Tomos rookt veel na reparatie

Tomoszld88

New Member
Mijn Tomos A35 lekte veel olie, ik moest de ATF regelmatig bijvullen want mijn ketting was doorweekt en slingerde alles nat

Zo heb ik dus de keerring bij het voortandwiel vervangen, de tomos heeft wel 2-3 dagen zonder keerring gestaan omdat ik wachtte op de bestelling.
Nu heb ik alles terug in elkaar gezet maar tijdens het gas geven als ik hem net aan zet, rookt hij enorm (witte rook), hiervoor was hier geen sprake van.
In de tank zit nog precies dezelfde benzine als voorheen dus daar kan niks mee mis zijn.
Wat ik wel opmerkte, is dat bij de plaatsing van de keerring, ik hem aan 1 kant iets verder erin had gedaan als de andere, maar het verschil was niet groot.

Wie weet hoe dat roken nu komt? of zal ik gewoon een stukje moeten rijden om olie te verbranden? <- dit zal ik vanmiddag doen.
 
Advertisement - register to remove this

hij was niet aan het zeiken, het was een vraag.

Maar om weer on-topic te gaan
Wat zie jij als veel rook? Want wat rook na het starten is niet raar voor een tomos.
Of anders is je keerring tussen je versnellingsbak en krukas misschien ook niet helemaal goed meer, en is hij door de toename van druk (want de andere keerring dichtte eerst niet af waardoor er minder druk was) een beetje gaan lekken.
Voor de rest heb je niks veranderd?
Post automatically merged:

En de rook komt uit de uitlaat neem ik aan? Anders is het wat olie die op de uitlaat terecht is gekomen
 
hij was niet aan het zeiken, het was een vraag.

Maar om weer on-topic te gaan
Wat zie jij als veel rook? Want wat rook na het starten is niet raar voor een tomos.
Of anders is je keerring tussen je versnellingsbak en krukas misschien ook niet helemaal goed meer, en is hij door de toename van druk (want de andere keerring dichtte eerst niet af waardoor er minder druk was) een beetje gaan lekken.
Voor de rest heb je niks veranderd?
Post automatically merged:

En de rook komt uit de uitlaat neem ik aan? Anders is het wat olie die op de uitlaat terecht is gekomen
Voordat ik de keerring bij de ketting/voortandwiel verandert had, was er geen rook, hij rookte dus amper, nut is het alsof iemand met een sigaar erachter staat te paffen, niet mega veel maar toch zichtbaar

ik heb, toen het roken al was, nog de olie ververst (die was heel donker bruin). Verder niks vervangen, alleen nieuwe boutjes bij de atf olie in en uitgang.

Kan het komen doordat ik de keerring iets te ver erin heb gestopt? lijkt mij niet, of is er wat olie weggelopen wat nog verbrand moet worden na een stukje rijden?
Post automatically merged:

hij was niet aan het zeiken, het was een vraag.

Maar om weer on-topic te gaan
Wat zie jij als veel rook? Want wat rook na het starten is niet raar voor een tomos.
Of anders is je keerring tussen je versnellingsbak en krukas misschien ook niet helemaal goed meer, en is hij door de toename van druk (want de andere keerring dichtte eerst niet af waardoor er minder druk was) een beetje gaan lekken.
Voor de rest heb je niks veranderd?
Post automatically merged:

En de rook komt uit de uitlaat neem ik aan? Anders is het wat olie die op de uitlaat terecht is gekomen
Het komt uit de uitlaat ja
 
Last edited:
ATF olie dat wellicht in de krukas kamer komt? Want als ATF uit de achteras komt dan is dat probleem 1. Maar dan kan nooit de boel gaan roken.
Wel als het bij het verbrandings proces komt.
 
Back
Top