had gemonteerd, ben ik het vertrouwen in deze zaak helemaal verloren. Wie kan me helpen met meedenken?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Snor of brom?

Misschien is het ook even handig om te vermelden wat de setup momenteel precies is..?? En afstelling.
Verder heb je de carburateur al eens grondig laten reinigen in een ultra sone bad..
Hierbij moeten alle onderdelen uit de carb worden geschroeft en de kleine dingen in een schaaltje worden gedaan en de grotere dingen in een houdertje.. Sproeiers ect schoon blazen (uitblazen met een compressor als dat kan en goed opletten of je het licht weer ziet door de sproeiers.

Het is belangrijk om eerst de zorgen dat hij weer goed gaat lopen op de carburateur.. Afstellen van rolletjes ect kan je beter later doen.. (dan zijn kleine dingen die zo verholpen zijn..)

Wat is het verdere onderhouds history van de scooter? Welke onderhoudsbeurten gehad? Is de scooter 2ehands gekocht en zijn jullie de eerste eigenaar..

Graag wat meer informatie betreft deze scooter.. Anders word helpen nogal erg lastig als er geen informatie beschikbaar is.

En hoeveel kilometers staan er op de teller.?

Heeft de scooter verder nog een tijd stil gestaan? En hoe oud is de benzine die erin zit? Wanneer zijn de problemen ontstaan?

Maar het is wel duidelijk dat je beter naar een andere dealer kan zoeken..
 
Het is een brom. Inmiddels de carburateur nog eens goed bekeken en er bleek in de stationair kant een vervuiling te zitten in het kanaaltje naar de stationairsproeier toe. De sproeiers waren beiden open. De hoofdsproeier is trouwens 58. De rest van de brommer is nog standaard, met een terugloop uitlaat. De uitlaat met gootsteenontstopper schoongemaakt en rolletjes 7.5 gr. erin geplaatst. De problemen lijken nu te zijn verholpen. Dank voor het meedenken. Mijn zoon weer blij :)
 
Graag gedaan.. Peugeot horizontaal is vrijwel gelijk aan het oude vertikaal blok.. Alles wat zo ongeveer toepasbaar is op vertikaal geld ongeveer ook zo voor horizontaal.. 58 is de juiste hoofdsproeier voor een brom model.. (deze zat ook in mijn oude model vivacity..)

Ook kent peugeot wat vaker vervuiling in de carburateur.. Beste (naar mijn idee) om zo min mogelijk carburateur problemen te krijgen is om er een in-line benzine filter tussen te plaatsen, zodat de meeste rommel er niet in de carburateur blijft hangen..

Bij langdurig gebruik is het raadzaam om het vlottebakje van de carburateur leeg te maken via de drain die eronder zit.
Oude benzine laat vaak aanslag achter in kanaaltjes ect van de caburateur.. Dus deze ook goed schoonhouden naar lange niet gebruik is aan te raden.
 
Hoi ikzelf rijdt een jetforce ctech welke volgens mij een gelijk blok blok heeft.
Dit is mijn setup 62 sproeier luchtfilter ontgrensd ixil uitlaat zonder prop. 6,5 gram rollertjes variobegrensplaat aanwezig koppeling standaard.
Scooter loopt met deze setup tussen de 50/55 km per uur
Mocht je een dipje hebben bij de 20km dan zou je de trekveertjes kunnen vervangen van de koppeling voor gele mallossi veertjes
Heb ook met 58 sproeier gereden maar ervaring was dat motortje toch vrij warm werd met deze sproeier 60/62 houd ie het blokkie een stuk koeler.
En aangezien je er net een nieuwe cilinder op heb zitten en deze dus nog moet inrijden zou ik zeker de hoofdsproeiermaat ietsje groter houden ivm met extra smering en extra koeling door meer brandstof toevoer :)
 
Last edited:
Back
Top