Torsie meten Krukas..

Spock

?!?
Hallo mensen, ik vroeg me af of een paar mensen mij wat duidelijkheid konden verschaffen over het volgende: Ik zit nu in mijn eindexamenjaar en doe een Profielwerkstuk over Verbrandingsmotoren, hierbij doe ik ook een proef, nu leek het mij leuk om de torsie op de krukas te meten bij verschillende brandstoffen en kijken of hier een groot verschil tussen zit..
Maar hoe kan ik de torsie meten op de krukas, ik zie weleens bij testbank uitdraaien dat er de torsie ook gemeten is bij de krukas..
Is er een speciale meter op de markt of iets dergelijks?

Als iemand het weet, ik hoor het graag :)
 
Advertisement - register to remove this

Jij bedoelt waarschijnlijk koppel aan de krukas (engels:torque).

Torsie is verbuiging/verdraaiing van de krukas namelijk.

Koppel is te meten op een testbank; d.m.v. een statische meting met een rem of een dynamische meting zoals met Tovami of Dynojet banken. Koppel aan de krukas is dan te bepalen als je het krukastoerental meet.
 
Zonder testbank gaat dat niet lukken. Een statische meting doe je namelijk met een statische testbank....
Dit houd namelijk in dat je bij zo'n meting het motortoerental constant houdt en bijvoorbeeld de belasting varieert.

Je zou een acceleratiemeting kunnen doen met een complete scooter. Als je gewicht scooter+berijder+Cw waarde+snelheid+afgelegde weg & tijd weet, valt het vermogen van je scooter te berekenen. Weet je dan ook het toerental wat he scooter draait, dan valt het koppel ook uit te rekenen. Maar dat wordt waarschijnlijk wel een beetje ingewikkeld.

Dus OF een testbank regelen OF wat anders verzinnen denks.
 
Back
Top