trekkenals een krant na v-snaar wissel

Pimo00

Active Member
Hallo,

Hier Pimo van 54 jaar.
Ik ben in het bezit van een Grand dink titanium 50 S uit 2011 met 20.000 KM op de teller (2e hands gekocht) die gebruikt word voor woon werk verkeer.
Setup
gewoon standaard 50 CC cylinder (TNT) met Kymco kop en 9 Bar druk
Gladde variobus en 8 grams rollen
goede koppeling met gele trekveren (Malossi??) en een standaard druk veer (zo te zien)
17 MM keihin carbu met een 94 hoofdsproeier.
Uitlaat is van een onbekend merk zonder prop en ook zonder eindprop.

Scooter loopt goed trekt goed (geen whielis') maar gewoon goed met het verkeer mee. (Top 65 KM op de teller)
Ik wilde mijn v-snaar vervangen.
12" en 17.7 MM breed voor een Malossi 12" alleen deze is 18 MM breed.
Probleem is nu dat hij trekt als een krant, Lage toeren wel een hogere top (10 KM) en berg op is hij ook wat sneller en houd dat makkelijker vast.
Hij begin pas een beetje door te trekken vanaf 10 a 20 KM per uur maar wel met lagere toeren.
Alleen het optrekken vanuit stilstand is een ramp. (Moet bijna mee steppen)

Als ik de oude v-snaar terugzet is alles weer als van ouds.

Wat is wijsheid, lichtere rollen of iets sterkere trekveren voor meer toeren.
Met andere woorden help!!

Gr Pimo
 
Advertisement - register to remove this

Dank zou ik lichter Trekveren er in zetten , dat de Scooter iets minder toeren maakt , voordat de Koppeling aangrijpt.
Malossi Wit bijvoorbeeld .
 
Gewoon een kleine Controle doen , als de tanden van de snaar , onderkant Tand , die moet gelijk liggen met het uiteinde van de Variobus , klopt dat niet , dus als de onderkant Tand uitsteekt over de Variobus , dan pas ga je Shimmen .
Maar 0,3 mm breder ,,, de oude snaar is inmiddels ook smaller geworden door slijtage .
 
Ps :
Je moet niet denken ... IK koop een Malossi Snaar ? dat is Beter , de Graden (zijkant ) van de Snaar moeten overeen komen met de Vario .
Vaak ben je beter af met een Snaar van Dayco , of Bando .
Een Malossi Snaar werkt soms weer beter met een Malossi Multivar , omdat de Graden van de Snaar en Vario beter overeen komen .
 
Shimmen zodat de snaar bij vertrekken onderin de vario komt te liggen en bovenin de koppelingspoelies.
Groet,
Wat is shimmen??
Post automatically merged:

Is het niet zo dat ik het moet zoeken in of:
Strakkere terkveren of:
Lichtere rollen???????
Post automatically merged:

Wat is shimmen??
Post automatically merged:

Is het niet zo dat ik het moet zoeken in of:
Strakkere terkveren of:
Lichtere rollen???????
He ik heb nieuwe veren ondekt
terkveren :innocent:
 
Last edited:
...........................................
Pim...daar word verder niks slechts mee bedoeld!! dat weet ik zeker.
maar t volk is hier eenmaal een stuk jonger. en zijn sommige opmerkingen niet van de lucht.

maar je bent natuurlijk van harte welkom... was ik ook ;-)
 
Op het STN Forum word veel over Kymco Granddink , Newdink etc etc geluld...
Ook worden daar Meetings georganiseerd , en Toertochten .
Dus ik d8 ... Misschien wat voor jou .

Verder heb ik geen verkeerde Bedoeling ... Althans ... Niet dit keer. ;)
 
Op het STN Forum word veel over Kymco Granddink , Newdink etc etc geluld...
Ook worden daar Meetings georganiseerd , en Toertochten .
Dus ik d8 ... Misschien wat voor jou .

Verder heb ik geen verkeerde Bedoeling ... Althans ... Niet dit keer. ;)
Had ik ook niet verwacht.

Ik neem dan aan dat het bestuur wel had in gegrepen.
No hard feelings

Ik had alleen verwacht dat het een algemeen probleem was en niet gerelateerd aan een Grand dink.


De rolls royce onder de scooters heeft dus zijn eigen plek. :D

Heb me daar nu ook aangemeld.
Maar ook hier mag nog steeds mee gedacht worden hoor, heb ik geen bezwaar tegen. :yum:
 
Ik denk wat Brute force zegt wel klopt wat betreft de vsnaar van malossi.
Deze zijn vaak specifiek berekend op de Malossi varios en kunnen op andere varios met een andere breedte hoek problemen geven ,
zelf heb ik het ook wel eens mee gemaakt waar ik een Malossi vsnaar op een power1 vario had gezet. Werkte niet echt goed.
Een Dayco vsnaar zal een betere connectie hebben voor je vario denk ik zomaar.

Shimmen is de stand van de onderste schuine rand van de vsnaar precies op 1 lijn zetten met het uiteinde van de vario glijbus,
op die manier staat de vsnaar goed onderin zoals het hoort.
Als dat niet goed staat krijg je of een effect dat het lijkt of je in de 2de versnelling op een schakelbrommer weg rijd ( onderste rand vsnaar over de rand van uiteinde vario glijbus ) of juist met hoge toeren op trekt en hoge toeren blijft houden ( onderste rand vsnaar onder de rand glijbus ).
Vaker komt het voor dat de glijbus te kort is om de onderste rand van de vsnaar gelijk te leggen met de rand van de glijbus, deze shim je dan door middel van shimringen wat de afstand op vult.
 
Last edited:
Graag gedaan, ik deel graag deze kennis met anderen .
Sleutelse en laat ons het goede resultaat weten, of als er nog vragen zijn schroom niet deze te vragen.
 
Zal ik doen
Alleen zal dat ff duren ivm werkzaamheden op mijn werk.
Daar gaat enorm veel vrije tijd in zitten.
Voor nu oude snaar terug geplaatst en ff doorrijden zo.
Gr Pimo
 
De variobus zou ik gewoon standaard laten. Het ligt aan de riem, die is iets te breed waardoor hij nu slecht optrekt. Heb ik ook gehad. Je zou kunnen wachten totdat hij is ingesleten of een ander merk kunnen proberen.
 
Back
Top