Tomos Tuning

Status
Not open for further replies.

S.P.E.E.D.

Well-Known Member
Yo dit is vast een wacko vraag maaja,

Me vriendin zit de hele tijd aan me kop te zeuren of dat ik haar tomos wil onbegrenzen! nou dat wil ik wel doen:p maare ik heb geen f*ckin idee waar je dat ding moet onbegrenzen :? waar zitten die begrenzers in zo'n ding??? met de tandwielen klooien ofzo?

nou ik hoor het wel als ik antwoord heb op mun vraag sluit ik hem wel gelijk!
 
Advertisement - register to remove this

Ow ja sorry, op andere forums kon dat wel8P Maare om ff terug te komen op die Tomos, een uitlaatje/en een cilinder dat weet ik wel maare zo'n ding heb toch begrenzers of ben ik nou gek??? Ik weet het ik zal wel weer worden uitgescholden dat ik moet oprotten met dit soort vragen, maaja
 
Originally posted by S.P.E.E.D.
Yo dit is vast een wacko vraag maaja,

Me vriendin zit de hele tijd aan me kop te zeuren of dat ik haar tomos wil onbegrenzen! nou dat wil ik wel doen:p maare ik heb geen f*ckin idee waar je dat ding moet onbegrenzen :? waar zitten die begrenzers in zo'n ding??? met de tandwielen klooien ofzo?

nou ik hoor het wel als ik antwoord heb op mun vraag sluit ik hem wel gelijk!

Volgens mij zitten er geen begrenzers in. De cilinder uitlaat enz zijn ontworpen voor weinig vermogen bij een laag toerental. Je kan wel een snellere uitlaat monteren. En 70 cc en 15 mm kan ook wel, maar ik niet dat je van je vriendin afwilt 8P, dus doe dat maar niet.
 
De uitlaatbocht is de begrenzer, koop een Tecno of een Promaatje of zo...

Misschien dat je dan zo rond de 55, 60 haalt. Is dat nog niet hard genoeg kun je een Eurokit cilindertje monteren, 70cc.

Polini membraan cilinder voor Puch Maxi past ook btw...:)
 
proma uitlaat op een tomos is zeker relaxed :)

nogff iets andere tandwielverhouding en ik had er een 50cc eurokit op (alu, 50 'snel') met een uitgeboorde carb en spruitstukgeval iets.

liep ongeveer 80km/u (hield de oto's bij op een B-weg)
 
Bij je luchtfilter zit een rubbere versmaling die kun je eruit halen soms zit er in het spruitstuk een buisje kun je ook uithalen voor de rest zou jij je carburateur kunnen uithonen een iets grotere sproeier rond de 60 en een promo uitlaatje dan loopt tie wel rond de 50.
 
Snor is begrenst op

Cilinderkop (is uitgedraait tegenover een bromkop, verlies compressie)
Cilinder (Inlaat waar het membraan is wat versmalt vergeleken met brom)
Spruitstuk ( Zit een busje in en zorgt dat je geen grotere carb erop kan zetten
Uitlaat ( Zit een slinger bocht op die ook dunner is)
Achtertandwiel ( Bij de ene is het 33 en de andere 31)
Carburateur ( 14/9 is eigenlijk een begrensde maat 14/12 een normale maat)
Tandwiel in blok ( Tandwiel wat tussen je carters zit is bij snor groot een brom klein)

Luchtfilter is ook begrenst zodat ie minder lucht aan moet zuigen.

Een tomos snor is een en al begrenzing!
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top