Tomos start niet

Justan Baaij

New Member
Ik heb een tijdje terug een Tomos gekocht om op te knappen. Deze start niet, en dus ben ik bezig met het probleem te constateren. Ik loop nu echter een beetje vast: De bougie vonkt, de carburateur is helemaal mooi schoon van binnen en als ik een beetje benzine in de cilinder doe en dan kick start hij wel. Dit betekent denk ik dat het probleem in de toevoer van benzine zit (?). Weet iemand wat voor probleem het zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Wanneer hij dan maar even loopt tot de benzine verbrand is dan zit het dus in de benzine toevoer.
Werkt de Vacuüm Benzinekraan nog wel?
Naamloos.png
Wanneer je het slangetje aan de zijkant erafhaalt en je start, moet daar benzine uitkomen.
Dat ding zit onder aan de tank.
 
Die loopt inderdaad door als je het kraantje opendraait. Ook als hij niet start loopt hij dan. Er komt ook benzine onderin de carburateur terecht
 
Heb je een benzine kraan dan?
Haal het slangetje van de caburateur eens af en start dan, komt er dan benzine uit?
Ja dan is het slangetje niet verstopt, nee dan is slangetje verstopt of vacium kapot of verstopt.
Anders caburateur nog eens eraf halen en nakijkijken.
Zit er wel benzine in de vlotterkamer van de caburateur?
 
Er zit inderdaad benzine in de vlotterkamer. Dit betekent denk ik dat het probleem tussen de carburateur en de cilinder moet zitten, maar ook daar is niets verstopt. Of kan het probleem nog ergens anders zitten?
 
Is het een 2T?
Kijk het membraam een na.

Het membraan is een ventiel. Hij zit aan je spruitstuk en heeft een paar flexibele klepjes die de doorgangen afsluiten. Als je zuiger naar beneden gaat en mengel aanzuigt door de spoelpoorten ontstaat er een onderdruk in het carter, waardoor de klepjes opengaan, en er vers mengsel het carter inkan.
Als de zuiger weer omhoog komt wordt de klepjes dicht gedrukt waardoor het mengsel er niet meer terug uitkan.
 
Doe je bougie eens in de cilinder en kick een paar keer zonder de bougiedop erop. Word je bougie nat? Cilinder heeft wel voldoende compressie?

Zo nee, dan zit er toch iets niet goed in je aanvoer. Wellicht je membraan inderdaad.
Zo ja, dan krijgt ie wel brandstof maar slaat ie niet aan en word je zoektocht lastiger.
 
De membraan is nog helemaal goed, de bougie wordt volgens mij niet nat, kan het helpen om nieuwe pakkingen bij het membraan aan te brengen? En ik hoorde ook iets over een keerring, zou dat wat kunnen zijn? Hoe kun je testen of de cilinder voldoende compressie heeft?
Sorry voor de vele vragen, maar ik ben een beginnende klusser :)
 
Sorry voor teveel vragen is onzin, daar is het forum voor! Nu alleen hopen dat je er ook wat aan gaat hebben.

als je bougie niet nat word, dan heb je zoals Buldog al uitlegde dus geen / te weinig onderdruk om je membraan te openen en benzine door te laten. Vaak is er dan sprake van valse lucht of compressieverlies.

Compressie. Als de bougie erin zit mag je eigenlijk het kickstartpedaal niet met de hand naar beneden kunnen drukken. Dit moet best zwaar gaan - doordat je druk opbouwt.

als je het membraan losgehad hebt zou ik altijd adviseren nieuwe pakkingen te monteren.

keerring kan lek zijn ja. Relatief simpel te vervangen.Komen we wellicht later nog op.
 
Kan ook zijn dat het witte busje op het spruitstuk (wat in de carburateur versleten is.. En daardoor geen dichte verbinding is naar het spruitstuk..
Dan is er amper een goede luchtstroom door de carb.. Omdat hij dan bij het spruitstuk lekt.
 
Ik heb alle pakkingen rond en in de cilinder vervangen, en ik heb een nieuwe zuiger aangebracht. Volgens mij is er meer compressie, want ik kan de kickstartpedaal eigenlijk niet meer met de hand naar beneden drukken. Hij start echter nog steeds niet...
Nu maar de keerring vervangen? Het witte busje op het spruitstuk lijkt nog goed, maar die kan ik voor de zekerheid altijd vervangen natuurlijk
 
Back
Top