Tomos snorbrommer

elroy

Well-Known Member
Als ik men tomos snorbrommer (helemaal standard) wil opvoeren tot zo'n 45 KM/H wat kan ik dan het beste doen als eerste? Zowiezo anders uitlaatje, maar verder nog? Want als ik nu ander uitlaat erop zet (heb er 2 getest) stopt ie bij 33KM/h en maakt zo'n ratelend geluid. En blijft hangen op 33.....

Alvast bedankt...

Grtz Roy
 
Advertisement - register to remove this

Ander uitlaatje (kan ook gewoon een brom utilaat) en dan ff je carb afstellen.
Mayb ook een grotere carb, ook kan je nog aan een andere cilinder gaan denken maar dan ga je wel over de 45 heen ;)
 
Je kan evt. ook nog een kleinere achtertandwiel erop zetten, je trekkracht zal iets omlaag gaan...maar je top omhoog. Het is maar net wat je zelf wil ! suc6
 
Standaard zit er volgens mij een 10 mm carb op.. dus als je die ff vervangt voor een 12 mm bing met 54 tot 60 spoeier... dan zit je goed.
 
Haal de begrenzer uit het spruitstuk. En uit het luchtfilter. Verder is de uitlaatpoort ook kleiner als bij een brom.
 
Bedankt jongens. Maar zipfreak. HOe haal ik die begrenzer uit de luchtfilter dan en uit het spruitstuk?

Ohja de uitlaatpoort eventueel ietsje uitveilen/boren?

Grtz Roy
 
een std snor kun je simpelweg opvoeren door er een ander uitlaatje op te zetten en een ander achtertandwiel (heel mischien 1 maatje grotere sproeier)

verder overal afblijven!!!
 
tomos flexer

ik heb een tomos flexer en die rijdt nu rond de 40/45.
ik heb er een kleinere tandwiel onder zitten en een andere uitlaat.
hoe hard zal ik gaan met een 70cc of 50cc snel ?
of is het beter om eerst een andere carburateur te nemen 15half.?
hoe hard ga ik dan??

Alvast bedankt
 
melf #50 said:
een std snor kun je simpelweg opvoeren door er een ander uitlaatje op te zetten en een ander achtertandwiel (heel mischien 1 maatje grotere sproeier)

verder overal afblijven!!!

Wou net zeggen. Lekker dat pijpje wat in je luchtfilter zit erin laten zitten.
Ga je dit ding eruit halen dan is je snor niet af te stellen met 14/9 en zou je dus een 14/12 erop moeten zetten.
 
eurokit said:
Wou net zeggen. Lekker dat pijpje wat in je luchtfilter zit erin laten zitten.
Ga je dit ding eruit halen dan is je snor niet af te stellen met 14/9 en zou je dus een 14/12 erop moeten zetten.

en als ik dat pijpje erin laat zitten hoe hard ga ik dan met een 14/12
 
Ten eerste 14/12 zal je moeilijk vinden. Echter harder ga je niet met die carburateur. Je voelt dat ie gewoon wat meer power heeft/makkelijkere afstellen.
Als je al grotere wilt zal je dus een 15/15 moeten nemen.
Maar vanaf 14/12 heb je dat buisje eigenlijk niet meer nodig. Dat buisje zorgt ervoor dat de luchtstroom geleidelijker door de venturi gaat. Gaat de lucht te snel of te langzaam( door de botsing) dan klopt de mengverhouding van het mengsel niet meer en gaat ie stotteren.. En dan kan je elke sproeier proberen maar je krijgt hem niet afgesteld. Ik heb dit probleem namelijk ook. 14/9 is meer een begrensde carburateur. 14/12 sis een normale maat.
 
eurokit said:
Ten eerste 14/12 zal je moeilijk vinden. Echter harder ga je niet met die carburateur. Je voelt dat ie gewoon wat meer power heeft/makkelijkere afstellen.
Als je al grotere wilt zal je dus een 15/15 moeten nemen.
Maar vanaf 14/12 heb je dat buisje eigenlijk niet meer nodig. Dat buisje zorgt ervoor dat de luchtstroom geleidelijker door de venturi gaat. Gaat de lucht te snel of te langzaam( door de botsing) dan klopt de mengverhouding van het mengsel niet meer en gaat ie stotteren.. En dan kan je elke sproeier proberen maar je krijgt hem niet afgesteld. Ik heb dit probleem namelijk ook. 14/9 is meer een begrensde carburateur. 14/12 sis een normale maat.

maar dat buisje hoef ik er niet uit te halen als ik een 15/15 neem ofzo??
 
Wat voor tandwiel heb je achter?
En hoe hard je gaat met 70cc of 50cc ligt aan tandwielverhouding, carburateur, uitlaat. En dat buisje... dat buisje boeit niet.

Dit zit onder mijn tomosje:
Airsal 50 (lichtelijk aangepast)
14/9 carb
brompijp met 28mm bocht
Std bromfiets tandwielen.
Dit is goed voor een goede 65 km/h
 
Last edited:
zonde , een std tomos met ander tandwieltje en ander bochtje loopt zo al 60 , met ander uitlaatje en ander achtertandwiel loopt een tomosje zo 65/70
 
Tja, ik wist niet dat lagers door je uitlaatpoort naar buiten konden komen, bij mij dus wel... :X
Na revisatie heeft die dus niet meer gelopen, want toen was mijn contactpunt ontsteking kaputo.
Ik zie wel wat het doet met het frisse blokje.
Heb jij trouwens niet nog een cdi ontsteking van een tomos liggen melf +ralf+
 
nee , wel met contactpunten :p

mja , ik heb voor tomos liever 1 met contactpunten dan electronisch , die gaan nogal eens kapot..

en als je op een Tomos Bosch contactpunten en condensator zet is het meestal zeer goed voor elkaar :)
 
ik heb een snortomos met 15/15 carb en een proma, loopt 55 en trekt lekker. vind ik zelf het beste voor onder een snor tomos, niet te hoge boetes en toch lekker doorrijden :)
 
Back
Top