Transmissie olie

robbie0000

New Member
Hallo net de transmissie olie afgelaten en die kwam er grijs groen uit en stinkt ook behoorlijk. Het is een fosti grande retro uit 2008 met 10000 op de teller.16166067171416977206806612900043.jpgzal mijn vertanding kapot zijn mijn retro scootertje trekt ook niet meer lekker op en boven dw 40kmh zoemt die ook.
 
Advertisement - register to remove this

En transmissie olie heeft altijd een apart geurtje en inderdaad een beetje groen van kleur ( al ligt dat ook waarschijnlijk aan het merk , ik heb meestal kroon olie)
 
Is meestal gewoon 75w90 olie vertandings olie meurt altijd bij de ene scooter
erger dan dan andere,keer meetstal kleurt de olie donker zwart maar als het grijzig is en als je er met een magneet doorheengaat kan je wat gruis van vertandings vinden. Maar pas als er echt tanden afgebroken zijn is het zorgzaam. Gewoon goed doorspuiten met remreiniger en lucht erna weer bijvullen
 
Afgaande op de olie die ik zie, no worries. Even goed kijken of er bezinksel in zit, op zoek naar glitters. INdien niet aanwezig, gewoon weer vullen met nieuwe 'gear olie'.
De tussenstap van remreiniger zou ik overslaan.
Groet,
 
Vertanding hoeft niet perse kapot te zijn.. Die kunnen normaal gesproken best veel hebben..
Vaak zijn eerder de lagers aan de beurt.. Kan ook slechte lagers in het vertandings gedeelte zitten..

Best is om het toch even open te maken en het allemaal de inspecteren.
Als de lagers stroef draaien en krassen dan kan je ze beter vervangen.. En dan gewoon de tandwielen er terug erin doen met nieuwe olie. En niet vergeten een nieuwe pakking papier te plaatsen.
 
Vandaag de vertanding uitelkaar gehaald zag wel wat schilfers maar aan de vertanding zelf kan ik weinig zien( zie fotos). Lagers zeen er allemaal wel heel uit maar toch zit er eentje tussen die krast. Ook het lager die op de ingaande as zit naar de koppeling bleef het lager bij eruit tikken van de as op de as zitten en die zit best vast erop. Voor dat ik de vertanding los heb gehaald had ik nog een nieuwe koppeling geplaats en eerst geprobeerd of mijn probleem verholpen was maar helaas was zelfs erger. Als ik vol gas geef en mijn voeten op de grond hou dan kon ik de scooter gewoon tegen houden. Ik ben nu een beetje uitzicht loos over hoe nu verder. Tussen de vertanding zat wel veel vuiligheid in de vorm van zand leek het wel.Dit heb ik allemaal al vervangen.
Cilinder en zuiger
Kleppen uitlaatklep was eerst verbrand
Kleppen gestelt op in 0.08 en uit op 0.10
Nieuwe uitlaat
Nieuwe vario met 7 gram rollen
Nieuwe riem
Nieuwe koppeling
35kmh cdi met afstandsbediening naar onbegrensd.20210328_194055.jpg20210328_194055.jpg20210328_194042.jpg20210328_194028.jpg20210328_194002.jpg
 
Heb je de uitlaatklep altijd al op 0.10 gehad? Omdat die al eens verbrand is geweest (toch niet genoeg koeling gehad)
 
Nee ik heb de scooter gekocht om op te knappen hij starten toen bijna niet. Blokje je helemaal uitelkaar gehad en volledig schoongemaakt. Hij lekte toen ook olie bij de klepseals en uitlaatklep wad behoorlijk zwart geblakerd. Nu loop die mooi geen gestotter niks heb sproeier 82 erin zitten.
 
Back
Top