mk68
New Member
Hallo,
Wie kan helpen? Mijn zoon heeft een Peugeot speedfight 3, 2 takt luchtgekoeld. Sinds enige tijd begon de brommer slecht te starten. Stationair sloeg hij snel af en leek het of de gashendel een eigen leven ging leiden. Spontaan ging het toerental omhoog bij het op de middenbok zetten en leek het soms of het gas bleef hangen.
Nadat ik zelf het mogelijke had geprobeerd, heb ik de scooter naar een "speciaalzaak gebracht". Daar is achtereenvolgens het volgende gedaan:
* check op valse lucht (had ik ook al gedaan) maar volgens hen moest er een ander spruitstuk komen en is het membraam meteen mee vervangen omdat het open bleef staan.
* pakkingsringetje bij de carburateur/ gasschuif vervangen.
* nieuwe luchtfilter unit vervangen omdat er een scheurtje in de aansluiting van het huis/carburateur zat.
Resultaat: hij liep wel stationair maar reageerde zeer traag op het gas en houdt in bij 30 km/u, om vervolgens betrekkelijk lang te doen tot de 40 km/u om vervolgens beter door te trekken naar de 48 km per uur. De scooter is verder niet opgevoerd.
Vervolgens kregen ze hem niet goed afgesteld en leek hij nog steeds moeilijk stationair te lopen. Dus er bleef volgens hen alleen nog de cylinder/zuiger over. Die zag er inderdaad niet heel goed uit aan de binnenwand en is dus ook vervangen. Verhaal weer nagenoeg hetzelfde. Het ongecontroleerde toerental is opgelost, maar de trekkracht is weg in het middengebied. Ook het stationair afstellen is nog steeds moeilijk. Hij slaat vrij snel af en loopt wat onregelmatig.
Of ik een nieuwe vacuumpomp wilde kopen omdat ze vermoedde dat die defect was en de brandstoftoevoer daardoor minimaal.. Gelukkig had ik van een donorscooter nog een dergelijke apparaat, met als resultaat ...... geen verbetering. Gelukkig geen nieuwe gekocht, scheelde weer 100,-
De gasresponse heb ik inmiddels zelf verbeterd omdat bleek dat de luchtstelschroef van de carburateur helemaal dicht gedraaid stond. Die heb ik 1,5 open gezet. Wat een prutsers. Is volgens mij nog steeds niet optimaal. De dip blijft echter in het middengebied en het gas pakt slecht op.
In het begin trekt hij aardig, daarna zakt hij in toerental, om het dus in het eerder genoemde gebied, zwaar te hebben met weinig trekkracht. Iemand een idee?
rolletjes?
drukveer?
trekveer?
verstopte uitlaat?
sproeiers?
Heeft me dus al 500 euro,- gekost, bij die zogenaamde specialist. Omdat hij ook de uitlaat niet goed had gemonteerd, ben ik het vertrouwen in deze zaak helemaal verloren. Wie kan me helpen met meedenken?
Wie kan helpen? Mijn zoon heeft een Peugeot speedfight 3, 2 takt luchtgekoeld. Sinds enige tijd begon de brommer slecht te starten. Stationair sloeg hij snel af en leek het of de gashendel een eigen leven ging leiden. Spontaan ging het toerental omhoog bij het op de middenbok zetten en leek het soms of het gas bleef hangen.
Nadat ik zelf het mogelijke had geprobeerd, heb ik de scooter naar een "speciaalzaak gebracht". Daar is achtereenvolgens het volgende gedaan:
* check op valse lucht (had ik ook al gedaan) maar volgens hen moest er een ander spruitstuk komen en is het membraam meteen mee vervangen omdat het open bleef staan.
* pakkingsringetje bij de carburateur/ gasschuif vervangen.
* nieuwe luchtfilter unit vervangen omdat er een scheurtje in de aansluiting van het huis/carburateur zat.
Resultaat: hij liep wel stationair maar reageerde zeer traag op het gas en houdt in bij 30 km/u, om vervolgens betrekkelijk lang te doen tot de 40 km/u om vervolgens beter door te trekken naar de 48 km per uur. De scooter is verder niet opgevoerd.
Vervolgens kregen ze hem niet goed afgesteld en leek hij nog steeds moeilijk stationair te lopen. Dus er bleef volgens hen alleen nog de cylinder/zuiger over. Die zag er inderdaad niet heel goed uit aan de binnenwand en is dus ook vervangen. Verhaal weer nagenoeg hetzelfde. Het ongecontroleerde toerental is opgelost, maar de trekkracht is weg in het middengebied. Ook het stationair afstellen is nog steeds moeilijk. Hij slaat vrij snel af en loopt wat onregelmatig.
Of ik een nieuwe vacuumpomp wilde kopen omdat ze vermoedde dat die defect was en de brandstoftoevoer daardoor minimaal.. Gelukkig had ik van een donorscooter nog een dergelijke apparaat, met als resultaat ...... geen verbetering. Gelukkig geen nieuwe gekocht, scheelde weer 100,-
De gasresponse heb ik inmiddels zelf verbeterd omdat bleek dat de luchtstelschroef van de carburateur helemaal dicht gedraaid stond. Die heb ik 1,5 open gezet. Wat een prutsers. Is volgens mij nog steeds niet optimaal. De dip blijft echter in het middengebied en het gas pakt slecht op.
In het begin trekt hij aardig, daarna zakt hij in toerental, om het dus in het eerder genoemde gebied, zwaar te hebben met weinig trekkracht. Iemand een idee?
rolletjes?
drukveer?
trekveer?
verstopte uitlaat?
sproeiers?
Heeft me dus al 500 euro,- gekost, bij die zogenaamde specialist. Omdat hij ook de uitlaat niet goed had gemonteerd, ben ik het vertrouwen in deze zaak helemaal verloren. Wie kan me helpen met meedenken?
Last edited: