Tomos geluid in de overbrenging eruit halen??

TH.KL

New Member
Hallo meneer/mevrouw.

Ik heb een vraagje. Mijn Tomos a35 uit 2006 maakt al sinds dat ik hem 2e hands heb gekocht een gek schreeuwend geluid. Ik heb geprobeerd dit te verhelpen maar dat is niet gelukt. Ik heb het vraagteken veertje vervangen, Koppelingsegmenten, bepaalde pakkingen en de Tandwielen op de middelste as. Ik weet wel waar het geluid ontstaat maar niet hoe ik het verhelp. Het geluid ontstaat tussen het tandwiel achter de koppeling en het kleinere tandwiel op de middelste as. Er zit wel wat speling op die middelste as maar ik kan hem alleen maar omhoog en omlaag bewegen. Kan ik dit al verhelpen met een lagertje ergens, of met een ringetje.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet Thijs Kleijer.
 
Advertisement - register to remove this

wat voor geluid? Tomossen hebben een kernmerkend piepend geluid. Dit kwam dacht ik daardat de tanden van de tandwielen in de versnellingsbak recht zijn ipv dat ze in een hoek staan
 
Ja, dat klopt maar bij mijn Tomos is het best wel hard in vergelijking met die van vrienden. Het geluid van de motorzelf komt er namelijk niet bovenuit. Ik weet ook zeker dat het daar vandaan komt maar ik weet niet hoe ik het kan verminderen.
 
Op de krukas bij de koppeling (voordat je de koppeling erop zet hoort daar nog een 1 mm shim ringentje te zitten..)

De tandwielen mogen niet tegen elkaar aanlopen.. Als je het niet vertrouwd beter een nieuwe originele ring voor erachter bestellen.

Daarnaast moet ook de midden tandwiel as de benodigde shim ringen hebben. (kan zijn dat je er 1 mist) En dus het tandwiel dan zijwaardse speling kan hebben.
 
Op de krukas bij de koppeling (voordat je de koppeling erop zet hoort daar nog een 1 mm shim ringentje te zitten..)

De tandwielen mogen niet tegen elkaar aanlopen.. Als je het niet vertrouwd beter een nieuwe originele ring voor erachter bestellen.

Daarnaast moet ook de midden tandwiel as de benodigde shim ringen hebben. (kan zijn dat je er 1 mist) En dus het tandwiel dan zijwaardse speling kan hebben.
Bedankt voor uw reactie! Achter de koppeling zit een shim ringetje. De tandwielen lopen dan ook niet tegen elkaar. Op de midden as zitten er volgens mij 2 klopt dit? En bij de as van de kickstarter hoort er een te zitten volgens mij maar die heb ik niet meer is dat kwalijk?
 
Dan vermoed ik een lager is die geheel op zijn einde is. Vanuit mijn werk(anders als scooters e.d) weet ik dat lagers een hoog piepend maar ook schreeuwend geluid kunnen produceren. Kwam er destijds ook ijzerslijpsel uit? (hoeft niet altijd met kapotte lagers hoor!
 
Hallo meneer/mevrouw.

Ik heb een vraagje. Mijn Tomos a35 uit 2006 maakt sinds ik hem 2e hands heb gekocht een gek geluidd geluid. Ik heb doel dit te realiseren maar dat is niet gelukt. Ik heb het vraag veertje vervangen, koppelingssegmenten, speciale wielen en de Tandwielen op de teken as. Ik weet wel waar het geluid ontstaat maar niet hoe ik het verhelp. Het geluid ontstaat tussen het tandwiel achter de koppeling en het kleinere tandwiel op de aard. Er zit wel wat speling op sterven als maar ik kan hem alleen maar omhoog en omlaag bewegen. Kan ik dit ergens proberen met een lagertje, of met een ringetje.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet Thijs Kleijer.
Post automatically merged:

Hallo meneer/mevrouw.

Ik heb een vraagje. Mijn Tomos a35 uit 2006 maakt sinds ik hem 2e hands heb gekocht een gek geluidd geluid. Ik heb doel dit te realiseren maar dat is niet gelukt. Ik heb het vraag veertje vervangen, koppelingssegmenten, speciale wielen en de Tandwielen op de teken as. Ik weet wel waar het geluid ontstaat maar niet hoe ik het verhelp. Het geluid ontstaat tussen het tandwiel achter de koppeling en het kleinere tandwiel op de aard. Er zit wel wat speling op sterven als maar ik kan hem alleen maar omhoog en omlaag bewegen. Kan ik dit ergens proberen met een lagertje, of met een ringetje.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet Thijs Kleijer.
Post automatically merged:

Ik heb het zelfde probleem denk wel 10 keer open gehad alle blok lagers vervangen vervangen shim ringen andere koppeling gedaan alles heb het vermoeden dat het bij de vertanding van de hoofdas naar tandwiel zit. maar dan moet ik het blok weer splitsen...op de hoofdas zie ik slijtage op de vertanding en de rest klopt dus ga een sloop Tomos van de week op halen en dat dan overzetten geen zin om zoveel geld er in te stoppen als het niet zeker is..je kan wat proberen je koppeling er af en houd je hoofdas op ze plek en draai aan je wiel dan hoor je het kan het mis hebben hoor maar dat is mijn laaste optie
 
Last edited:
Een tomosbakje zit vol met vele soorten lagers. Geluid maken hoort er ook een beetje bij.

Hoe klinkt het geluid precies?
 
Een tomosbakje zit vol met vele soorten lagers. Geluid maken hoort er ook een beetje bij.

Hoe klinkt het geluid precies?

Een tomosbakje zit vol met vele soorten lagers. Geluid maken hoort er ook een beetje bij.

Hoe klinkt het geluid precies?
Ik heb twee tomomsies 2005/2006 met a 52 blok met grote spoel poorten (ook iets vaags) bij mij is het het tandwiel geluid alleen bij de ene echt aanzienlijk meer als de andere terwijl de blokken het zelfde zijn
 
Heb filmpje een gemaakt het is vooral met weg rijden op ze top is het weg
Post automatically merged:


Hij pakt filmpje niet ff kijken hoe het lukt
Post automatically merged:

Kan alleen als zip file
 

Attachments

  • 2022_03_06_15_18_50.zip
    416.3 KB · Views: 8
  • Tomos geluid.zip
    21.8 MB · Views: 20
Last edited:
Ik denk dat het tussen de countershaft en de mainshaft vandaan komt ook omdat geluid blijft na het overschakelen na tweede versnelling en dan op hoge toeren soms weg is wat ik heb vervangen alle lagers/ keerringen/ pakkingen/ zuiger+ naald lager/ koppeling 1 ste versnelling een andere in gedaan met nieuwe druk veer/ ... Na gereden te hebben extra shim ringen koppeling/shim ringen counter Shaft (hoofdas)/ daar na nog geen resultaat koppelings huis + tweede versnelling dus andere vertanding op koppeling uit gewisseld nog geen resultaat / countershaft na gekeken geen slijtage op versnelings tantwielen of tonnetjes ,?veer zit er op zie alleen slijtage op de countershaft vertanding die de mainshaft aandrijft maar kan er niks over vinden ook niet in het Engels
Mvg glenn
 
zijn het wel je lagers? in mijn werk kom ik ook vaak tegen dat tandwielen die niet mooi op elkaar aansluiten ook een zeurend geluid maken zoals lagers ook doen. Beste is dan te kijken of de tandwielen geen scherpe randen en/of glimmende kanten op de tanden hebben.
 
Back
Top