toerenbegrenzer aansluiten 4t

4slaf4life

Well-Known Member
Ben van plan deze:https://josdijkman.nl/tt-begrenzer-klein-variabel.html te bestellen. Ben niet al te best met elektra, dus vroeg me af of deze wel zou werken. Wil hem graag op mijn agm caferacer zetten. Heeft een 5 pins cdi met een enkel draads bobine. Heb al contact opgenomen met de webshop kreeg een redelijk onduidelijk antwoord waarin ze zeiden dat hij past op scooters die 1 draad hebben vanaf de pickup van de ontsteking. Dit zegt me helemaal niks.
 
Advertisement - register to remove this

Heb zelf even verder gekeken. Ik twijfel of ik dan de puls draad moet hebben of de draad die naar de bobine loopt. En dat is als zo'n begrenzer al werkt.

Zag ook staan bij het grijze draad staat dat je de brommer kan starten als hij geen contact maakt. Betekent dit dus dat het enige wat je hoeft te doen om het contactslot te omzeilen is dat draadje doorknippen? Of begrijp ik dat verkeerd?
Post automatically merged:

Duurt even maar langzaam kom ik er toch wel zelf achter. Handig voor andere mensen met hetzelfde probleem denk ik dan maar.


''De signaaldraad is een draad die gaan van je spoelen naar je CDI. Je spoel geeft per omwenteling een x aantal signalen. en je CDI geeft aan de bobine bij het y-de signaal de opdracht een vonk te geven.

klopt mijn uitleg zo een beetje?''

De vraag is dan nog wel of zo'n begrenzertje wel werkt op een 4t. De meeste sites zeggen dat die alleen is voor 2t.
Post automatically merged:

-
 

Attachments

  • 5 pins cdi schema.jpg
    5 pins cdi schema.jpg
    150.1 KB · Views: 29
  • begrenzer.jpg
    begrenzer.jpg
    5 KB · Views: 23
Last edited:
Ik heb niet alles bestudeerd wat je hierboven allemaal geschreven hebt want een deel kan ik niet goed volgen, vooral onderstaand niet, wat lariekoek is.
en je CDI geeft aan de bobine bij het y-de signaal de opdracht een vonk te geven.

Normaliter worden die simpele schakelbare begrenzers aangesloten tussen de draad van de pickupspoel en de massa, zoals je plaatje "begrenzer.jpg" laat zien.

Ik zou zo'n onding niet op mijn scooter willen.
Het bestaat alleen uit een klein condensatortje van een paar eurocent met een schakelaartje of een jackplugje dat gebruikt wordt als schakelaartje.

Deze condensator zorgt ervoor dat de impuls van de pickupspoel "vertraagd" wordt zodat de vonk veel te laat komt.
Het is eigenlijk geen begrenzer maar vernachelt de timing van je ontsteking en niet alleen wanneer de motor een bepaald toerental overschrijdt maar over het hele toerenbereik.

Gevolg, belabberde optrek en geen gehele verbranding van je brandstofmengsel en daardoor vervuiling van je blok en uitlaat.
Dit soort begrenzers haalt een geoefende agent er zo tussenuit.
 
De vraag is dan nog wel of zo'n begrenzertje wel werkt op een 4t. De meeste sites zeggen dat die alleen is voor 2t.
denk het eigenlijk wel.

een 2 takt vonkt om de 360 graden
een 4 takt ook.
Maarrr, de ene keer is het einde compressie slag dat de bougie vonkt, en de andere keer is het einde uitlaatslag.

een zogenoemde "wasted spark" zou teveel kosten maken voor de fabrikant. Dit omdat er een reductie tandwielkast geinstalleerd moet worden zodat ie alleen eind compressieslag vonkt.
 
deze begrenzer is alleen voor 2takt scooters, ze werken niet op 4 takt en injectie scooters dus plaats hem niet misschien kan je scooter er wel door kapot!
Jammer. Ben trouwens wel benieuwd waarom, weet je dat toevallig?

