Tomos, speling tussen pickup en nok vliegwiel

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Weet iemand misschien hoeveel speling er moet zitten tussen het vliegwiel voor de pickup (tomos 2015) en de pickup zelf.

Normaal zou je denken, je schroeft dat ding erop en je bent klaar.
Maar ik heb ter vervanging van de oude stator een nieuwe moeten kopen en blijkbaar was het een DMP geval.
Maar als ik de pickup er normaal erop schroef en het vliegwiel ook..

Dan loopt de nok van de vliegwiel tegen de pickup aan en kan de krukas niet verder draaien.
Aangezien het om een imitatie stator gaat zal ik denk ik iets moeten aanpassen om het werkend te krijgen.

Maar nou weet ik niet hoeveel de fabrieks speling is hoeveel deze moet zijn.. Iemand hier misschien bekend hiermee?
 
Advertisement - register to remove this

Zelf zou ik zeggen van iets tussen de 0,3 en 0,5mm, zolang hij het maar niet raakt, maar ook weer niet teveel.
 
ongeveer is ook wel lastig... Weet je nog niet precies wat het zou moeten zijn.. Want dan ken het net zo goed 0.45mm zijn.
Maar misschien zijn er mensen die de werkplaats handleiding goed kennen, of iets hierover gezien hebben wat zij aangeven.
 
Hoe kleiner de afstand hoe beter het signaal.
Op onderstaand testje zie je wat de afstand uitmaakt.
Deze meneer gaat er van uit dat een businesscard 0,015 inch is. ( =0.381‬mm)
En dan wordt er ook nog aan pickup-spoelen gemeten met een relatief hoge impedantie.

Om een voorbeeldje te geven een gemiddelde scooter heeft een pickup-weerstand van om en nabij 100 tot 150 Ohm, hij meet aan pickup-spoelen van 200 en 450 Ohm.

Ik zou zelf op 0,25 tot maximum 0,4 mm gaan zitten.
Zorg er wel voor dat de pickupspoel goed stabiel gemonteerd wordt, anders krijg je iets moois als je door een kuil rijdt en de pickupspoel het nokje op je vliegwiel raakt in volle vaart.

 
Hoe kleiner de afstand hoe beter het signaal.
Op onderstaand testje zie je wat de afstand uitmaakt.
Deze meneer gaat er van uit dat een businesscard 0,015 inch is. ( =0.381‬mm)
En dan wordt er ook nog aan pickup-spoelen gemeten met een relatief hoge impedantie.

Om een voorbeeldje te geven een gemiddelde scooter heeft een pickup-weerstand van om en nabij 100 tot 150 Ohm, hij meet aan pickup-spoelen van 200 en 450 Ohm.

Ik zou zelf op 0,25 tot maximum 0,4 mm gaan zitten.
Zorg er wel voor dat de pickupspoel goed stabiel gemonteerd wordt, anders krijg je iets moois als je door een kuil rijdt en de pickupspoel het nokje op je vliegwiel raakt in volle vaart.


Maar hoe verhoog je of verlaag je de stator daar deze toch al een" vaste aangedraaide" plek heeft t.o.v. het vliegwiel?

Maar is het dan zo dat hoe meer volt hoe beter de vonk is? Of makkelijker start?
 
Manu, ik denk dat je de pickupspoel bedoelt.

Inderdaad de pickupspoel zit vast met twee boutjes, echter er zit altijd wat speling op die boutjes.
Dus deze afstand stel je in door het nokje op het vliegwiel voor de pickupspoel te draaien.
Daarna leg je een voelermaatje van de gewenste dikte tussen de pickupspoel en het nokje.
Drukt daarna de pickupspoel naar beneden zodat het voelermaatje tussen pickupspoel en nokje wordt geklemd en je draait beide boutjes aan tewijl je druk houdt op de pickupspoel.

De pickupspoel bepaald de positie van de krukas/zuiger.
Wanneer de spanning te laag is, kan het zijn dat de CDI deze impuls niet of niet altijd kan detecteren
Hierdoor kun je geen vonk of soms geen vonk of een iets te late vonk hebben.
Dit laatste is een ingewikkelder verhaal en heeft te maken met de gevoeligheid van de cdi-input en de vorm van de voorflank van de impuls, dus hier ga ik jullie niet mee vermoeien.
 
Maar hoe verhoog je of verlaag je de stator daar deze toch al een" vaste aangedraaide" plek heeft t.o.v. het vliegwiel?

Maar is het dan zo dat hoe meer volt hoe beter de vonk is? Of makkelijker start?


Tomos heeft een losse pickup sensor op het carter zitten, waar de nok van het vliegwiel langs loopt.. Zo word het onstekingstijdstip bepaald.
Wat je niet wilt is dat die nok tegen die sensor aan komt, want dan heb je een groot probleem

Originele stator is niet met een imitatie stator te vergelijken (metalen cilindertje in de pickup sensor is wat langer bij de imitatie. vandaar dat het anders niet zou werken.
 
Back
Top