Tomos geschikt maken voor milieuzone

MustacheBike

New Member
Ik heb een Tomos Flexer staan met een A35 2t. Het is een opknapper, bj 2009. Nou ben ik erachter gekomen dat het ding niet mag rondrijden in mijn gemeente ivm een milieuzone.

Nu had ik wel eens wat gehoord over het uitfaseren van 2t scooters. Nu het echter op mij van toepassing is heb ik hier wat meer over gelezen, en ik moet zeggen dat dit met toenemende verbazing ging. 2t scooters zijn helemaal niet verboden, behalve als het een datum eerste toelating heeft (bij het RDW) van vóór 2011. Dit zegt dus helemaal niks over de techniek! 2t scooters die technisch exact hetzelfde zijn, maar een bj 2011 of nieuwer hebben mogen wél gewoon.

Ik heb natuurlijk altijd de mogelijkheid om het ding te gebruiken buiten de milieuzone, of verkopen aan iemand die ver van een milieuzone afwoont... maar ik vroeg mij af wat mijn opties zijn als ik hem wil laten voldoen aan de regels. Ik zie 2 potentiele opties:

1. een wrak/frame (op kenteken) vinden met een nieuwer bouwjaar en daar alles op overzetten
2. zelf er een 4t onder zetten (veel knutselwerk) en laten keuren

Klopt dit ongeveer? Zijn er nog andere opties? Ik vraag mij ook af of optie 2 wel opgaat, want ik weet niet wat de eisen van zo'n keuring zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Gaat om het bouwjaar van de scooter of brommer.

Dus met een nieuwer frame mag je zeg maar wel rijden, met een oude niet.


Optie 1 dus..

Ook al heb je een brommer of scooter met een 4t blok.. van een bouwjaar 2009, dan geld de regel nog steeds.

Daarom koop ik ook geen speedfight 3 van bouwnaar 2010 of 2009, want alleen leuk voor de onderdelen is. Kwa waarde niet veel zo`n scooter.


Ze hebben gewoon een grove lijn getrokken wat nog toelaatbaar is en wat niet meer toelaatbaar is..
 
Het klopt niet wat je zegt over 4t:

Heeft u een 4-takt brommer of 4-takt snorfiets met een DET van vóór 1 januari 2011?
Dan mag u in de milieuzone rijden. U moet uw voertuig wel eerst laten keuren. Met een keuringsbewijs kunt u dan een ontheffing aanvragen. Lees daarover meer bij Stap 2 onder het kopje: 'Ontheffing 4-takt bromfietsen of 4-takt snorfietsen van vóór 1 januari 2011 aanvragen'.

De reden voor deze keuring is enkel en alleen het feit dat het RDW niet registreert of een voertuig 2t of 4t is.
 
Back
Top