Tomos yougster geen spanning op de kabelboom/kortsluiting?

Ingmar038

New Member
goedenavond,
het registreren op het Tomos forum lukte mij niet dus hoop dat hier iemand mij kan helpen.
ik probeer een vriendin te helpen haar yougster'r uit 2005, deze heeft ze gekocht met kapotte verlichting. dit is een simpele tomos met ook een vrij simpele kabelboom(geen e-start, knipperlichten en contactslot) nu heb ik de lampen en zekering er uit gehaald en bekeken en deze waren allemaal doorgebrand. nu heb ik zelf even een glaszekering er tijdelijk aan verbonden om te testen of ik wel spanning krijg op de fittingen van de lampen. dit blijkt niet het geval, slecht 1 a 2 volt. wanneer ik de spanning uit het blok meet(losgekoppeld van de kabelboom) meet dit keurig 12v. echter wanneer ik hem dan verbind met de kabelboom schiet de spanning terug naar 2 volt en je hoort het motorblok dan ook minder toeren maken door de weerstand. dit terwijl alle verbruikers ontkoppeld waren(verlichting, toeter). betekend dit dat hij ergens gewoon harde kortsluiting maakt? de zekering in de koplamp lijkt te zitten tussen de plus en de massa van de kabelboom, hoort dit wel?

als iemand weet wat ik verder kan testen of doen wordt het erg gewaardeerd,
groet Ingmar
 
Advertisement - register to remove this

Ik snap niet goed wat je bedoelt met:
nu heb ik de lampen en zekering er uit gehaald en bekeken en deze waren allemaal doorgebrand. nu heb ik zelf even een glaszekering er tijdelijk aan verbonden om te testen of ik wel spanning krijg op de fittingen van de lampen.
en met:
de zekering in de koplamp lijkt te zitten tussen de plus en de massa van de kabelboom

Het in elkaar zakken van de spanning van 12V naar 2V en het zwaarder beginnen te lopen van de motor lijkt er wel op dat er inderdaad een fikse stroom loopt die de statorspoel niet aankan, maw een kortsluiting.

Heb je een schema van deze brommer en kun je die misschien hier even uploaden?

Misschien een idee om op het draadje uit het blok, waar onbelast 12V op staat en belast 2V op staat, een lampje aan te sluiten, zonder dit kabeltje aan te sluiten op de kabelboom van de brommer, en kijken of dit lampje wel wilt branden.
 
Het type zekering dat in de brommer zat was mij niet bekend, dus heb er tijdelijk mijn eigen zekering houder er tussen geplaatst met een 10A glas zekering(niet te zien op foto hieronder, dit is foto van originele situatie).

zie hieronder wat ik bedoel met de zekering tussen de massa en plus: in mijn geval zit 1 op de massa, 2 en 3 voor dimlicht en groot licht en 4 is verbonden met de 12v.
1722281186734.png

dit schema komt het meest overeen met de brommer:
1722281124536.png

misschien nog wel wel handig om te vermelden dat ik momenteel de spanningsregelaar niet heb aangesloten en de uitgang van de spoel direct heb verbonden op de kabelboom. aangezien ik hem alleen stationair test lijkt me dit geen probleem.
 
Dit is geen zekering, dit is een lampje.
Als jij er een zekering hebt ingezet ipv dit lampje heb je inderdaad een kortsluiting!

Ik neem aan dat aansluiting 1 ook verbonden is met het huis van de duplolamp voor groot- en dimlicht of is dit soms aansluiting 4 ?
Die beugel raakt de elektrische delen toch NIET, hoop ik ?
 
Last edited:
Ik had mijn tekst ondertussen nog aangepast, wellicht nog even opnieuw lezen.
aansluiting 1 is inderdaad verbonden met het huis van de lampaansluiting ja! die beugel raakt inderdaad niks die is om de houder vast te zetten,. op de foto lijkt het inderdaad wel of hij er op ligt.
 
Trouwens dit type lampje noemt men een festoon lamp of een buislampje.
Werden vroeger ook vaker toegepast, zover ik weet, in interieurverlichting van auto's en deurbellen.
Wel even opletten want deze lampjes kun je niet alleen krijgen in 12V, maar oa ook in 24V en in verschillende vermogens (wattages) dus even goed kijken op het oude lampje welke voltage en wattage je moet hebben.
Staat gedrukt op 1 van beide metalen contacten.

Edit: By the way, ik zou geen led-variant nemen, de spanning van de brommer is te onstabiel en zonder led-driver gaan deze snel kapot.
 
Last edited:
Back
Top