Tomos 2 speed???

Status
Not open for further replies.

Sand3r

Well-Known Member
Ik heb probleempje......

Heb net tomos 2 speed snor gekcoht....
Maar hij maakt teveel toeren afentoe.
Als ie overgeschakeld is doet ie normaal
Volges mij blijft ie te lang in ze 1 hange of hij schiet in ze vrij ofzo???

Kan iemand mij helpen en mij vertellen waar mijn probleem zit en wat ik dan kan doen????
 
Advertisement - register to remove this

teveel toeren? heeft zo'n ding een toerenteller?tot hoeveel ga je?

kan zijn dat je bij het schakelen van je 1 naar 2 niet goed doortikt en in je vrij blijft hangen

of het kan zijn dat je platen plakken, moet je ff versnellingsbakolie verversen
 
Heb geen toeren teller nee....
Je hoort het aan ut geluid
En het is een automaatje

Dus als ik nieuwe ollie zou doen heb ik kans dat ie het alweer goed doet?
 
Sand3r said:
waar moet die veer ongveer zitte?

als je je transmissie deksel eraf haalt (kijk uit voor de olie :rolleyes: )
dan zie je 3 assen zitten van links naar rechts benoem ik ze even, kickstarteras, daarna een as met 2 tandwielen en daarna het dubbele koppelingshuis. de middelste as moet je eruit halen, en dan achterop het grote tandwiel zie je een veertje zitten (lijkt op een vraagtekentje als je hem eraf hebt), bij mij lag hij namelijk in duizend stukjes door me carter heen, maarja zo'n veertje kost 1,50 a 2 euro en zoveel werk is het niet.

Anders is het je koppeling die teveel doorslipt volgens mij, of het is zo dat je tandwielverhouding niet helemaal klopt want een tomos snorfiets gaat aardig wat toeren maken. Mijne maakt nu ook aardig wat toeren met een gebeunde 14/14 dell en 26/28 tandwiel verhouding.
Hoop dat je er wat aan hebt :henko:
grtz

P.S.: ik dacht aan nog iets, mijn tomos maakt af en toe ook weleens veel toeren, maar soms ook niet en heb een paar kennisen die het ook hebben, je zit dan echt gewoon te wachten tot hij overschakelt. Redelijk normaal iets dus volgens mij :)
 
hahaha.....
Ik had gister al die deksel eraf gehaald
Toen kwam ik er dus ook achter dat er veel ollie in zat
oepssss!!!!!!!! alles over de vloer in de schuur hahah

maar bedankt voor de info ik zal is eff kijke of die veer nog goed is

Owja dat ding is standaart behalve een ander pijpje.....
En nog iets hij rookt als de tering.... wat kan dat probleem zijn?
 
Last edited:
mss hebben ze er een andere uitlaat op geknald en een sproeier gegokt 20 maten te groot ofzo :+
Oude olie kan ook oorzaak zijn van doorslippen koppeling en veel toeren.
Btw de olie die ik erin heb zitten is versnellingsbakolie van een auto van Comma, 10w40 uit mijn hoofd. Dat 10w40 had te maken met stroperigheid van de olie, maar ik kan het fout hebben :)
 
het beste koop je gewoon een busje Puch maxi olie @ dealer , dat werkt ALTIJD zo als het moet en je heb precies genoeg (puch maxi olie is hetzelfde en zelfde hoeveelheid als Tomos olie ;) )

kan zijn dat er teveel olie inzit zodat ie het via de keerring naar binnen zuigt (dat doet een Tomos als ie te vol zit) dan gaat ie roken , kan ook zijn dat de keerring er half uit ligt , is ook een kwaaltje van Tomos , nieuwe erin en het gebeurt niet zomaar weer..
 
...kan zijn dat er teveel olie inzit zodat ie het via de keerring naar binnen zuigt (dat doet een Tomos als ie te vol zit) dan gaat ie roken , kan ook zijn dat de keerring er half uit ligt , is ook een kwaaltje van Tomos , nieuwe erin en het gebeurt niet zomaar weer..

uhm, nog een kenmerk van teveel olie in je blok, je achterwiel zit onder de zwarte spetters , het liefst op je gedeeltelijk witte jas en en je broek zodat je het er niet uit krijgt :X +ralf+
grtz
 
b0nk said:
uhm, nog een kenmerk van teveel olie in je blok, je achterwiel zit onder de zwarte spetters , het liefst op je gedeeltelijk witte jas en en je broek zodat je het er niet uit krijgt :X +ralf+
grtz


de keering achter het tandwiel wil ook nog weleens gaan lekken met de juiste hoeveelheid olie , heb er al vaker welke vervangen..

dat het wiel smerig word is in sommige gevallen erg logisch , sommige mensen spuiten of smeren er zoveel smeermiddel aan dat het gewoon gevaarlijk is erachter te rijden :p en het ergste van alles is dat ze hun brommer meestal nooit schoonmaken waardoor het er nooit meer af wil..
 
met alle respect melf :p
als ik mijn olie vervang, een zwart wiel krijg en toevallig mijn ketting en tandwielen vernieuw en mijn achterwiel schoonmaak en daarna na 2 keer schoonmaken in een maand weer een zwart wiel heb, dan zet dat je toch wel aan het denken :+ :X

beetje olie eruit laten lopen en het probleem was weg , nee er zit nu niet te weinig olie in ;)
 
b0nk said:
met alle respect melf :p
als ik mijn olie vervang, een zwart wiel krijg en toevallig mijn ketting en tandwielen vernieuw en mijn achterwiel schoonmaak en daarna na 2 keer schoonmaken in een maand weer een zwart wiel heb, dan zet dat je toch wel aan het denken :+ :X

beetje olie eruit laten lopen en het probleem was weg , nee er zit nu niet te weinig olie in ;)


had je er niet teveel in dan? 200ml is genoeg..

die keerringen zijn iig slecht...
 
melf #50 said:
had je er niet teveel in dan? 200ml is genoeg..

die keerringen zijn iig slecht...

Mijn zelf gesproken tekst:
b0nk said:
uhm, nog een kenmerk van teveel olie in je blok, ...

:) geeft niks :henko:

P.S. had te maken met keerringen en koppelingsveertje enzo terug te lezen in vorige posts...
 
heb nu versnelings ollie van een crossmotor erin zitte.... hij doet ut iets beter maar denk dat ik van de week mar eff die puch 2 speed ollie ga hale
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top