Mrthijs

New Member
Beste leden,

Ik heb een vraag over mijn Aprilia SR50 WWW AC met een Minarelli hori.

Ik heb zo'n 2 maand geleden een complete blokrevisie gedaan, (nieuwe lagers, keerringen, kruk, zuiger, cilinder, kop en bougie). Ik heb het blok goed ingereden (+-1000km) en daarna geen problemen gehad. Totdat ik bijna op topsnelheid ineens een resonerend geluid begon te horen met wat getik. Als ik hem doortrok was het geluid verdwenen. Vanaf dat moment ging het van kwaad tot erger en hoorde ik bij elk toerental (behalve stationair) een ratelend/resonerend geluid en getril. Ik heb er vanaf dat moment weinig op gereden. Nou pakte ik vandaag de scooter weer uit de schuur en lekker warm laten draaien zoals altijd. Toen kwam ik heel traag op gang en stopte de scooter met optrekken bij een kilometer of 25. Als ik hem uitzet trekt hij wel weer naar top, totdat ik compleet afrem. Na stilstand is het weer +-20 totdat ik hem uitzet.

Wie heeft dit ook gehad of weet een oplossing?

Met vriendelijke groet, Thijs
 
Advertisement - register to remove this

heb je de vertanding ook al eens bekeken toen je de boel ging reviseren, vaak word deze overgeslagen en heeft dan ook weinig tot geen onderhoud gehad..

Wellicht heb je goedkope vervangingsdelen gebruikt (goedkoop is vaak ook echt duurkoop)


Anders denk ik dat je alles misschien wel goed gemonteerd hebt, maar niet echt goed de carburateur hebt afgesteld en momenteel op een te schrale sproeier rijd.. Probleem zou bij de zuiger / zuigerveren kunnen liggen, stel je eens voor hoe slecht het voor de zuiger / veren zijn als het mengsel nog op orde is kwa afstelling.. Minder benzine is minder kracht, maar ook zorgt meer benzine voor meer koeling in het motorblok..
Overigens gaat een zuiger normaal razend snel door de cilinder heen.. Rijden met een te schraal mengsel, leverd blessures op voor motorische onderdeln zoals de genoemde zuiger / veren.
 
heb je de vertanding ook al eens bekeken toen je de boel ging reviseren, vaak word deze overgeslagen en heeft dan ook weinig tot geen onderhoud gehad..

Wellicht heb je goedkope vervangingsdelen gebruikt (goedkoop is vaak ook echt duurkoop)


Anders denk ik dat je alles misschien wel goed gemonteerd hebt, maar niet echt goed de carburateur hebt afgesteld en momenteel op een te schrale sproeier rijd.. Probleem zou bij de zuiger / zuigerveren kunnen liggen, stel je eens voor hoe slecht het voor de zuiger / veren zijn als het mengsel nog op orde is kwa afstelling.. Minder benzine is minder kracht, maar ook zorgt meer benzine voor meer koeling in het motorblok..
Overigens gaat een zuiger normaal razend snel door de cilinder heen.. Rijden met een te schraal mengsel, leverd blessures op voor motorische onderdeln zoals de genoemde zuiger / veren.


Beste Eurokit,

Ten eerste bedankt voor de reactie.

Ik heb inderdaad niks bij de vertanding/ aandrijving vernieuwd. Wel heb ik het eraf gehaald, laten bekijken door een kameraad die best vaak scooters en brommers reviseert. Het zag er netjes uit volgens hem.

Het lijkt er juist op dat hij te rijk loopt, hij verzuipt echt bij hoge toeren. Maar als ik hem afstel (sproeiers en stelschroef) is dit echt de juiste afstelling voor mijn blok. Heb al heel wat andere afstellingen geprobeerd.

Ik denk zelf dat het probleem bij de aandrijving en of krukaslagers ligt. Al lijkt het mij sterk dat de lagers nu al af zijn. Omdat ik ze op de juiste wijze in het blok heb gezet. Ook denk ik niet dat de krukaslagers zo'n hard geluid veroorzaken. (Klinkt alsof de uitlaat lek is op volle toeren)

Met vriendelijke groet, Thijs
 
Ja ik ben bang dat ik mij bij Eurokit moet aansluiten
Ik zou alles nog 1x uit elkaar halen en goed nalopen en ik ben bang dat je dan 1 van de door Eurokit genoemde punten gaat tegenkomen.
Een niet juist gemonteerd lager/kering een beschadigde zuigerveer/cilinder etc etc.
 
Lager kunnen prima na 500km simpel kapot lopen door ze verkeerd in het blok te steken.. Of de krukas staat dan onder een bepaalde spanning..
 
Back
Top