En weet iemand anders nog een begrenzer als deze (afstelbaar en met schakelaartje). Het liefst ook in dezelfde prijsklasse. Kon zelf niks vinden. Is allemaal meteen rond de 60 en 70 euro en draadloos.
Post automatically merged:

deze begrenzer is alleen voor 2takt scooters, ze werken niet op 4 takt en injectie scooters dus plaats hem niet misschien kan je scooter er wel door kapot!
Weet je het trouwens echt zeker? Hier zeggen ze zelfs specefiek 4t https://www.scooterdiscounter.nl/be...HqVUQx4n82ZIh_j0aAqbyEALw_wcB#ratings-reviews
 
Last edited:
Jammer. Ben trouwens wel benieuwd waarom, weet je dat toevallig?

En weet iemand anders nog een begrenzer als deze (afstelbaar en met schakelaartje). Het liefst ook in dezelfde prijsklasse. Kon zelf niks vinden. Is allemaal meteen rond de 60 en 70 euro en draadloos.
Post automatically merged:


Weet je het trouwens echt zeker? Hier zeggen ze zelfs specefiek 4t https://www.scooterdiscounter.nl/be...HqVUQx4n82ZIh_j0aAqbyEALw_wcB#ratings-reviews
nee waarom zou ik niet weten, zoveel verstand heb ik niet van.

heb hem zelf op mijn gilera ice zitten maar krijg dat rot ding maar niet goed afgesteld en er is ook niemand die er wat zinnigs over kan zeggen.
naar onderzoek kom ik alleen maar mensen tegen die het zelfde probleem hebben maar nooit laten weten of ze het uiteindelijk goed hebben gekregen helaas.

okee dat is wel vreemd want op m2trading lees ik namelijk dit.

Toerenbegrenzer variabel alleen geschikt voor 2-takt scooters.

Deze toerenbegrenzer is instelbaar in 12 standen.
Bij deze toerenbegrenzer word ook een dipswitch geleverd waarmee u hem aan en uit kunt zetten.

Deze toerenbegrenzer is alleen te gebruiken in tweetakt scooters.

Deze toerenbegrenzer is NIET te gebruiken op scooters met een injectiesysteem, 4-takt scooters en scooters met 2 pickup draden.

 
Ik ben verder wezen zoeken, heb deze: https://www.cityparts.nl/toerenbegrenzer-scooter-inclusief-druk-schakelaar-2-takt-4-takt.html gevonden en contact op genomen of deze ook op de 5 pins cdi te gebruiken is. Kreeg een reactie terug dat de meeste begrenzers bruikbaar zijn op een brommer met 1 pick up draad, maakt niet uit of het een 4- of 2 takt is. Dus dat de eerste begrenzer die ik in de post noemde ook op een 4t zou kunnen.

Ga de gok denk ik toch nemen op die goedkope kleine. Is ook wat makkelijker te verstoppen sinds de raw 50 niet heel veel ruimte heeft.

Laat wel weten in dit topic hoe het uitpakt
 
Ik ben verder wezen zoeken, heb deze: https://www.cityparts.nl/toerenbegrenzer-scooter-inclusief-druk-schakelaar-2-takt-4-takt.html gevonden en contact op genomen of deze ook op de 5 pins cdi te gebruiken is. Kreeg een reactie terug dat de meeste begrenzers bruikbaar zijn op een brommer met 1 pick up draad, maakt niet uit of het een 4- of 2 takt is. Dus dat de eerste begrenzer die ik in de post noemde ook op een 4t zou kunnen.

Ga de gok denk ik toch nemen op die goedkope kleine. Is ook wat makkelijker te verstoppen sinds de raw 50 niet heel veel ruimte heeft.

Laat wel weten in dit topic hoe het uitpakt
top man... ik hou je reactie in de gaten.

ben zelf van plan om deze type eraf te halen en een te nemen met remote.. bij www.toerenbegrenzer.nl verkopen ze hem voor 75euro
 
Back
Top