Tomos a35 iskra ontsteking alles klopt (naar mijn idee) maar geen vonk?

Larss25

New Member
Hallo, mensen. (Ik ben nieuw op dit forum)

Ik heb dus een poosje terug een tomos gekocht die toen niet en nu nog niet loopt.
Omdat hij niet vonkt, ik heb de ontstekings spoel vervangen omdat er eerst helemaal geen stroom te meten viel, nou spoel vervangen kicken en nog geen vonk maar ik meet wel stroom aan het eind van de bougie alleeen erg zwak dus ik weer meten op het zwarte draad uit het blok en daar meet ik meer volt dan bij de bougie. Toen de uitgang van de bobine gemeten na hij direct was aangesloten op de bobine was er ook minder volt dan er uit het blok kwam. bobine vervangen en nu komt er meer volt door heen maar nog geen vonk.

Iemand een idee?

Iskra ontsteking 2 spoelen geen contact punten.

Bougie werkt ook op mn andere brommer dus lijkt me sterk dat ie kapot is.

Bougiekap is wel gaar, maar heb alleen de bougie kabel bij de massa gehouden en dat zou ook moeten vonken volgens verschillende forums

Bedankt
 
Advertisement - register to remove this

Bedankt voor je reactie, maar hij heeft geen cdi. En hoeft ook geen cdi te hebben volgens mij na alles wat ik heb gelezen op andere forums?
 

Attachments

  • Screenshot_20170609-062713.png
    Screenshot_20170609-062713.png
    346.6 KB · Views: 25
Dat is waar maar ik heb een mailtje gedaan naar tomos nederland en die kunnen niks vinden in hun systeem. Gelukkig zat er nog n sticker op van waar die verkocht was dus toen met dat bedrijf gemailt en die zeiden dat hij is verkocht in 92, maar ja hij mist dus geen cdi geloof ik
 
Heeft die metalen of plastic zijkappen?

Iskra is overigens een wat oudere ontsteking (overigens wel een zeer goede kwaliteit)

Tegenwoordig zit er een normaal model in wat je ook in scooters vind die elektronisch geregeld is.

Als er een condensator in zit, zou ik persoonlijk die eerst vervangen..

Ik weet wel dat jou model geen contact puntjes gebruikt.

Als je weet dat de bobine 100 % goed is (zou die wel even laten testen)

Misschien ook eens de bougie kabel vervangen en de dop.. Intern in de kabel kan het koper wel eens gaan oxideren of het voorstuk maakt geen contact..

Als je bougiekabel in lengte over hebt zou je een de kabel opnieuw kunnen aansnijden en dan een nieuwe dop erop..
 
Last edited:
Hij heeft metalen zijkappen, en de condensator waar zou die precies moeten zitten?. Mijn bobine heb ik nieuw gekocht dus ik heb er nu 2. bougie kabel al vervangen (zou nog steeds geoxideerd kunnen zijn natuurlijk) maar ik hou nu gewoon mn bougie kabel bij de aarde en dan geeft hij nog niks geen vonk. Zou het wel kunnen dat hij een cdi nodig heeft en juist geen bobine of is dat een heel domme vraag en waar zou ik mn bobine moeten testen?
 
Back
Top