torqeu driver, welke spiebaan voor 50cc ?

jaeneke

Well-Known Member
eerst een korte voorstelling zal op zijn plaats zijn(lees hier al een tijd mee dus),

ik ben dus Vanloffelt Lesley en woon in het Belgische limburg.
ik ben 27j en rij sinds kort terug met mijn droom van een scooter van toen ik 17 was.
dit is dus de phantom F12...

naar mijn idee een van de lekkerst rijdende/sleutelbare scooters tot heden met een minarelli blokje.

ik heb dus enkele maanden geleden erg goedkoop een mooie F12 op de kop kunnen tikken maar hij had al 20500km gelopen.

dus ben ik begonnen met verschillende dingen te vernieuwen.

na een klein nazicht bleek dat er een pijp onder heeft gezeten, ik had hem dus in afgestelde en originele staat gekocht(hij liep nog ondanks dit 55-60kmh).

dus ik de ring en de trechter eruit en de vario nagekeken.
daar moest een hoop aan vernieuwd worden inc. de uitlaat.

lang verhaal kort :
er zit nu een Doppler SBR2 vario in met daarnaast Dopppler halfpoulie, een malossi torque driver halfpoulie achter, rode Doppler trekveren, de drukveer is die wat ik bij de Doppler vario heb gekregen(een korte zilveren) en er is een lazer uitlaat gemonteerd met sproeier 84(er zat een 80 in, maar zoals eerder gezegd vorige eigenaar heeft ook met een pijp gereden dacht ik gezien te hebben).

nu is mijn probleem dat ik eigenlijk niet zoveel topsnelheid heb, een vriend van me heeft ongeveer dezelfde setup(behalve de torque driver niet) en die zijn aprilia SR looptin één ruk 95 op zijn teller.

ok die aprilia's liegen hard dus laten we zeggen dat hij in één ruk 80 loopt op mijn teller(die redelijk juist gaat volgens de gps).

'normaal' zou mijn F12 ook in één ruk naar de 80 moeten kunnen gaan maar dat doet hij niet, tot 70 geen probleem maar om daarboven te geraken moet ik érg hard persen ondanks de motor geen overtoeren ofzo maakt...(toerenverlop is erg lineair en stabiel)

nu was ik aan het denken, ik heb die torque driver en die uitlaat er sinds gisteren onder hangen maar ik heb de minst schuine spiebaan gekozen vanwege het nog maar steeds de ori 50cc cilinder is.

zou het toch niet beter zijn om de schuinste spiebaan te gebruiken ?
ik neem aan dat er hier meer mensen zijn die de juiste effecten weten van die spiebanen ?

het mooie vond ik dat ik met die Doppler voorvario en een tijdelijke leo ZX met méér gemak over de 70kmh ging als nu met die lazer uitlaat en torque driver...


o ja ter info : mijn koppeling en kopp huis zijn versleten en deze slipt redelijk hard met de rode trekveren, er is al een Doppler koppeling en huis onderweg inclusief een witte en rode malossi drukveer nog wat rolletjes voor de Doppler vario.
 
Advertisement - register to remove this

Cilinder

die 20500km heeft de Cilinder + Krukas + Lagers deze KM ook ?
anders zou ik eens KrukasLagers en meschien ook krukas vervangen
en je cilinder Zeker nakijken :)
 
Mijn god wat een lap tekst voor 1 vraag....

Beter hou je je vraag wat korter. dan weet ik zeker dat je meer reactie's krijgt. Ik ga dit niet eens lezen...
 
die 20500km heeft de Cilinder + Krukas + Lagers deze KM ook ?
anders zou ik eens KrukasLagers en meschien ook krukas vervangen
en je cilinder Zeker nakijken :)

denk dat de cilinder al is vervangen geweest, als ik de compressie met men vinger in het bougiegat voel dan is die nog best sterk, hij zuigt mijn vinger gewoon het gat in ondanks mijn vinger dikker is.
(zo doen we de compressie test bij de 26cc zenoah motoren van de bigscales ook)

deze test is niet nauwkeurig maar zo heb je toch ongeveer een idee.
+ we zagen aan bepaalde andere onderdelen dat die ook recent waren vervangen dus ik neem aan dat hij niet zo lang geleden wel een groot onderhoud heeft gehad.

krukaslagers voelen goed aan, ik voel geen of bijna geen speling met de hand.

@ John, moet jij weten kerel, ik geef die info nu liever in één keer dan 101 vragen te krijgen over "welke sproeier heb je ?" of "welke uitlaat?" of "wat is je set-up" of... of...

en daarbovenop nog reclamaties dat ik me nog niet heb voorgesteld en ineens begin met onduidelijke vragen:?
 
Mja met je vinger de compressie meten dan weet je nog niet goed of de zuiger / zuigerveren versleten zijn.
Haal de cilinder er af en laat de zuiger nameten om te kijken of deze nog goed is.

Rode drukveer is ook totaal niet nodig, gewoon een malossi geel pakken.

De torque driver heeft overigens totaal geen invloed op topsnelheid etc.
Deze verbeterd alleen de toerenverloop, zodat deze stabieler is.
Een andere spiebaan kiezen scheelt imo ook niks, dit zorgt alleen voor een ander toerenverloop, hetzelfde als je dus een schuinere half poulie gebruikt.

Verder probeer misschien eens wat lichtere rollen, zodat je scooter wat meer toeren draait, aangezien als hij te weinig toeren draait hij ook erg inhoudt op top.

Verder kun je volgende keer beter een wat korter verhaal typen, aangezien veel mensen zo'n lap tekst niet eens gaan lezen, zoals john al zegt :)
 
bij de eerst volgende gelegenheid ga ik de cilinder nameten, maar ik ga ervanuit dat hij nog goed is aangezien hij altijd onmiddelijk start(van de eerste slag) enz.

die rode is idd overkill maar die had ik ineens maar laten meekomen voor als er een DR70 ofzo opkomt:p

nee idd, geen invloed op de topsnelheid weet ik, maar het was net alsof de scoot ondanks de betere uitlaat moeilijker over de 70 ging + het viel me op dat ik precies wat minder vermogen had als normaal.

vlotter op toeren blijven was dik in orde moet ik er effe bij vermelden.
ik heb daarstraks dan maar eens zelf getest of die andere spiebaan beter was.
niet dus, nu trok hij 'iets' beter maar begon hij al in te houden bij 60 ipv 70.

deze keer had ik zonder variokap getest en het viel me op dat ik een raar geluid hoorde.

heb ik er alles afgedonderd en gekeken, nu was de binnendiameter van de malossi poulie een haar groter als de as v/d originele poulie met als resultaat dat het vet ook via de keerringen kon weglopen onder druk.

dan heb ik maar de ori poulie er terug op gemonteerd en nu rijd hij weer vlot over de 70 zonder rare geluiden en blijkbaar met meer power volgens mijn gevoel:)

ik heb ook lichtere rollen in aantoch voor de doppler vario, ik wou al een grammetje of 2 minder proberen vandaar.

moet ik wel effe denken wat ik met die poulie moet doen...

zal ook in het vervolg erop letten dat mijn beginpost niet te lang is.
 
Back
Top